Illustrasjonsbilde. Spillerne på bildet har ingenting med saken å gjøre.

Feature Er League of Legends-miljøet for «toxic»?

Illustrasjonsbilde. Spillerne på bildet har ingenting med saken å gjøre. (Bilde: Eivind Von Døhlen/Gamer.no)

Hvor fiendtlig er League of Legends-miljøet egentlig?

Vi har snakket med flere profiler for å høre deres meninger.

Under gjennomføringen av verdensmesterskapet i League of Legends, tok Riot Games grep og dømte 16 spillere og trenere fra åtte lag og fem regioner flere sanksjoner. Årsaken til dette er at disse skal ha vist ulike nivåer av negativ eller «toxic» oppførsel i koreansk solo queue i forbindelse med oppladingen til verdensmesterskapet i League of Legends.

I følge en uttalese fra Riot Games, har tolv spillere mottatt formelle advarsler for negativ oppførsel. Denne oppførselen inkluderer «griefing» eller stygt språkbruk. Fire har også mottatt bøter. I deres uttalelser sier Riot Games blant annet:

– Hver av disse sanksjonene er gitt til spillere og trenerapparat fordi det ble oppdaget rasistiske eller kulturelt ufølsomme uttalelser. Selv om vi selvfølgelig mener at «griefing» og å dø med vilje er upassende oppførsel fra en profesjonell spiller, var det ingen tilfeller av dette som var på et høyt nok nivå til å rettferdiggjøre strengere straff.

Hver av disse konkurransedyktige avgjørelsene fulgte rasistiske eller kulturelt ufølsomme uttalelser. Selv om vi sikkert tror at griefing mot lagkamerater og forsettlig fôring er upassende oppførsel fra en profesjonell spiller, steg ingen av de aktuelle handlingene i denne avgjørelsen til det nivået som ble straffet i de ovennevnte konkurransebeslutninger.

– Det er en del som snakker mye stygt i europeisk solo-spill for å få ut aggresjon

Jørgen «Hatrixx» Elgåen sier mange får ut frustrasjon i solo. Foto: Moviestar Riders

Jørgen «Hatrixx» Elgåen (20) er en norsk League of Legends-spiller som har hatt noen år i Norge og Telenorligaen, før har han fikk prøvd seg i både tyrkisk, nord-amerikansk og spansk liga. I den spanske ligaen mottok han prisen for «mest verdifulle spiller» denne sesongen. Han mener det er kjent i det internasjonale LoL-miljøet at flere av disse ikke har den beste holdningen. Samtidig er det nok vanligere å ha den

oppførselen på europeisk server contra den koreanske:

– Det er en del som snakker mye stygt i europeisk solo-spill for å få ut aggresjon. Det er ganske kjedelig å se at disse spillerne og trenerne fremdeles driver med det når de representerer store organisasjoner på det største arrangementet vi har i League of Legends: Verdensmesterskapet.

Selv om det ikke ble skrevet rett ut, er det kanskje mulig å lese mellom linjene at de harde straffene også et ledd i Riot Games sin plan for å kvitte seg med – eller i det minste redusere – det omdømmet League of Legends og spillets tilhørende miljø har pådratt seg.

Er ganske vanlig med drittsnakking i e-sport

«Toxic»

Å være toxic kan innebære mye. Hovedsaklig går det på språkbruk mot andre spillere, men det kan også handle om at man bare er ubehagelig eller irriterende, frekk og respektløs.

– Spesielt den europeiske serveren er allerede kjent som den serveren hvor man snakker mest dritt, så gjentatt oppførsel av den typen har jo vært med på å forme et miljø her. Det ser ikke bra ut for dem som ser oss utenfra, forklarer Elgåen og utdyper:

– På samme tid er det er generelt ganske vanlig med drittsnakking og hovmodig-oppførsel i andre e-sporter og kanskje også i tradisjonell sport, så jeg tror ikke det gjør en altfor stor forskjell for League of Legends alene som e-sport. Det kan likevel påvirke e-sportens rykte og hvor seriøst den tas generelt.

Han synes også at det er viktig at spillere i miljøet selv tar ansvar for sin egen oppførsel. Ikke bare fordi det ser bedre ut på papiret, men også fordi det kan gi dem større vinnersjanser.

– Det beste tipset jeg kunne gitt til nyere spillere, er å ta et steg tilbake og tenke over om det du gjør, eller skriver, nå er bra eller dårlig for andre? Du kan ikke bare være den beste i din rolle å vinne, du må være den beste lagkameraten for å vinne, avslutter Elgåen.

Foruten om å diskutere når spillere blir utestengt og representerer miljøet sitt på en dårlig måte, finnes det en annen grunn til at man gjerne snakker om dette med dårlige holdninger og oppførsel.

Der kommer nemlig den evinnelige e-sportdiskusjonenen knyttet til hvordan dette påvirker e-sportens mulighet til å oppnå en mer utbredt og allmenn aksept. Målet for mange er jo nettopp det. På den måten vil kanskje interessen øke for sponsorer og investorer, som igjen kan stimulere til utbygging av en bedre infrastruktur for hele sporten. Mange anser derfor holdningsendring blant e-sportutøverne som et naturlig ledd i profesjonaliseringen av e-sporten her til lands.

Hvor går grensa mellom vennlig erting, mobbing, fiendtlig og uprofesjonell oppførsel på sosiale medier?

Erling Rostvåg
Erling Rostvåg ønsker ikke å anbefale folk som oppfører seg dårlig videre til sponsorer. Fotograf Ingar Næss

En av dem som har sterke meninger rundt dette er Erling Rostvåg, ligaansvarlig for Nordens største liga, Telenorligaen.

Han er en av de mest fremtredende forkjemperne for å tone ned den uprofesjonelle oppførselen. Han har blant annet tatt til Twitter ved gjentatte anledninger for å uttale seg om nettopp dette.

Nå peker han også på at e-sporten i Norge er for usikker til å leke i grenselandet mellom vennlig erting, mobbing, fiendtlig og uprofesjonell oppførsel på sosiale medier. Mekanismer for inntekter og stabilitet er ikke skikkelig på plass, og usikkerheten gjør at spillere, trenere og apparatet rundt blir en veldig viktig brikke. De blir nemlig en del av pakken potensielle samarbeidspartnere skal vurdere å investere i:

– Sponsorer ønsker ofte å knytte seg til en ny målgruppe, men er også opptatt av at verdiene til sponsorobjektene er noe de kan stå inne for. Selv om litt dritt-slenging i seg selv kan være harmløst, signaliserer det uforutsigbarhet. Hva er det neste som kommer? Homohets? Seksualiserende tilnærmelser til en kvinnelig spiller, spør Rostvåg.

Tenk deg om

Han mener også at man må huske på at de som investerer i en e-sportsorganisasjon, kan sammenlignes med noen som låner deg penger.

– De må stole på at du fullfører det du skal og gjør en skikkelig innsats i et marked som er ustabilt. Det er mulig det høres arrogant ut, men flertallet av 22-åringer er ikke eksepsjonelt flinke. Du er altså nødt til å bevise at du har noe seriøst i deg som skiller deg fra de fleste, forklarer Rostvåg før han fortsetter:

– Personlig er jeg tilhenger av vennlig erting, men det er mange av dem som prøver som fremstår som skikkelig ondsinnet eller rett og slett lite smarte.

Han mener også det er viktig å huske på at du, som spiller, kun får en mulighet til å gi et førsteinntrykk.

– Hvis noen har vurdert organisasjonen din, så har de sannsynligvis sett Twitter-kontoen til spillerne som er profilerte i klubben før de har snakket med dem.

Rostvåg nevner videre at Gamer.no, som er arrangør av Telenorligaen, får mange telefoner fra firma og investorer som ber om råd. De lurer blant annet på hvilke e-sportlag det kan være lurt å knytte til seg. Da vil deres erfaringer med de ulike klubbene, og spillerne som representerer disse, ligge til grunn.

– Hvis det eneste jeg har sett av deg er uprofesjonell oppførsel på Twitter og en serie med mailer der man oppfører seg som en primadonna, kommer jeg aldri til å anbefale noen å bruke penger på deg og klubben din, avslutter Rostvåg.

24 % ville delt informasjon om å ha blitt bannet på sosiale medier

I starten av høstsesongen av Telenorligaen gjennomførte jeg en undersøkelse med 1. divisjon innen League of Legends. Samtlige lag deltok med mellom tre og fem representanter fra ledelse og spillergruppe.

I denne oppgir 24 % av deltakerne fra 1. divisjon av League of Legends i Telenorligaen, at de ville delt dette på sosiale medier, for eksempel Twitter, dersom de ble utestengt eller hadde fått restriksjoner fra Riot Games. 12 % av disse ville kun delt det dersom de var veldig hissige.

Det kan kanskje være vanskelig å definere nøyaktig hva det å være fiendtlig innebærer, men de fleste som har spilt et eller flere online-spill har nok gjort seg opp en mening om dette. Enkelt forklart, kan kanskje denne oppførselen sies å inkludere alle former for rasisme og homofobi, ufine skjellsord, mobbing og diskriminerende oppførsel.

I noen tilfeller kan det til og med være upassende bruk av emoji eller memes i spillets kommunikasjonsystem. En klassiker fra spill-miljøet er gjerne å oppfordre med- eller motspillere til å ta livet sitt («KYS» som betyr «kill your self»).

Undersøkelsen tok for seg begrepet toxic: hva som ansees for å være den slags oppførsel, hva de synes andre spillere i 1. divisjon mener faller inn under begrepe, samt spørsmål knyttet til hvor mange ganger de selv hadde blitt utestengt fra spillet.

Det viser seg at 73 % av dem som deltok i undersøkelsen aldri har vært utestengt fra spillet for dårlig oppførsel, mens 15,4 % hadde blitt utestengt 1 gang, 7,7 % hadde blitt utestengt 2 ganger, og 3,8 % hadde blitt utestengt fra 5 til 10 ganger.

Kun 27 % har blitt utestengt for korte perioder

Blant de 27 % som hadde blitt utestengt, var det i hovedsak for korte perioder. Da altså 1-14 dager med for eksempel en chat-begrensning, som blant annet betyr at man får restriksjoner for hvor ofte en kan poste i spillets kommunikasjonsystem, men man kan fremdeles spille. En spiller hadde også opplevd å bli utestengt på med én eller flere kontoer. Da får man den naturligvis ikke tilbake. Det er kanskje også verdt å nevne at for 15,3 % av de som hadde mottatt sanksjoner fra Riot Games, hadde dette skjedde i løpet av det siste halvannet året.

Norge har hatt flere kjente spillere som har fått rykte på seg for å være toxic, men mest kjent er kanskje Erlend «Nukeduck» Holm, som ble utestengt fra LCS i et år i 2014. Siden den gang har Holm endret holdning og oppførsel, og er tilbake i den gjeve Europa-toppen. 

– Jeg innrømmer at jeg var veldig toxic på den tiden

En av spillerne som deltok i undersøkelsen, og som i etterkant gikk med på å svare på noen spørsmål rundt sin situasjon, er Ivar «Reflect» Bråstein (19). Han spiller jungle for Bitfix Gaming i førstedivisjon hvor han trives veldig godt. Han har også ambisjoner om å bli profesjonell innenfor League of Legends.

Sist gang Bråtheim ble ilagt restriksjoner eller bannet var for omlag 2 måneder siden. Han sier at det var en kombinasjon av ulike faktorer som fikk ham bannet, ikke nødvendigvis bare at han var toxic.

Smurf

Å smurfe betyr å spille på en konto som innehar en lavere rangering enn det du egentlig tilhører.

Griefing

Å konstant plage samme spiller med usportslige taktikker, eller å ødelegge for lagkamerater.

– Jeg tror de fleste vil se på meg som toxic, men det er i hovedsak fordi folk har forskjellige meninger om hva det betyr. Noen folk kjenner meg også bedre fra for 1-2 år siden, og jeg innrømmer at jeg var veldig usmakelig på den tiden. Jeg innser at jeg er litt sånn nå også, men det er mest når jeg spiller på «smurf»-kontoer, forklarer Bråstein som tidligere var kjent under kallenavnet «Britney».

Ivar «Reflect» Bråstein angrer på det han la ut. Bilde: Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no

Han synes ikke det nødvendigvis er så lett å definere begrepet toxic, men han tror det henger sammen med det å tilte.

– Det jeg ser på som toxic er når folk ikke prøver å vinne lengre og ikke prøver sitt beste, altså griefing. Det er da også tilt kommer inni bildet for min del. Jeg blir også frustrert når jeg gjør mekaniske feil i spillet. Heldigvis har jeg blitt flink på å bruke «mute»-knappen, slik at jeg ikke ser hva de andre skriver. Da skriver jeg mindre tilbake også.

– Det hender likevel at jeg skriver til andre når dem begynner å trolle, men da er jeg vanligvis passiv-aggressiv eller ironisk mot dem. Det blir ikke noe veldig grovt, forklarer Bråstein.

Allerede i 2012 hadde Riot Games ansatt egne folk til å jobbe aktivt dempe det de anså om fiendtlig og forstyrrende spilleroppførsel. Dengang skal Jeffery Lin, daværende sjefdesigner for sosiale-systemer i Riot Games, ha uttalt følgende til Polygon:

«Vi aldri ville kommet til et punkt hvor det ikke eksisterte dårlig oppførsel i League of Legends. Målet var i stedet å utvikle strategier for situasjonene hvor denne oppførselen oppstår. Altså, hvordan man kan skjerme spillere fra den oppførselen samtidig som man reduserer hyppigheten av det. Et av virkemidlene som ble brukt var det å innføre chat-begrensninger.»

Det er et av virkemidlene Bråstein har fått kjenne på.

Her er skjermbildet av det Bråstein la ut på Twitter.

– Det er vel det mest grove ordbruken jeg har brukt på lenge

Det ble nemlig naturlig å trekke frem en skjermdump Bråstein selv postet på Twitter for en tid tilbake. På den viste han at han hadde fått straff fra Riot Games. Noe av begrunnelsen deres for straffen, var at Bråstein hadde kalt noen «disgusting pedofiles» og bedt dem drepe seg seg selv.

Bråstein ser på den og tenker seg da om før han sier:

– Det er vel det mest grove ordbruken jeg har brukt på lenge og jeg ble straffet for det. Det pleier ikke å gjøres fra min side. 

– Du delte det altså på Twitter før du slettet det igjen, hvorfor la du det ut? Og hvorfor slettet du det etterpå?

– Jeg la det ut fordi jeg syntes det var litt rart å få en lav-prioritetskø når jeg ikke var borte fra PC-en. Jeg synes at de burde opphevet den utestengelsen, og heller gitt meg en chat-begrensning fordi jeg skrev de to tingene, forklarer 19-åringen.

Han forteller også at han ikke hadde tenkt nøye nok gjennom hvordan det så ut da han postet det. Han hadde vært på skolen, og kom på bedre tanker når han kom hjem igjen og så alle reaksjonene på Twitter-meldingen. Mange rådet ham nemlig til å fjerne det.

Bitfix Gaming: – Godtar ikke dårlig oppførsel fra våre spillere

Bitfix-manager «Jerna» sier dette er uakseptabel oppførsel.

En av dem som ville rådet ham til å fjerne dette bildet, er Bitfix sin League of Legends-manager Eric Andreas «Jerna» Hole Bjørklund (23). Han understreker at dette på ingen måte er noe klubben står inne for, og at de ikke var klar over at dette hadde blitt publisert på sosiale medier.

– Vi i Bitfix eller i League of Legends-laget godtar ikke slik oppførsel fra spillerne våre. Ivar har blitt konfrontert og irettesatt innad i klubben for å unngå at slik uakseptabel oppførsel gjentar seg i fremtiden, sier Bjørklund.

Klubben har også en plan om forholde seg til sosiale medier på en annen måte i fremtiden.

– Jeg kommer til å prate med laget i kveld og gjøre det klart med at hvis noen gjør noe, eller ser noen andre gjøre noe , som er over streken, så skal det meldes umiddelbart. Samtidig vil jeg understreke at det er viktig med god oppførsel offentlig.

Videre tenker Bjørklund at det ikke er nødvendig å ilegge spilleren noen ytterligere sanksjoner, og forventer at han har lært sin lekse. Han ønsker derfor å ta spilleren litt i forsvar:

– Vil avslutte med å si at Ivar er en eksepsjonell lagspiller som holder god rutine, møter alltid opp til treninger og jobber hardt med laget hver eneste uke.

– Det er en kunst å være god på sosiale medier

Kenneth Gaupseth Johansen mener folk bør tenke seg om. Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no

Kenneth Gaupseth Johansen er daglig leder i Kingpins og har generelt lang fartstid i norsk e-sport. Han mener spillere burde bli flinkere til å tenke kritisk før de publiserer ting på sosiale medier:

– Internt hos oss i Kingpins har vi et fokus på sosiale medier, men vi ønsker heller ikke å sette munnkurv på spillerne. Alltid tenk deg godt om før du publiserer, og gjerne rådfør deg med noen dersom du er inne på et vanskelig tema.

Samtidig er han enig med spillere i miljøet, som blant annet har uttalt at det er viktig for miljøet at sosiale medier brukes til å skape litt rivalisering mellom enkeltspillere og klubber: 

– Det er viktig å påpeke at miljøet trenger munnhuggeri for å kunne skape ekstra blest og energi. Det er lov å komme med noen stikk til motstanderen før kamp, det er lov å ha meninger om ulike ting, men alltid tenk deg om før du publiserer.

– Det er en kunst å være god på sosiale medier. Vær deg selv - tør å by på deg selv og be om hjelp om du er usikker. E-sport trenger mer energi og sosiale medier kan gi påfyll av nettopp energi, avslutter Johansen.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen