Feature Kong Mario

Slik var Mario med på å definere spillmediet

Verdens viktigste spillfigur har blitt et symbol på videospill.

Det var en gang på tidlig 90-tallet at amerikanerne følte på en reell kulturtrussel fra Japan. En undersøkelse fra Nintendo fastslo nemlig at flere amerikanske skolebarn kjente igjen Nintendos spillfigur Mario enn den ikoniske amerikanske tegnefilmmusa Mikke Mus. Noen mente det var en nasjonal tragedie at en japansk spillfigur var blitt mer ikonisk enn USAs største tegnefilmstjerne, andre mente det var et solid tegn på at tidene forandret seg og at barn søkte helter og underholdning utenfor de tradisjonelle kanalene.

Mario var – og er – gigantisk. Som spillfigur raver han over de fleste. Han har blitt like ikonisk som spillfigur som Pac-Man, Space Invaders-romskipene og Tetris-brikkene. Mario har blitt et symbol på videospill og en ambassadør for hele mediet.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på historien til Mario og hvordan spillene med Mario var med å definere spillmediet.

Donkey Kong var et av de første spillene som fortalte en historie via animerte mellomsekvenser.
Donkey Kong var et av de første spillene som fortalte en historie via animerte mellomsekvenser.Bilde: Nintendo

Fra snekker til rørlegger

Det er opplest og vedtatt at Mario er rørlegger, men i sitt aller første spill var han faktisk snekker. Han gikk under kallenavnet Jumpan og spillet var oppkalt etter skurken i spillet, Donkey Kong. Snekkeren var en vanlig arbeidsmann som skulle redde en blond dame som hadde blitt kidnappet av gorillaen. Donkey Kong endte opp med å bli et av de mest ikoniske arkadespillene noen gang, og det er lett å forstå hvorfor.

Forsiden akkurat nå

Til toppen