FEATURE: Xbox Adaptive Controller er et mesterverk i design og en seier for spillbransjen

Feature Xbox Adaptive Controller

(Bilde: Microsoft)

Xbox Adaptive Controller er et mesterverk i design og en seier for spillbransjen

LOS ANGELES (Gamer.no): I dagene før Electronic Entertainment Expo (E3) er det alltid moro å gjette på hvilke spill som kommer til å imponere mest. Konkurransen lovet å bli tøff på årets messe, med etterlengtede titler som The Last of Us 2, Spider-Man og Cyberpunk 2077, som selvfølgelig ikke var bekreftet på forhånd, men som alle visste at ville dukke opp.

Da støvet hadde lagt seg og alle inntrykkene hadde fått tid til å synke inn var det imidlertid noe annet enn et spill som toppen listen min.

Jeg var nemlig så heldig å få ta en nærmere kikk på Microsofts kommende Xbox Adaptive Controller, og fikk snakke med medlemmer av utviklerteamet. Historien de fortalte meg om det å designe en kontroller for funksjonshemmede var så til de grader inspirerende, og lidenskapen som har gått inn i prosjektet var tydelig å se.

En uventet glede

Xbox Adaptive Controller lar spillere bygge en kontroller som passer perfekt for dem. Bilde: Microsoft

Det er sent på dag to av messa. Føttene verker etter å ha løpt frem og tilbake for å rekke en drøss med avtaler, og ryggen skriker etter et sted å sitte. Egentlig har jeg mest lyst til å droppe avtalen merket «Xbox Adaptive Controller», da jeg ikke vet om jeg vil få noe ut av den. 

I stedet for å ta sin faste plass på messegulvet trakk Microsoft over gaten til sine egne lokaler i år. At jeg må ut og inn gjennom sikkerhetskontroller minsker lysten til å delta enda noen hakk, men i ettertid er jeg sjeleglad for at jeg faktisk tok turen.

Inne på et lite rom blir jeg møtt av Bryce Johnson og Solomon Romney. De to er ansatt i Microsofts inklusivitetsavdeling, og begge har spilt viktige roller i utviklingen av Xbox Adaptive-kontrolleren.

Rommet er enkelt nok innredet, med en TV, et par stoler og et bord. På sistnevnte ligger kontrolleren jeg og en annen journalist er der for å inspisere, samt det som minner mistenkelig om en Nunchuck-kontroller fra Nintendo Wii. Med den skal vi snart få spille Minecraft, forteller Johnson.

– Vi gikk fra å vite alt til å måtte lære alt

Når introduksjonene er unnagjort går Johnson igang med å fortelle hvorfor Microsoft har tatt seg bryderiet med å snekre sammen den nye kontrolleren. Underveis fisker han frem en standard Xbox One-kontroller for å illustrere poenget sitt.

Bryce Johnson har ledet arbeidet med Xbox Adaptive Controller. Bilde: Microsoft

– Den vanlige kontrolleren gjør en rekke antakelser om brukeren. Den antar at du har to armer med full bevegelighet og to hender med fingre som er sterke nok til å trykke på alle knappene. Vi har alltid vært veldig flinke til å lage denne kontrolleren, men vi har ikke vært så flinke til å etterkomme alle de som ikke følger standardmalen.

Veien mot å endre på det begynte i 2015, på en såkalt «hackathon» – en ukeslang messe hvor Microsoft samler folk fra hele verden for å utvikle nye ideer for maskin- og programvare. I løpet av de neste årene fikk selskapet med seg flere organisasjoner og funksjonshemmede spillere i søken etter å skape et solid og inklusivt tilbud. 

– Vi gikk fra å vite alt til å måtte lære alt, og teamet var veldig sultne etter å tilegne seg kunnskap. Noe av det vi lærte var at funksjonshemmede spillere aller helst vil ha noe som ligner på en Xbox-kontroller, og derfor landet vi på dette designet, sier Johnson og peker på den stilrene og hvite kontrolleren med lett gjenkjennelige Xbox-knapper og -motiver.

Har tenkt på alt

Ved siden av det fysiske utseendet er designet av kontrolleren svært imponerende. Med all hjelpen de har fått utenfra har teamet virkelig tenkt på alt, og i tur og orden peker Romney på biter av kontrolleren og forteller hvorfor de endte opp med å se sånn ut.

– De to store knappene er enkle å trykke på, uansett om man bruker hender, føtter, haken eller en hvilken som helst annen måte å spille. Rundt 3,5 mm-inngangene på baksiden, som man bruker for å koble til eksterne knapper, har vi laget dype spor slik at det er lettere å plugge inn ledningene, sier Romney og fortsetter.

Hver eneste del av boksen er desginet for en spesiell grunn. Bilde: Microsoft

– Kontrolleren er stor og heller litt mot spilleren, slik at man kan balansere den komfortabelt på fanget. Undersiden er laget av et materiale som ikke sklir på glatte overflater, og har en rekke skruehull for å montere kontrolleren på ulike stativer. 

Eksemplene på hvordan teamet har lyttet til både funksjonshemmede og hjelpepleiere er mange, og jeg blir mer og mer imponert for hver lille detalj. Dette er ikke bare en hastejobb Microsoft har slengt sammen for å blidgjøre en minioritetsgruppe. Dette er kjærlighet og lidenskap pakket inn i en liten, men utrolig viktig boks.

Naturlig og tilpasningsdyktig

 – Hvis du plukker opp den kontrolleren der så kan du se hvordan det er å bruke Xbox Adaptive Controller.

Det er ordene jeg har ventet på, og Romney trenger ikke be meg to ganger. Nå skal jeg få spille Minecraft med bare én hånd, og med nunchuck-en godt plantet i høyre neve er jeg klar.

Solomon Romney jobbet ved Microsofts inklusivitetsavdeling i flere år før han kom til Xbox Adaptive Controller-prosjektet. Bilde: Microsoft

Med stikka får jeg bevege meg frem og tilbake og fra side til side, mens jeg kan hoppe med avtrekkerknappen. Det tar ikke mange sekundene før jeg innser at jeg ikke kan se meg rundt, men som om han leser tankene mine peker Johnson på en liten pedal på gulvet som også er koblet til kontrollerenhenten.

– Vi har programmert pedalen til å fungere som en Shift-knapp. Når du trykker på den vil resten av knappene endre funksjon, forklarer han.

Ved å tråkke på pedalen kan jeg se meg rundt med stikka, mens avtrekkerknappen nå åpner ryggsekken min. Etter noen få bomskudd får jeg raskt dreisen på det, og det kjennes naturlig å kombinere hånd og fot for å løpe, hoppe og snu meg rundt.

For å gå ut i kamp eller bygge et hus trenger jeg selvfølgelig litt flere knapper, men dette enkle eksempelet er en perfekt illustrasjon på hva Xbox Adaptive Controller er i stand til. Det er en høyst tilpasningsdyktig enhet som kan skreddersys for enhver bruker, uansett fasong eller størrelse. 

Lag profiler for ulike spilltyper

I kontrollerens meny får jeg en rask innføring i hvordan man setter opp ulike knapper og funksjoner. Akkurat denne biten kan kanskje kreve assistanse fra en hjelpepleier, avhengig av hva spilleren er i stand til selv, men valgmulighetene er endeløse for å gjøre spillopplevelsen så behagelig som mulig.

I tillegg til å kunne programmere hver knapp til å utføre opptil flere handlinger samtidig, kan man opprette tre egendefinerte profiler. Profilene kan konfigureres for ulike spilltyper, slik at man med ett tastetrykk kan gå fra et oppsett som passer til for eksempel Minecraft til et som egner seg bedre for bilspill.

Kontrolleren er bevisst designet for å ligne på resten av produktene i Xbox-familien. Bilde: Microsoft

– Du har kanskje en måte du foretrekker å spille på, men på grunn av tilstanden din klarer du ikke å holde i kontrolleren lenge av gangen. Ved å trykke på profilknappen kan du midt i spillet endre måten du spiller på, slik at du unngår store belastninger eller at du må ta pauser mye oftere enn du egentlig vil, sier Johnson ivrig.

Glede er smittsomt, og det er svært så moro å se to mennesker som er så engasjerte og lykkelige over å kunne snakke om prosjektet sitt. Intervjuer og presentasjoner på E3 bærer ofte preg av at utviklere er slitne eller at de er begrenset i hva de har lov til å snakke om. Johnson og Romney virker imidlertid som om de kan snakke om Xbox Adaptive Controller hele dagen, og selv når PR-fyren i hjørnet hinter om at vi må runde av vil de to bare svare på ett spørsmål til. Og ett til, og ett til.

Du bygger kontrolleren

Avslutningsvis forteller de blant annet at folk har stilt seg svært positive til prisen på kontrolleren. I Norge vil den koste 899 kroner i Microsoft-butikken – et sted mellom standardkontrolleren og den fullt programmerbare Elite-kontrolleren for Xbox One. I tillegg må man kjøpe det man vil bruke av knapper, brytere og joysticks, men foreløpig har Microsoft ingen planer om tilby pakker med disse inkludert.

– De som kommer til å bruke denne kontrolleren har vidt forskjellige behov, og derfor har det ingen hensikt å tilby «standardpakker». Vi har laget en boks som støtter nesten alt som finnes av tilbehør, slik at brukerne selv kan gå til innkjøp av akkurat det de trenger for å få en behagelig spillopplevelse.

Microsoft vil hjelpe alle med å finne gleden ved å spille. Bilde: Microsoft

For det er det Xbox Adaptive Controller i bunn og grunn handler om. Det er bare du som vet hva som passer for deg, og med denne kontrolleren åpner Microsoft for at spillere selv kan bygge sine egne kontrolleroppsett – enten det er ved å kombinere en håndkontroller og et par større knapper, eller ved å forenkle opplevelsen ved å programmere én knapp til å gjøre flere ting.

Microsoft vil at så mange som mulig skal ha anledning til å oppleve gleden man får gjennom spill. Xbox Adaptive Controller er et gigantisk steg mot å muliggjøre nettopp det, og etter hvert som flere aktører (forhåpentlig) følger etter vil kontrolleren gå inn i historien som en katalysator for positiv endring rundt inklusivitet i spillbransjen.

Sulten på mer fra årets E3?
På vår samleside finner du flere inntrykk og nyheter fra spillmessa »

Xbox Adaptive Controller lanseres en gang i september. Vi fikk se kontrolleren under E3-messen i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen