– Ferdig som sexsymbol

Den nye Lara Croft skal ha andre kvaliteter.

Det kommende Tomb Raider-spillet byr på en helt ny tolkning av både hovedheltinnen Lara Croft og spillverdenen. Her får vi se en purung utforsker som må kjempe for å overleve på en øde øy.

Den første Lara Croft hadde fyldige lepper, digre bryster og smal midje.

Den yngre skildringen av hovedpersonen er av en vanlig kvinne som må slåss for å overleve, og det har ført til mange nye designvalg. Spillbladet Game Informer har tatt en prat med Brian Horton, som er grafisk sjef hos utvikler Crystal Dynamics, om akkurat dette.

– Det viktigste da vi redesignet Lara var å finne en stil som er både ikonisk og tidløs. Vi har et mål om realistiske proporsjoner og en realistisk garderobe som består av klær - ikke antrekk. Hun er på en ekspedisjon og har på seg praktiske klær. Vi ønsker ikke en stil som er for hipp eller trendy, samtidig som hun må oppfattes som ungdommelig og relevant, sier Horton.

Han forteller at den nye og mer realistiske vrien på den sterke damen ledet til en rekke artige eksperimenter under designprosessen, og at de blant annet lekte med at hun kunne pådra seg beinbrudd. Problemet med dette var at det gikk utover spillopplevelsen i for stor grad, og de endte opp med å sløyfe det.

De har likevel bestemt seg for å jekke henne ned betraktelig:

– Det er hvordan en spillfigur oppfører seg i forhold til opplevelsene som gjør den troverdig, uansett hvordan du designer den. Mye arbeid er lagt inn i å få Lara til å oppføre seg som om hun er helt fersk i visse situasjoner. Etter hvert som du spillet utvikler seg så blir hun sterkere og animasjonene forandres. Prestasjonene hennes strekker seg fra å være nederst på totempålen til å finne sin egen røst, beretter han.

Den aller største omveltningen er nok likevel hvordan de klart og tydelig tar et skritt bort fra Lara Crofts tidligere rolle som sexsymbol:

– I forhold til sex-appeal så ønsker vi å lage en figur folk vil spille, og en del av det er å være tiltrukket av Lara. Når det er sagt så vil vi ikke spille på sex bare for å spille på sex. Hjernen hennes er en viktig del av sex appealen hennes. Hun er supersmart og veldig ambisiøs. Til syvende og sist så er det mest sexy her å se en sterk kvinne overleve alle disse situasjonene. Det er en skjønnhet og sårbarhet som åpenbares da, sier designeren.

Han avslutter:

– Det blir altså ingen opplåsbare bikinier!

Tomb Raider kommer ut i 2011 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

Siste fra forsiden