FIFA 10

En hyllest til fotballen

Verdens vakreste sport har virkelig fått sin ambassadør i spillverdenen.

FIFA-serien og konkurrenten Pro Evolution Soccer har i mange år vekslet mellom å være ansett som det beste spillet blant kjennere. FIFA var i noen år i en bakevje, men fjorårets utgave tok syvmilssteg og førte igjen FIFA til fotballtronen. I år hadde EA Sports altså noe godt å bygge på, men vi kan like godt først som sist fastslå at de ikke har hvilt på laurbærne. FIFA 10 tar serien enda noen hakk nærmere totalt verdensherredømme, selv om det gjenstår å se hvordan årets utgave fra konkurrenten blir.

Fotballmagi

Den store og viktige forskjellen mellom FIFA 10 og tidligere spill er forbedringene av ballfysikk, dueller og grunnleggende ballkontroll. Igjen har utviklerne klart å øke graden av kontroll over spillerne betydelig. Vi så tendensene av det i FIFA 09, men dette har de jobbet videre med, og virkelig klart å skape fotballmagi. Nye situasjoner oppstår hele tiden, fordi ballen ikke er limt til føttene til en spiller i samme grad som tidligere. Dette er kanskje et mantra som går igjen hvert år, men så er det sannelig også en merkbar forskjell fra tidligere.

I feltet tas alle midler i bruk.

Dette gjelder spesielt i løpsdueller. En løpsduell kan fort virke tapt, før et ørlite touch plutselig gir nye muligheter. Man opplever gjerne at ballkontrollen skifter frem og tilbake hvis ikke en av partene klarer å ta ballen med seg ut av duellen. Enda lettere enn tidligere kan man også bestemme akkurat når man skal gjøre et rykk, så sant man har ballen tett i beina. Å kontrolle spillerens tempo og timing er blitt ekstremt sentralt.

FIFA 10 introduserer samtidig full 360 graders dribling og ballkontroll. Styringen er den samme som før, og forskjellen er kanskje ikke umiddelbart merkbar med mindre man er ganske dreven i dette fra før. Samtidig betyr det at det går an å være mer nøyaktig, noe som gjør at hver situasjon har et større antall mulige utfall. Dersom det finnes en åpning i forsvaret skal det nå være mulig å bevege seg inn i det rommet – et rom man tidligere kanskje ikke klarte å nå fordi kontrollen over spilleren var begrenset til åtte retninger.

Knuffing

Dueller er også blitt merkbart mer fysiske av karakter. Det er nå fullt mulig å presse spillere og vinne kontroll over ballen uten å takle. Man kan også regelrett løpe ned motstanderen. Spillerne bruker kropp og armer aktivt, noe som naturligvis av og til ender i frispark når man febrilsk kjemper om ballen med alle mulige midler. I hodedueller er det viktig å posisjonere seg riktig, og tvinge motspillere ut av posisjon om nødvendig.

FIFA 10 er mer fysisk enn tidligere, men ikke bare i taklinger.

FIFA er ikke noen renspikket simulator, men en god del av kriteriene man vektlegger simulatorer er også gyldige her. Det er viktig med troverdig fysikk og at situasjonene utspiller seg noenlunde realistisk. Når spillet faller inn i faste mønstre tyder noe på at ting har gått galt. I mange år havnet FIFA i en slik posisjon på grunn av begrensede angrepsmuligheter og dårlig balanse. Det var noen spillemønstre som funket, og resten ble nedprioritert. De dagene er heldigvis over. Hver kamp lever definitivt sitt eget liv i FIFA 10, og det kan definitivt lønne seg å bruke ulike taktikker mot ulike lag.

Bare noe så tilsynelatende simpelt som å kunne kontrollere og variere spillerens tempo med ball er blitt ekstremt viktig. I FIFA 10 er det virkelig mulig å gjøre underverker ved å ikke holde sprinteknappen inne til en hver tid. Et lite rapp på knappen fører til at spilleren dytter ballen litt foran seg. Er man rutinert nok kan man forsere en forsvarer eller skaffe et straffespark bare ved å rykke på riktig tidspunkt eller dytte ballen bort fra en innkommende takling.

Noe for enhver smak

FIFA har utvidet jevnt og trutt med flere spillmoduser for å levere den mest komplette fotballopplevelsen, og etterhvert begynner det å bli trangt om plassen i menyene. Godt er det da at de har stemmelagt en del av menyvalgene med forklaringer om hva er enkelt spillmodus dreier det seg om. I tillegg har de laget lærerike opplæringsvideoer som forklarer både grunnleggende og avanserte teknikker. Videoene er et positivt tillegg, men det er kanskje litt synd at de bare viser det vanlige kontrolloppsettet. Heldigvis finner man en komplett liste over triks og funksjoner lett tilgjengelig i pausemenyen, da med riktig knappeoppsett.

I tillegg til den sedvanlige sesongmodusen kan man spille ”Live Season” som oppdaterer ligaene med tropper, resultater og skader fra virkeligheten, slik at du kan ta ditt lag gjennom en sesong som ligner mest mulig den som utspiller seg i levende live. Selv om den koster ekstra er det en kjekk funksjon, og undertegnede håper den etter hvert blir utvidet til å omfatte også den norske ligaen.

Anmeldelse: FIFA 10
Som "Virtual Pro" er det bare øvelse som gjør mester.

"Be a Pro: Seasons" er en annen modus, som lar deg styre én enkelt spiller mot suksess over fire sesonger. Over nettet kan man delta som enkeltspiller i kamper, og om man ønsker bli med i en klubb som sammen kjemper for poeng i 10-mot-10-kamper der bare keeperne overlates til tilfeldighetene.

I FIFA 10 kan man også lage sin egen "Virtual Pro", bestemme utseende og egenskaper, og velge hvilket lag han skal spille for. Ved å benytte spilleren i kamper over nettet, i Be a Pro-modusen eller på treningsfeltet vil man sakte, men sikkert forbedre spillerens ferdigheter og gi ham nye egenskaper. Man kan for eksempel få bedre skuddegenskaper første gangen man scorer med et plassert skudd – og alle de mulige målene man kan oppnå gir et ønske om å fortsette å jobbe for å bygge opp sin egen spiller.

Kjøp deg til suksess

I den nye FIFA-butikken kan man kjøpe blant annet kommentatorspråk og annet ekstrainnhold, og overraskende nok kan man også kjøpe midlertidige ferdigheter til ens egen Virtual Pro med ekte penger. At EA stadig prøver å legge mikrotransaksjoner inn i spillene vi allerede betaler dyrt for er undertegnede veldig skeptisk til, og at ekte penger skal gi reelle fordeler i et spill som er bygget på konkurranse er en potensielt ødeleggende vei å gå.

Det er nok å strekke seg etter.

Slik Virtual Pro har sine ferdighetspoeng har man også en viss progresjon når man spiller 1-mot-1 i rangerte kamper over nettet. Man får automatisk tilegnet en motstander foran hver kamp basert på hvilket ferdighetsnivå man ligger på. Ved å vinne kamper, score mange mål, og slå motstanderne med et dårligere lag får man poeng som går mot å øke ferdighetsnivået. Tilsvarende mister man poeng når man taper kamper. Dette systemet fører ikke bare til at man har noe å strekke seg mot, men også til at man til en hver tid får motstandere som er tilpasset egne evner.

Uten å ta en fullstendig gjennomgang av alt som er nytt er det likevel verdt å nevne muligheten til å regissere sine egne dødballer på treningsfeltet. Verktøyet er enkelt og intuitivt, og lar deg bestemme løpene spillerne skal gjøre på ulike typer dødballer. Disse kan man så ta med seg i kamp senere, for å få den lille ekstra fordelen. Dødballer har definitivt blitt mer interessante, noe som var på høy tid.

Men som alltid er det heller ikke alle endringene som er like positive. Utviklerne har selv skrytt av den nye intelligens til målvaktene, men akkurat det punktet må jeg si virker som et lite tilbakesteg fra tidligere. Spesielt det faktum at målvakten ofte rykker ut såpass tidlig på eget initiativ at motstanderen kan lobbe over ham, burde vært unngått. Endringene som har vært lovet når det gjelder spillernes offensive løp glimrer også med sitt fravær. Undertegnede har i hvert fall ikke lagt merke til noen særlig forandring på det punktet.

Manglende stadionfølelse

Gode rammer er også viktig for å opprettholde spillernes interesser. Spillmodusene og nettspillingen har fantastiske rammer, mens selve kampene kanskje kunne hatt enda bedre.

Det nederlandske landslaget har vendt ryggen til FIFA lenge, men er endelig med i år.

Jeg merker etter hvert at jeg er blitt ganske ambivalent i forhold til kommentatorene FIFA bruker. De kan by på en del faktakunnskap og refleksjoner på fotball, men de har valgt en linje som skorter litt på innlevelse. Det samme gjelder forsåvidt publikum, som såvidt jeg er vant til fra mine vante stadionbesøk reagerer langt mer når en spiller for eksempel kommer alene med keeper, enn det de gjør her.

Repriser av mål, og spesielt offside, er kanskje det som skriker mest etter forbedringer. De har gjerne dårlige vinkler, og viser ofte ikke det man gjerne vil se. Ofte er forarbeidet vel så viktig for et fint mål enn akkurat skuddøyeblikket, men det får man sjelden se igjen, med mindre man selv går inn og spoler tilbake reprisen.

Det er tydelig at EA har jobbet mer med det fotballmessige enn med den audiovisuelle presentasjonen, som stort sett har opprettholdt status quo i de siste utgavene. Grafikken er finfin, men har ikke gjort noen særlige fremskritt siden sist. Lydsporet er også solid med en blanding av halvkjente og ukjente artister i ulike sjangre.

Store deler av suksessfaktoren til et fotballspill ligger i mulighetene til å gjenskape situasjonene og magien fra virkelig fotball. Det er de gyldne øyeblikkene, de legendariske rykkene, tabbene, dribleraidene og sliteseirene som til sammen skaper opplevelsen. Det er de knusende nederlagene, frustrasjonen, og revansjen som følger som opprettholder interessen. Uavhengig av det som bør forbedres leverer FIFA 10 på alle punkter, enten du foretrekker å spille alene, med venner i sofaen, eller med hvem som helst over nettet.

FIFA 10 er en fantastisk ambassadør for selve sporten, og klarer å skape en dynamisk fotballopplevelse. EA Sports har opparbeidet seg en bunnsolid spillmotor med engasjerende og allsidig banespill, og satt det inn i en ramme med nettbaserte ligaer og alle de spillmoduser man kan ønske seg. Det er alltid ting som kan forbedres, men i motsetninge til mange foregående år er det lite som skriker etter forbedringer.

Dette spillet er riktig nok ikke noen stor omveltning i serien. Forandringene fra fjoråret er små, men viktige – jeg gleder meg ikke lenger bare til å score mål og vinne kampene. Kampen på midtbanen er blitt en vital del av spillet, og jeg gleder meg til å slåss om ballen, og forsøke drible meg til muligheter. De har etter min mening fokusert på riktige deler av spillet, og sørget for å gi en kjempemessig fotballopplevelse. FIFA 10 er rett og slett obligatorisk for alle som liker fotball og spill.