Fight Night Round 2

Med blodet sildrende fra motstanderens venstre øye, er det bare et spørsmål om tid før dommeren må stoppe kampen. Jeg lader venstreslegga og kliner til.

Øvelse gjør mester
Det er også satt av tid til en treningsøkt før hver kamp. Du kan enten velge å gjennomføre en rask trening der du bare velger intensitet og ser resultatet (høy intensitet kan resultere i skader før kampen), eller du kan velge et fokusområde og gjennomføre en ordentlig trening selv. Med ordentlig trening har du naturligvis bedre muligheter til å oppnå forbedringer, og etter hver trening vises et før- og etterbilde av bokseren der du ofte kan se en litt bredere overarm eller mer definert sixpack på magen.

Treningsøktene er delt opp i tre øvelser. Den første er kombinasjonsdukken, der du forbedrer slagfart, bevegelighet etc. Her skal du lande slag på en dukke i en bestemt rekkefølge (tester både hukommelse og koordinasjon). Med boksesekken forbedrer du en rekke attributter og skal hamre løs på den delen som til en hver tid lyser, mens du på vektløftingen først og fremst forbedrer styrken ved å løfte vekter annenhver gang med høyre og venstre arm.

Treningen kan også gjøres lettere ved å hyre inn en trener før kampen. Den billigste treneren tilbyr en lettere økt (= lavere poengkrav) på kombinasjonsdukken, i tillegg til at slagene du deler ut i ringen har mindre innvirkning på utholdenheten, mens den dyreste treneren gjør det lettere for deg å løfte vekter og slå på sandsekk, i tillegg til at du gjør mer skade med haymaker-slagene i ringen. Du kan også hyre kuttmenn før kampen. Den billigste sorten er god på hevelser i ansiktet, mens den dyreste er en ringrev på å rense sår.

Kamp mot vekta
Nytt av året er at du også har mulighet til å bevege deg mellom vektklassene, og Paul "The Assassin" Olsen er mester både i tungvekt og lett tungvekt. Å slanke seg eller gå opp noen kilo har naturligvis innvirkning på kroppen, og en må ta til takke med at bokseren mister litt av sixpacken dersom en går over i en annen vektlasse. En gang i blant kan man også være med i en EA Sports Special Event, for eksempel kamper der man går runder med ubestemt tid, som bare avsluttes etter at én av bokserne har reist seg fra en knockdown.

Lyden er ganske lik som i fjor, med rapmusikk i menyene og solide slageffekter og publikumsjubel i ringen. Dessverre er flerspillermulighetene noe begrenset, og nok en gang får amerikanerne Live-støtte på Xboxen mens vi europeere må sitte misunnelige på sidelinjen. Hverken PS2- eller GC-versjonen har flerspillerstøtte over Internett de heller. Spillet er så og si identisk på de forskjellige konsollene, men Xbox-versjonen byr på litt bedre grafikk enn de to andre, og GameCube-versjonen kommer dessuten bundlet med det geniale Super Nintendo-spillet Super Punch Out (!) som vi hadde mye moro med i gamle dager.

Jeg la ned nokså mange timer i fjorårets Fight Night og fikk mye av det jeg ønsket meg i den nye versjonen. Spillet fremstår bedre enn sin forgjenger på en rekke punkter, og da er det bare å ta av seg hatten og si tusen takk. Fremdeles mangler det småting fra å nå helt til topps; kanskje spesielt støtte for Xbox Live! der jeg ser for meg store muligheter for rankinglister og den slags. Likevel er Fight Night Round 2 en bunnsolid boksesimulator, og har du den minste interesse for boksing, er dette et sikkert kjøp.