Norsk Spill- og Multimediaforening (NSM) har i flere år stått bak det årlige Gullstikka-showet, som for første gang ble avholdt i 2003. Formålet har vært å hedre de beste spillutgivelsene i det foregående året, men showet har ikke vært spesielt attraktivt for mannen i gata. Dette er fordi arrangementet har vært laget av og for den norske spillbransjen. Med NRK som mediepartner ønsker arrangøren å endre dette fokuset.
- Vi vil jobbe tett med NRK fremover for å få til best mulig løsning, samtidig som vi jo også ønsker å fortsette det gode samarbeidet vi allerede har startet med de spillansvarlige journalistene i diverse norske medier, forteller Kirsti Danielsen, representant for arbeidskomiteen for Gullstikka, i en pressemelding.
Konkrete detaljer for hvordan mediesamarbeidet for neste år show blir er foreløpig ikke avklart, men det er tydelig at både NRK og NSM har intensjoner om å få vist frem Gullstikka til det norske folk.
Redaksjonssjef Bjarne Andre Myklebust i NRK Nettkringkasting understreker viktigheten av å avskaffe den interne formen som har preget tidligere utgaver av Gullstikka, for at det skal bli god TV-underholdning.
– Gullstikka må endres til et mer folkelig, publikumsvennlig og bredt arrangement. Arrangørene har vist interesse for å gjøre disse grepene, forteller Myklebust til Gamer.no.
Hvorvidt Gullstikka blir et direktesendt program på NRK1 eller NRK2 er ikke bestemt, men i følge Myklebust blir det mest sannsynlig kun direktesendt på NRK Nett-TV. Deretter kan det være aktuelt å sende et redigert program på NRK TV i ettertid.
– Dataspill er et viktig satsningsområde for oss. Spillere er en målgruppe vi gjerne vil treffe, men som vi ikke klarer å nå så godt med de mediekanalene vi har. Derfor vil vi satse mer på dette i tiden fremover, legger Myklebust til.