Freelancer

Freelancer har vært under utvikling hos Digital Anvil siden 1997, og det har vært knyttet svært store forhåpninger til dette spillet. Etter at Chris Roberts forlot Digital Anvil for noen år siden har det vært sjefsdesigner Jorg Neumann sin oppgave å sørge for at Freelancer ble et produkt folk ville stoppe opp og legge merke til. Den oppgaven har han klart med glans.

Side 4
Side 5

Multiplayer
Multiplayer Freelancer er lik singleplayer Freelancer, minus historiebaserte oppdrag. Du kan spille over Internett eller LAN. All data om din spillkarakter lagres på serveren, så hvis du spiller på nettet lønner det seg å finne en god server og holde seg til den. Hvis de som kjører serveren finner ut at de ikke har lyst til å kjøre noen Freelancer-server lenger mister du alt du har opparbeidet. Når du logger deg på for første gang starter du praktisk talt på bar bakke. Du har et elendig skip utstyrt med elendige våpen, og med svært lite penger. Du kan tjene penger (som du dermed bruker til å oppgradere utstyret ditt) på akkurat samme måte som i singleplayerbrettene, men i tillegg kan du og andre spillere slå dere sammen i grupper og gjøre oppdrag sammen. Dessuten er det mulig å handle med andre spillere. Hvor mye glede du får ut av Freelancer i multiplayermodus avhenger veldig av om du kan finne noen seriøse samarbeidspartnere og en god server.

Mange av de jeg kom i kontakt med under testingen følte at multiplayerspillet ble litt for målløst, spesielt de gangene de ikke finner noen å gjøre oppdrag sammen med. Det å gjøre oppdrag sammen med andre er i seg selv ganske morsomt, og det minner på mange måter om å spille massive multiplayerrollespill i mindre grupper. Det er også mulighet for å slå seg sammen i større grupper og handle med dyre varer. En spiller kan for eksempel fly et frakteskip fullt av dyre varer mens tre-fire andre danner eskorte. Slik kan folk tjene svært gode penger sammen. De fleste serverne tillater kamp mellom enkeltspillere, noe som har både positive og negative sider. Spillere kan velge å drive piratvirksomhet, og om de slår seg sammen i grupper kan de være dødelig effektive. Kamper mellom velorganiserte grupper pirater og handelsreisende kan sikkert være utrolig morsomme. Problemet er at hyppige angrep fra slike bander kan forsure spillopplevelsen til andre. Et potensielt problem er naturligvis antallet spillere per server. Freelancer sitt univers er gigantisk, og da holder det ikke helt med ti spillere på samme server (med mindre alle kjenner hverandre og er omtrent på samme nivå). For øyeblikket er det få servere med mulighet for over 24 spillere samtidig, men det kommer sikkert flere etter hvert. Spillet er jo tross alt ikke ute i hele verden ennå.

Det har vært knyttet store forventninger til dette spillet, som skulle revolusjonere sjangeren og tilby spillopplevelser langt utenom det vanlige. Dessverre klarer ikke Freelancer å levere alt det som ble lovet under utviklingen av spillet, men til gjengjeld leverer det de varene det har å by på med glans. Resultatet er et bunnsolid om ikke akkurat nyskapende spill som tilbyr timevis med god underholdning. Utviklerne hos Digital Anvil må tidlig ha bestemt seg for å la realismen seile sin egen sjø og heller tilby et spill som en hver kan sette seg inn i uten store problemer. Freelancer er utrolig avhengighetsskapende, og ekstremt spillbart.

De historiebaserte oppdragene er varierte og ofte spektakulære, og historien selv er spennende og full av overraskelser. For folk uten erfaring med sjangeren er Freelancer en utmerket inngangsport, og for folk med erfaring er det et spennende spill som raskt vil kunne ta over livet deres i ett par uker selv om det ikke byr på noe de ikke har sett før. Det er også et stort potensial for masse multiplayer-moro med Freelancer, men det krever som sagt at en har litt flaks med serveren og de spillerne som er på den. Totalt kan jeg ikke annet enn å anbefale Freelancer på det sterkeste. I forhold til det vi ble fortalt om spillet på forhånd skuffer det på enkelte områder, men Freelancer inneholder mer enn nok godsaker til at disse skuffelsene raskt blir glemt.

Side 4
Side 5