Intervju

Gamer.no prater med TrackMania-utvikleren

Gamer.no har snakket med Florent Castelnérac, en av utviklerne bak TrackMania, og vi har blant annet stilt noen spørsmål om spillets framtid.

Side 1
Side 2

TrackMania har noe av det beste gameplayet sett i en nyere tittel, men utgiverne ser ikke ut til å ha vært spesielt interesserte i det. Har det vært vanskelig å sikre verdensomspennende utgivelse av spillet?

På en måte er vi faktisk vår egen verdensomspennende utgiver. Vi gjør avtaler med lokale utgivere som kan markedsføre og distribuere spillet i deres del av verden. Heldigvis har vi funnet noen svært motiverte folk etter hvert. Noen av utgiverne er små, men veldig motiverte og har et tett forhold til TrackMania. Noen av dem spiller til sent på kvelden hver dag. Større utgivere ser ikke ut til å like for mye originalitet, fordi det er ofte risikabelt å bringe et originalt produkt til markedet. Kjøpere tar stort sett ikke sjansen på å prøve noe nytt. Derfor spiller folk i pressen en viktig rolle.

Hva er fremtidsplanene for TrackMania? Vil det komme noen ekspansjonspakker? Eller vil det komme flere gratis ekspansjoner, slik som PowerUp?

TrackMania er som et leketøy. Du kan egentlig aldri gjøre deg ferdig med det. Vi vil fortsette å jobbe med TrackMania med den filosofien i tankene. Vårt selskap jobber på den måten at vi lager ting gradvis og tester dem grundig for å se om de fungerer, i stedet for å følge en fastlagt plan fra start til slutt. Det var på den måten vi lagde TrackMania; dag etter dag med testing og vurderinger, det er slik vi vil fortsette å jobbe med spillet. PowerUp var ikke på noen måte planlagt. Jeg tviler på at vi vil lage en etterfølger som vil erstatte det første spillet, i alle fall med det første. Jeg liker ideen om å bygge videre på spillet gradvis.

Det ser ut til at det er mange som ønsker å lage modifikasjoner for TrackMania, men akkurat nå virker det veldig vanskelig å gjøre dette. Vil dere gjøre spillet mer modifiserbart etter hvert?

I dag er det begrenset hvor mye en bruker kan forandre på, men teknologien vår er designet slik at vi kan gjøre dette lettere på et senere tidspunkt. Vi vil fokusere på verktøy som tillater spillere å modifisere det som betyr noe i spillet, i stedet for å la dem programmere store ting, som f.eks. et fotballspill med biler.

Det har vært mye diskusjon på spillets forum om betong-svingene som er avbildet på spillesken, men som ikke er i spillet. Hvorfor ble disse fjernet, og vil de noensinne komme tilbake (gjennom en oppdatering eller ekspansjonspakke)?

Som jeg fortalte tidligere liker vi å jobbe slik at vi kontinuerlig tester det vi har laget, og forandrer ting hvis det viser seg å være nødvendig. Disse blokkene var ikke perfekte, fordi kameraet gikk "gjennom" dem alt for ofte. Det ville vært uheldig å lansere spillet med disse problemene, men vi vil ikke utelukke at vi kan finne på å gi disse byggeklossene ut etter hvert.

Hva tenker du om det at spillere nå organiserer ligaer og cuper? Har dere noen planer om å støtte miljøet ved å gjøre det lettere for folk å arrangere mesterskaper og andre ting?

Jeg synes de gjør en veldig god jobb når det gjelder organiseringen av disse tingene. Vi håper på å kunne gjøre det lettere for dem å gjøre slikt ved å integrere det de trenger inn i spillet. Det lojale TrackMania-miljøet definerer på en måte dybden i spillet, men de er ikke våre eneste kunder, og ikke alle spillere kan ta del i ligaer og liknende. Med andre ord, vi er definitivt interessert i denne gruppen, men disse tilhengerne vet også at de ikke utgjør majoriteten av TrackMania-kjøperne.

Er det mulig å treffe på dere online (og hva er kallenavnene deres, så spillere vil kjenne dere igjen)?

Jeg spiller online når jeg har tid til det. Mitt kallenavn er Hylis, og i tillegg spiller Toto, Sexy++ og Ogro en del på nettet. Jeg bruker av og til navnet Chocobo for å ha mulighet til å spille mer og "chatte" mindre. Eh, kanskje jeg blir nødt til å finne et annet kallenavn nå.

Hva vil Nadeo være opptatt med på denne tiden av neste år?

Forberedelser til E3, slik som nå. Hastverk, hastverk...

Vi takker Florent for at han tok seg tid til å svare på våre spørsmål midt i den hektiske E3-planleggingen. For å finne ut mer om TrackMania kan du ta en titt på lenkene under.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden