Grand Theft Auto IV

Like storslagent på PC

Et av årets beste konsollspill finnes nå også for PC.

Jeg antar at de fleste vet litt om Grand Theft Auto IV nå, og om du mot formodning ikke har hørt om spillet, bør du ta en titt på originalanmeldelsen min. Siden den ferske PC-versjonen er så godt som identisk med konsollversjonen både i forhold til historie og gameplay, vil jeg ikke bruke mye tid på å beskrive dette her. I stedet vil jeg fokusere på de tingene som er nye eller annerledes ved PC-versjonen, og hvor godt de fungerer.

Niko tar seg en brus

Trailer: Grand Theft Auto IV #17

• action
  • pc
  • grand theft auto

Problemer i storbyen

En rask introduksjon får du imidlertid. GTA IV setter deg i skoene til østeuropeiske Niko Bellic. Han har en mørk fortid, og forsøker å starte et nytt liv i Liberty City – en slags parodisk versjon av New York. Uheldigvis går ting raskt galt. Nikos fetter, Roman, har trøbbel med personer i byens underverden, og Nikos forsøk på å ordne opp fører bare til at han blir viklet inn i de ene problemene etter de andre. Vold ser ut til å være den eneste løsningen, og vold blir det mye av før spillets blodige historie er ferdig.

Som sine forgjengere, er GTA IV et actioneventyr i åpne omgivelser. Du reiser fritt rundt i tidenes største og mest detaljerte spillby, på jakt etter muligheter. Du kan reise rundt til fots eller i bil, og byen er full av små og store distraksjoner som du kan leke med – her får du alt fra cabaretshow og bowling til nettkafeer hvor du kan klikke deg rundt på spillets versjon av internett og lese nyheter om deg selv, arrangere stevnemøter eller svare på e-post. I tillegg kan du selvsagt stjele en bil og skape kaos i gatene, men da får du politiet på nakken.

For å komme videre i spillet holder det imidlertid ikke å vandre gatelangs uten mål og mening. I stedet må du utføre oppdrag for de mange utrivelige personene du kommer i kontakt med. Disse oppdragene innebærer som regel at du må gjøre ett eller annet kriminelt – alt fra å kaste stein gjennom vinduer til å utføre blodige massakrer. I motsetning til det fullstendig åpne gameplayet ellers i spillet, er selve oppdragene vanligvis ganske fastlåste, og mange ganger inneholder de tungt skriptede skytesekvenser som godt kunne vært hentet ut fra et normalt tredjepersons actionspill.

En av Liberty Citys banditter.

Oppdragene holder generelt en høy kvalitet, og er langt mer involverende enn de enkle oppdragene i tidligere GTA-spill. Noen er faktisk ganske så minneverdige, for eksempel en skytesekvens i et museum og et klassisk bankran. Det som fortsatt mangler i PC-versjonen er lagrepunkter underveis i oppdragene. Dette irriterte meg i konsollversjonen, og det irriterer om mulig enda mer på PC, der spill har tradisjon for å la meg lagre når jeg vil. Noen oppdrag kan være fryktelig lange, og ha vanskelige situasjoner helt på slutten, og da er det ikke moro å spille samme greia om og om igjen flere ganger for å lykkes.

Fungerer godt på PC

Kontrollene fungerte i mine øyne godt på konsoll, enten du gikk til fots eller kjørte bil. På PC kan du velge å bruke håndkontroller, og dermed få samme opplevelse som på konsoll. Du kan selvsagt også bruke tastatur og mus, og dette fungerer også godt – kjørekameraet tar en stund å venne seg til, mens siktesystemet naturligvis tjener på den økte nøyaktigheten musen tilbyr. Om du vil kan du sømløst veksle mellom håndkontroller og mus og tastatur, om du foretrekker å kjøre med kontroller og skyte med mus.

GTA-spillene har lenge imponert med sine mange radiostasjoner, som du kan lytte til mens du kjører bil. Disse inneholder haugevis av lisensiert musikk, samt mer eller mindre morsomme radioverter og tulleshow (jeg synes ærlig talt det blir litt for dumt noen ganger, men med så mange stasjoner er det alltid noe bedre å skru over på). På dette området har PC-versjonen fått en hyggelig bonus. Legger du dine egne musikkfiler inn i en mappe, vil denne integreres i en helt ny radiostasjon, komplett med snakking mellom låtene. Dermed kan du kose deg med musikk skreddersydd din egen smak, enten du liker Instant Remedy eller Machinae Supremacy. Eller noe helt annet.

Lag din egen actionfilm.

Forrykende flerspillerfest

Om det er ett område hvor mange har vært kritiske til GTA IV, er det at spillet på mange måter tar seg selv langt mer seriøst enn tidligere spill i serien, og at hele «skap så mye kaos du bare kan»-aspektet har blitt tonet kraftig ned i forhold til tidligere utgivelser. Dette kan jeg for så vidt være enig i, selv om jeg ikke ser det som en svakhet, men simpelthen et tegn på at fokuset er annerledes denne gangen. Det er uansett én detalj som gjør mye av denne kritikken uberettiget: Om det er ren kaos og moro du vil ha, bør du nemlig prøve spillets flerspillerdel.

På konsoll kunne opp til 16 spillere kjempe mot eller med hverandre. På PC har det maksimale antallet spillere blitt fordoblet til 32, og det sier seg vel egentlig selv hvilket kaos vi får i Liberty Citys gater når så mange galninger slippes løs samtidig. Det eneste problemet er at det kan bli litt vel mye av det gode; i de lagbaserte flerspillermodusene virker det generelt som kun et fåtall av spillerne har forstått hele lag-konseptet, og på godt befolkede servere er det alltid noen som saboterer (bevisst eller ikke). Man kan heldigvis også spille på LAN.

Flerspillermodusene er de samme som på konsoll, og inkluderer selvsagt standard «drep alle»-modus og en modus der alle rett og slett slippes løs til å gjøre hva de vil. Sistnevnte er perfekt hvis du bare er ute etter rask moro. Men det har også noen mer interessante spilltyper. For eksempel kan du spille politi og røver, hvor det ene laget skal prøve å rømme til et visst punkt i byen, mens det andre må stoppe dem. En annet morsom modus gir to lag muligheten til å konkurrere om å utføre oppgaver for en mafiaboss.

Blir du den nye Spielberg?

Den siste nevneverdige nyheten på PC er en slags videoopptaker, som lar deg ta opp sekvenser fra spillet. Det fungerer rimelig enkelt: Du trykker F2-tasten, og så lagres de 30 siste sekundene. Eller noe slikt – problemet er at nøyaktig hvor mye som tas opp avhenger av hvor mye som skjer, så du kan aldri være helt sikker på om du har fått med deg alt du ville eller ikke. Likevel er dette en artig mulighet, som sikkert vil føre til at vi får en haug «morsomme» GTA IV-videoer på nettet. Spillet har også et innebygget redigeringsverktøy som lar deg redigere og sette opptakene dine sammen til en større helhet.

Frustrerende installasjon

På mange måter er PC-versjonen overlegen den tidligere lanserte konsollversjonen, men den har også sine klare svakheter. Den første av disse er selve installasjonsprosessen, som varer en evighet og inneholder massevis av frustrerende elementer. For å i det hele tatt få lov til å spille GTA IV måtte jeg laste ned og installere en ny versjon av Games for Windows Live. Så ble jeg tvunget til å lage en onlinebasert Games for Windows-profil, hvis ikke fikk jeg ikke lov til å lagre spillet mitt. Latterlig.

Men dette var selvsagt ikke nok. Jeg måtte også installere og registrere meg på noe tull som heter Rockstar Social Club. Naturligvis tok det flere timer å få e-posten som gjorde at jeg kunne aktivere kontoen, men jeg kunne heldigvis hoppe over loginprosessen og spille likevel. Etter å ha aktivert kopien min på nett først, riktignok – kopibeskyttelse må vi selvsagt også ha. Skal jeg være helt ærlig, var jeg lei hele spillet før jeg i det hele tatt fikk startet det. Heldigvis ble jeg i litt bedre humør da det først kom i gang, og Glukozas Schweine dundret ut av høytalerne (visste du at det er laget et turbasert, taktisk PC-spill basert på den låten?).

En Games for Windows-mann får som fortjent.

Det lykkes meg forresten heller ikke å stille inn grafikken slik jeg ønsket å ha den. Greit nok, spillet både ser fint ut og går glatt på systemet mitt, men skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å endre på innstillingene. Det positive er at det ser ut til at man kan stille grafikken temmelig kraftig opp, i forhold til konsollutgavene, noe som betyr at PC-versjonen vil fortsette å se lekker ut også i årene som kommer. Synsrekkevidden er et av de områdene som virkelig ser ut til å tjene på PC-ens maskinkraft, noe som igjen gjør at byen føles mer realistisk.

Grand Theft Auto IV er, i bunn og grunn, det samme spillet på PC som det var på konsoll. PC-utgaven har noen ekstra funksjoner og områder med forbedringer, for eksempel i forhold til den allerede svært underholdende flerspillermodusen som nå støtter dobbelt så mange spillere. Samtidig er det ikke til å komme unna at alt herket under installasjonen forsurer opplevelsen i starten. Men totalpakken er i praksis identisk, og hvis du ikke har hatt mulighet til å teste spillet tidligere, og har en maskin som takler det, bør du absolutt få det med deg nå som det er ute på PC.

Som på konsoll, er Grand Theft Auto IV for PC et storslagent kriminalepos med massevis av sort humor, et vanvittig detaljnivå og tusenvis av muligheter for moro i gatene. Det er kanskje ikke like spontant og anarkistisk som tidligere spill i serien, men om du har behov for litt kaos er det bare å starte spillets herlige flerspillerdel.