GTFOs nyeste fiende kan ikke ses med det blotte øye

Skrekk-samarbeidspillet ser mer og mer uhyggelig ut for hver gang det vises fram.

Payday-skaper Ulf Andersson dro sløret av sitt nye spill, GTFO, under fjorårets Game Awards, og siden den gang har det interessante skrekk-samarbeidspillet bare sett mer og mer uhyggelig ut.

Det nyeste klippet fra spillet (som du kan se over) viser fram en splitter ny fiende, foreløpig bare er kjent som «Shadow». Det som er helt unikt med denne skapningen, er det faktum at den ikke kan ses med det blotte øye.

Altså, man kan se den, men bare på to måter: enten med en bevegelsessensor eller ved hjelp av bestemte lyskilder. I sistnevnte tilfelle ser de ut til å ta form som mørke skyggeskapninger som kaster seg mot spillerne uten stans – har man derimot ikke noen av disse hjelpemidlene, kan man fort komme til å stå ansikt til ansikt med udyrene uten å ane noe som helst.

GTFOs annonseringstrailer viser fram mer av spillet.

Monstre i stedet for politi

GTFO er et skrekkspill som, i likhet med Anderssons forrige spill, Payday: The Heist og Payday 2, fokuserer på samarbeid mellom flere spillere. I rollen som en plyndrer skal man utforske dype, underjordiske komplekser som har blitt overtatt av grusomme monstre.

Ved siden av andre spillere, får man også hjelp av fremtidsrettede duppeditter, og jo lenger ned i mørket man kommer, jo vanskeligere gåter og farligere skapninger snubler man over.

En essensiell del av utviklerens mentalitet er at spillerne aldri skal føle seg trygge:

– Shadow-fienden gjør at døden kan lure rett foran deg, uten at du kan se den .... det er bare én av en rekke måter GTFO tuller med spilleren, fortalte Simon Viklund nylig.

GTFO har planlagt lansering en gang i 2018, og kommer da først og fremst til WIndows.

Siste fra forsiden