I forrige uke innledet vi kontrollerserien vår med historien om de første spillene og joystickene. Denne gangen har turen kommet til…
![](https://i.bo3.no/image/23872/gaw.jpg?c=0&h=315&w=500)
Håndkontrollen
Overgangen fra joystick til håndkontroll gikk gradvis, og inspirasjonskildene på veien var i hovedsak Nintendos Game & Watch-håndspill, og MB sin Cosmic Hunter-kontroller for Microvision-systemene.
![](https://i.bo3.no/image/23873/mb.jpg?c=0&h=400&w=288)
Nintendo kom med sitt første G&W spill i 1980 og hadde i begynnelsen gitt spillerne en knapp for å gå til høyre, og en til venstre. Senere kom også en selvstendig handlingsknapp for å hoppe, åpne og så videre, og egne knapper for å kunne gå opp og ned.
MB lanserte i 1981 den første håndkontrollen som hadde de fire piltastene som de moderne kontrollene har, noe Nintendo kopierte i sine senere G&W-spill. Piltastene var også på plass når de lanserte sin Famicom-maskin i 1983.
Designen på de første kontrollerne var ganske annerledes enn NES-kontrollen vi kjenner i dag. Kabelen til de originale Famicom-kontrollene satt fysisk fast i konsollen og kunne ikke kobles fra. Kun den ene håndkontroll hadde start- og select-knapper, mens den andre hadde innebygd mikrofon (noe som ikke var støttet av så mange spill).
![](https://i.bo3.no/image/23874/fami.jpg?c=0&h=333&w=500)
En ny æra begynner
![](https://i.bo3.no/image/23875/nes.jpg?c=0&h=400&w=400)
Den klassiske NES-kontrolleren de fleste kjenner til i dag ble til da Nintendo skulle lansere konsollen i Vesten i 1985 og 1986. Konsollen og håndkontrollene ble redesignet, mikrofonen ble fjernet, og kontrollen kunne bli koblet fra maskinen.
Sega fulgte fort opp i 1985 med sin Sega Master System. I perioden 1985-1994 var det konstant knuffing mellom Nintendo og Sega om hvem som hadde den beste maskinen og spillene.
![](https://i.bo3.no/image/23876/msg.jpg?c=0&h=375&w=500)
Blant Sega sine forsøk på å tiltrekke seg flere brukere så finner vi den trådløse kontrolleren Master System Compact, og den veldig rosa Master System Girl.
Da Sega Mega Drive ble lansert i 1988, kom den først ut i en treknappsutgave som var tilpasset konverteringen av Sega sine arkadeklassikere, som for eksempel Golden Axe.
![](https://i.bo3.no/image/23877/megadrive.jpg?c=0&h=665&w=1000)
Etter at Super Nintendo ble lansert i 1990 med 6 knapper, kom det krav fra spillutviklerne om at Sega måtte gjøre det samme slik at man hadde mulighet for et større utvalg av og mer effektive knappekombinasjoner.
![](https://i.bo3.no/image/23878/snes.jpg?c=0&h=532&w=1000)
Nintendo introduserte også to knapper på toppen av kontrolleren (populært kalt ”skulderknapper”), noe som er blitt en standard i ettertiden, men det var først med lanseringen av Sony Playstation i 1994 at kontrollerne begynte å virkelig ta av med ekstra knapper og funksjoner.