Gamle spill går tapt

Hele 87 prosent av gamle spill går tapt, ifølge ny studie

Video Game History Foundation ønsker bedre muligheter for bevaring av spill.

Jostein Hakestad

Nesten ni av ti spill lansert i USA mellom 1960 og 2009 er i dag umulige å få tak i. Det konkluderte en ny studie gjennomført av Video Game History Foundation (VGHF).

Stiftelsen slo seg sammen med Software Preservation Network for å undersøke tilgjengeligheten for det de kaller klassiske spill. Dette er spill lansert før 2010, som ifølge VGHF er året da digital distribusjon av spill begynte å bli mer vanlig.

Tilgjengelighet for spill lansert siden 1960.
Video Game History Foundation

Basert på et tilfeldig utvalg av 1500 klassiske spill, kom partene frem til at kun 13 prosent var lett tilgjengelige for forbrukere. Det er kun hakket over lydopptak fra før andre verdenskrig, hvorav 10 prosent er bevart.

– Vi snakker om spill fra 80-, 90- og 2000-tallet, og det står like dårlig til med dem som musikk og filmer fra da Calvin Coolidge var president (1923-1929, journ.anm).

Et stort problem for bevaringen av spill går på lover rundt opphavsrett. Film, musikk og bøker har i mange tilfeller fått unntak fra lovene, slik at biblioteker kan lage kopier og bevare dem for fremtiden. Spill er imidlertid utelatt fra slike unntak, og som VGHF forteller har bransjen kjempet med nebb og klør for å holde det akkurat sånn.

Stiftelsen håper denne studien kan bidra til å endre lovverket, slik at flere spill overlever tidens tann.

– Det handler ikke bare om å sørge for at Mario fortsatt er tilgjengelig, fordi som dere vet kommer Nintendo fortsatt til å selge Mario. Men for hvert Mario som er tilgjengelig er det ni andre spill som du kanskje aldri har hørt om og som kanskje ikke har noen historisk betydning, men som potensielt kan være interessante for forskere, sa VGHF-sjef Kelsey Lewin i en uttalelse til Kotaku.

LES OGSÅ: Video Game History Foundation anklager Nintendo for å sabotere bevaringen av gamle spill »

Siste fra forsiden