Hvem blir verdens beste League of Legends-lag?

Natt til lørdag kjemper et koreansk og et kinesisk lag om topptittelen.

VM-finalen i 2012.
artubr, flickr.com

Etter tre nervepirrende uker med kvalifiseringskamper, kvartfinaler og semifinaler er det kun finalen i League of Legends verdensmesterskapet som gjenstår. Natt til lørdag 5. oktober møtes kinesiske Royal Club og koreanske SK Telecom T1 i et fullstappet Staples Center for å knive om å være verdens beste lag.

Finalen begynner klokken 05:00 for oss her i Norge, og er nok derfor best egnet for de av oss som enten ikke trenger søvn eller evner å stå opp før daggry. At formatet baserer seg på en best-av-fem-runde hjelper ikke med å korte ned våkenatten.

Det vil selvfølgelig være mulig å se et opptak av begivenhetene, så man trenger ikke ofre døgnrytmen.

Man trenger heller ikke å være durkdreven i League of Legends for å få noe ut av finalekampene. Er du helt fersk kan du ta første skritt inn i sporten med vår seerguide for begynnere.

Ingen trygg favoritt

Før kampstart er det lagt fra avgjort hvem av de to lagene som stikker av med vinnerpokalen som rommer 1 million dollar. SK Telecom T1 er nok likevel både publikumsfavoritt og statistikkvinner, etter imponerende spill gjennom Worlds-arrangementet så lang. Særlig har lagets mid-laner, Lee «Faker» Sang-hyeok, markert seg som en av verdens beste spillere, og har fått et fortjent omdømme som en av verdens beste spillere.

Det er dog i duo-lane, med AD Carry- og support-rollene, vi mest sannsynlig kommer til å se den store duellen. SK Telecom T1s Chae «Piglet» Gwang-jin må måle carry-ferdigheter med Royal Clubs Jian «Uzi» Zi-Hao, og om en av de får overtaket vil det være av stor betydning for resten av kampen. Samspillet med deres support-spillere, Lee «PoohManDu» Jeong-hyeon og Pak-Kan «Tabe» Wong vil være helt avgjørende her. Statistikken peker også her i SK Telecom T1s favør, men det vil være flåsete å avskrive Royal Clubs dynamiske duo.

Se kampene

Selv om man ikke har punget ut for å sitte med over 10 000 andre League of Legends-interesserte, kan man følge kampene direkte. Alt strømmes via arrangørens egne videotjenester. Vi har lenket til Twitch-strømmen i denne artikkelen, men om den skulle by på problemer byr LoLesport.com på flere andre alternativ.

Det er ikke utenkelig at pågangen blir stor. Under verdensmesterskapsfinalen i fjor tittet over 8 millioner mennesker innom sendingen på nett, hvorav 567 000 seere gløttet på strømmen samtidig. Den gang stakk Tapei Assassins av med førsteplassen.

Utvikleren er arrangør

Les også
YouPorn går inn i e-sport

Det er League of Legends-utvikler Riot Games som disker opp med verdensmesterskapsturneringen, samt de innledende rundene kalt LCS. Disse ligarundene begynner allerede på begynnelsen av året, da lagene spiller mot hverandre i hver sin region. De beste fra hver region møtes på slutten av året til verdensmesterskapet.

Selv om Riot unektelig har greid å sette League of Legends på esportkartet bedyrer utvikleren at det er et minusprosjekt.

– Det er en investering for spillet, som vi gjør for fansen, akkurat på samme måte som enhver annen endring av spillet. Det er verdt kostnaden for oss fordi det gir en høykvalitetsopplevelse til fansen, fortalte Riots esportsjef Dustin Beck til PCGamesn.com under Gamescom.

Nå skal Riot samarbeide med Coca Cola Zero om en oppkomlingsliga i Europa og Amerika neste år. Denne vil gå samtidig som det vanlige LCS-arrangementet, og håpet er at spillere som ikke er helproffe skal kunne ta steget inn i proffverdenen.

Vi arrangerer også turnering

Her på Gamer.no arrangerer vi neste søndag vår egen League of Legends-turnering for opp til 32 lag. Påmeldingen er fremdeles åpen, så det er bare å sanke sammen sine fire beste League of Legends-spillende venner og forme et lag.

Siste fra forsiden