Intervju

Intervju med Funcom om Anarchy Online

Funcom ble etablert for ca. 8 år siden. Dengang var det 5 individer som hadde et sterkt ønske om å lage spill. Det gjør de fortsatt. Ledelsen så for seg at PC-spill var tingen å satse på, og da spesielt online-spill. Kontorer ble raskt opprettet i Norge også. Og det er herfra det meste av markedsføringen og utviklingen kjøres i dag.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Firmaet er godt kjent for spill som No Escape og Den Lengste Reisen (gitt ut på flere språk) for å nevne noen. Gjennom tidene har Funcom også laget en del spill på lisens. Eksempler på dette er Casper og Pocahontas for Disney. Ulempen med denne typen medvirkning er at de ikke får noe credit for det. Den tar Disney. Utover dette drev Funcom også mye med javaspill tidligere. Hovedfokus for selskapet nå er utvilsomt Anarchy Online (AO), som ble sluppet juni 2001. Per i dag er ca. 80-90 mennesker satt til å jobbe med MMORPG-tittelen. Det kreves mye fra et firma å vedlikeholde og utvikle et slikt spill videre, og det har de i stor grad merket. Support er veldig sentralt i AO, og Funcom har en stor avdeling satt av til akkurat dette.

En tid hadde Funcom flere andre prosjekter på lur, men samtlige er nå skrinlagt eller lagt på is. Et av disse prosjektene var spillet Midgard. Når de la om mye av internstrukturen i høst ble alle resurser fra Midgard flyttet over til AO. Midgard er ikke helt dødt forteller Funcom, men det er ingen fremgang om dagen. Ingen jobber med tittelen. I omtrent 1 år var folk i gang med utviklingen av Midgard, men så sa det stopp. Alt de har laget til nå er arkivert, men vil ikke bli tatt frem i lyset før om en god stund. Nøyaktig når var det ingen som kunne bekrefte. Det eneste sikre er at spillet vil bli gjort ferdig en gang.

Etter en veldig vanskelig start ser det nå ut til at AO stabiliserer seg litt. Tiden etter lansering var hektisk for selskapet, ettersom svært lite egentlig fungerte som det skulle. Ikke rent få barnesykdommer eksisterte etter lansering, og en mengde spillere gav til slutt opp hele tittelen i ren frustrasjon. Vi har snakket litt med Lead Game Master Marius Enge om Anarchy Online og fremtiden.

Gamer.no: Hvor lenge jobbet dere med AO før dere slapp det?

Marius Enge: Vi jobbet med det i nesten 6 år. En del av jobbinga gikk parallelt med jobbinga på Den Lengste Reisen (DLR). De som jobbet med DLR ble så flyttet over til AO og jobber nå med det. Det er mye av koden fra DLR som ble brukt i produksjonen av AO. Særlig 3D-motoren er brukt, så klart med ganske kraftige oppgraderinger, også kunne man kjøpe bingobrus i DLR det kan man også i AO.

Gamer.no: Hvordan er trenden for dere om dagen? Kommer spillerne tilbake?

Marius: Vi kan ikke gi noe tall på hvor mange spillere vi har om dagen, men kan si såpass at trenden er god. Mange gode anmeldelser den siste tiden har gjort et godt inntrykk blant gamere. Det er et problem at det er vanskelig å få mange nye spillere uten gode anmeldelser i media. Problemet med AO er at det er veldig omfattende. Folk vet ofte ikke hva de går til når de bestemmer seg for å skrive om AO. Dermed blir det mange omtaler som ikke er spesielt dyptgående. Dette gjelder nok spesielt de mediene som ikke er fokusert kun på spill. Kan f.eks. nevne en journalist i en Osloavis som skrev en anmeldelse av spillet etter at han hadde spilt seg opp til level 1.

I Anarchy Online finnes det mange forskjellige spillertyper. Noen liker bare å drepe hele tiden, mens andre er av den mer utforskende typen som liker å gå rundt å se på ting. Deretter har du også den sosiale spilleren som for det meste bare snakker med folk og tar livet med ro. Til tider kan det sammenlignes med et avansert IRC (Internet Relay Chat). - Selv om det burde vært mulig, har ikke Funcom noen demografer eller data på hva slags type spillere som er pålogget per dags dato, forteller Marius.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden