Intervju

Intervju med Funcom om Shadowlands

Shadowlands er den kommende store ekspansjonspakken til Funcoms massive online rollespill Anarchy Online. Pakken inkluderer utvidet spillområde, nye våpen, nye monstre, og nye gjenstander, men dette vil bli fullbyrdet med en del nye vrier.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Gamer.no: Siden det nå vil komme angrep som krever samarbeid fra flere yrker på en gang, vil ikke dette ødelegge muligheten til å spille alene? Eller vil det fortsatt være mulig å gå solo mot de fleste fiendene i spillet?

Gaute Godager: Det vil fremdeles være mulighet å gjøre alt alene utenom det som skjer i "camps" eller i spesielle "dungeons". Det blir likevel prosentvis mindre som du kan gjøre alene sammenliknet med på Rubi-Ka. Yrkes-avhengigheten tilsier også en viss reduksjon i solo-evnen.

Gamer.no: Vil det komme mange nye unike fiender i Shadowlands? Slike kjempemonster som Ian Warr og lignende, som krever samarbeid mellom flere team for å drepe.

Gaute Godager: Ja, mange, mange fler. Også monster som bruker Ian Warr som tannbørste.

Gamer.no: Vil Shadowlands hovedsakelig være full av demoner og monstre, eller vil det fortsatt være "menneskelignende" skapninger som regjerer?

Gaute Godager: Det blir lite mennesker i Shadowlands. Men det blir spøkelser, skrømt og andre "spirits" fra den tidligere sivilisasjonen. I tillegg kan det virke som om "Yuttosene" (de små skapningene som synger "mil etter mil") har en eller annen viktig rolle å spillet. Vi ser også at en gruppe mennesker som kaller seg selv "Snow Clan" har flyttet inn på Penumbra (isområdet vårt). Deres rolle i spillet er fremdeles ukjent.

Gamer.no: Vil det bli endringen i økonomien med lansering av Shadowlands? Nå er det f.eks. ingen vits å selge til butikkene. Vil det bli økt verdi på de forskjellige tingene i spillet?

Gaute Godager: Nei.

Gamer.no: Vi har allerede fått vite at det kommer to nye yrker i Shadowlands. Keeper, som er en slags Paladin, og Shade, som er en Dark Paladin. Disse to er på mange måter motsetninger. En gir liv og har store tunge rustninger. Den andre stjeler liv og har ikke rustning. Hva tror du rollene til disse to vil bli i Anarchy Online i forhold til de yrkene som allerede er i spillet?

Gaute Godager: Begge yrkene har en distinkt rolle i kamp. Keeper vil ha evner som gjør ham i stand til å gi styrke og mot til sine team-medlemmer. Han vil ha nano-er som han vil dele med alle team-medlemmene, som vil gjøre dem i stand til å gjøre mer skade og tåle mer. Han blir også en ganske god "tank", men ikke like god som Enforceren. Shade blir mer en karakter som utnytter monsterets svakheter til å gjøre det svakere. Å stikke monsteret i ryggen, og gjøre massiv skade, er hans spesialitet. I tillegg kan vært treff gjøre monsteret svakere.

Gamer.no: Vil Keeper ta over jobben som doktor hvis det ikke er noe doktor i teamet? Eller er denne jobben fortsatt satt av til Agent, Adventurer eller Martial Artist?

Gaute Godager: Nei, han vil ikke helbrede medlemmene direkte. Hans evner ligner mer på Fixeren, med en konstant regenerering av helse.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden