Anmeldelse

Magicka 2

Klein humor ødelegger for et ellers gøyalt spill

Magicka 2s styrke ligger i flerspillerkaoset.

Paradox Interactive

Det er aldri lett å skulle lage en oppfølger til en høyt elsket kultklassiker. Skal man laget noe som er en blåkopi av forgjengeren, gi folket mer av det gamle, eller skal man ta det originale rammeverket og prøve å lesse på med nyskapninger og innovative ideer? Pieces Interactive har tydeligvis valgt å gå den gylne middelvei med Magicka 2.

Spillet føles mer som en oppgradering enn en direkte oppfølger, for det er ikke spesielt mye som føles nytt. Alt er ved det gamle i Magicka 2. På den annen side fungerer det såpass godt at det strengt tatt ikke trengtes mer enn en liten finpuss fra forrige gang. Den småkleine humoren er spillets svakeste side, men det er en liten hake i en ellers morsom og kaotisk opplevelse.

Alt kan løses med magi, så lenge det krever en eksplosjon. (Skjermbilde: Jens Erik Vaaler, Gamer.no)

Mestre magien

Kaos er et nøkkelelement i Magicka-spillene, og du settes stadig i situasjoner der du kan sprenge, fryse, grille og drepe det meste på kreativt vis. Spillenes grunnleggende rammeverket har altså forandret seg særlig i overgangen til oppfølgeren. Som tapper trollmann skal du vandre gjennom det Skandinavia-inspirerte eventyrlandet Midgård for å stanse verdens sikre undergang. På ferden støter du på utfordringer som vil teste dine ferdigheter til det ytterste.

I trollmannarsenalet har du tilgang til åtte elementer: vann, liv, skjold, kulde, elektrisitet, arkana, jord og old. Disse kan lenkes sammen for å fremkalle magiske formler med spesifikke elementer. Kombiner vann, kulde og jord for å mane frem isblokker, eller bruk arkana og ild for å lage en ildstråle som kan smelte stål. Alternativt kan du bruke ett element flere ganger for å øke styrken til én enkelt formel. Halve moroa i Magicka 2 er å teste hvordan de ulike elementene påvirker hverandre.

Festlig trollmannkaos

Velger du å gjennomføre ferden alene tar det ikke lang tid før ting blir overveldende. Magicka-spillene er skapt for at opptil fire spillere kan samarbeide, som strengt tatt er den beste måten å oppleve spillet på. Det blir også enklest hvis du har med deg en partner eller tre.

Vanskelighetsgraden skaleres ikke opp eller ned avhengig av hvor mange du har med deg. Dette betyr at ting kan bli latterlig enkelt hvis man er fire, men direkte slitsomt og irriterende hvis du er alene. Med flere spillere til stede kan man også raskt bringe hverandre tilbake fra de døde for å volde mer skade på alt rundt seg.

Modifisert hordemodus kan skape noen syke situasjoner. (Skjermbilde: Jens Erik Vaaler, Gamer.no)

Den andre fordelen med å ha partnere på eventyret er det fantastiske kaoset som oppstår når fire trollmenn bruker forskjellig typer magi til samme tid. Akkurat som enkeltelementene vil trylleformlene påvirke hverandre på spesielle måter. Krysser du to isstråler vil det i krysningspunktet skapes en ny stråle som er dobbelt så kraftig. Om du krysser en ild- og en isstråle kan det ha en eksplosiv effekt på omgivelsene.

Du sprenger dine venner, de tenner på kappen din, og før du aner ordet av det har fjerdemann klart å utslette hele laget med en lynstorm. Latterkulene kommer på løpende bånd, og selv om det er leit å tape kan det også være ganske moro. Det er overraskende nok når ting går skeis at Magicka 2 er på sitt mest underholdende.

Utover historiemodusen finnes det en bølgebasert hordemodus i spillet. Her blir stadig sterkere fiender kastet mot deg mens du forsøker å overleve så lenge som mulig. Artefakter og gjenstander du låser opp i løpet av historiemodusen lar deg modifisere vanskelighetsgraden. Du kan gi motstanderne dine mer liv, gjøre deg selv tregere, eller bare aktivere «Sitcom Mode» for økt latter fra et imaginært publikum. Hordemodusen gir deg litt mer å gjøre i spillet, men er ikke kjempemye å rope hurra for.

Godkjent referanse. (Skjermbilde: Jens Erik Vaaler, Gamer.no)

Spillkontroller eller mus og tastatur?

Magicka 2 lanseres på PlayStation 4 i tillegg til PC. Derfor har spillmekanikken blitt optimalisert for spillkontrollere. Elementene har blitt delegert til høyrehåndsknappene, mens høyre styrespake kan brukes til å slenge trylleformelen din i en bestemt retning.

Det tar litt tid å lære seg hvordan man bytter mellom de forskjellige elementene du har tilgjengelig, men etter hvert sitter det i fingrene. Bruker du en spillkontroller er det mye lettere å bevege seg og bruke magi på samme tid. Med mus og tastatur er det enklere å hurtig lenke sammen de ulike elementene. Begge har altså fordeler og ulemper, men ingen av valgene er direkte bedre enn det andre.

Snakker de svensk?

På ferden gjennom Midgård vil du fort legge merke til det bisarre språket alle snakker. Selv om all teksten i spillet er på engelsk er det muntlige språket en forvridd, «Simlish»-aktig utgave av svensk. Personlig synes jeg det kan være ganske morsomt å høre på, men det kan være fordi jeg klarer å gjenkjenne de svenske ordene og uttrykkene.

Den der blir for klein. (Skjermbilde: Jens Erik Vaaler, Gamer.no)

Figurenes språkreportoar har også blitt utvidet. I tillegg til tullesvensk får du også oppleve tullejapansk, tullefransk og tullefinsk, som også kan være ganske morsomt å høre på hvis du har en interesse for språk.

At dette er en parodi på fantasy-fortellinger er ganske åpenbar, men den blir noen ganger strukket litt for langt. Da tenker jeg spesielt på det håpløse manuset og den ganske kleine referansehumoren. Jeg har ikke noe imot referansehumor i seg selv, men da jeg måtte en fyr ved navn John Frost som snakker om at vinteren var på vei sukket jeg oppgitt for meg selv. Slikt blir rett og slett for enkelt. Heldigvis falt noen vitser mer i smak enn andre, blant annet at geitefolket blir kalt «Goatse» på spillets verbalspråk.

Konklusjon

Magicka 2 er veldig likt det første Magicka, men når det forrige spillet fungerte så godt som det gjorde er det forståelig at lite har forandret seg. Det er kaotisk flerspillermoro, satt til en helsprø og tullete fantasy-parodiverden som garantert vil underholde. Spillet er definitivt best når du har med deg mange på ferden og lar tilfeldighetene råde over hva som skjer.

Elektrisitet og ild kan løse det meste. (Skjermbilde: Jens Erik Vaaler, Gamer.no)

Dessverre kan det innimellom føles litt tynt. Det tar omtrent åtte timer å komme seg gjennom historiemodusen hvis kan har med seg en partner, og selv om dette absolutt ikke er for lite tid er det ikke så mye å gjøre når du er ferdig. Å slåss i hordemodusen er festlig, spesielt med de ulike modifikasjonene du kan aktivere, men med mindre du er en ihugga Magicka-spiller blir den ikke særlig givende.

Spillets svakeste ledd er definitivt manuset og de selverefererende referansene. Det smøres for tjukt på med dårlige ordspill og håpløse referanser som fremkaller oppgitte stønn framfor trillende latterkuler. Noen av vitsene fungerer, men stort sett gjør de meg bare flau.

Kleint manus og tynnspiste ekstrainnhold til side, så er Magicka 2 verdt tida di, spesielt hvis du får med deg noen venner som er med på litt magisk galskap. Utviklerne i Pieces Interactive finner ikke opp hjulet på nytt, men har likevel klart å snekre sammen et velfungerende og underholdende spill.

Har du enda til gode å spille det første Magicka bør du gjøre noe med det. Er du ute etter noe lignende som er mer innfløkt og mindre kaotisk kan vi anbefale Pillars of Eternity.

6
/10
Magicka 2
Finner ikke opp hjulet på nytt, men har likevel et velfungerende og underholdende spill.

Siste fra forsiden