Kommentar

Telialigaen

Best av tre er det beste kampformatet i e-sport, Telialigaen

Redaksjonssjef for e-sport, Mathias, ønsker seg noen endringer før neste sesong.

Illustrasjonsbilde fra sluttspillet i Telialigaen 2019.
Petter Elstad/Telialigaen

Sluttspillet i Telialigaen denne sesongen bød på tre fyrverkeri i form av to semifinaler og én finale i Counter-Strike. Rocket League ble også veldig jevnt, og det uten Nordavind på topp. Dessverre ble det ikke League of Legends grunnet en regel fra Riot som ingen fikk med seg, men jeg kan med sikkerhet si at finalen der hadde bydd på ekstrem spenning som alltid.

Nå går vi inn i noen måneder med pause før høstsesongen setter i gang. Det er tid for refleksjon og se på hvilke muligheter man har for endringer. Jeg mener Telialigaen bør gjøre endringer.

LES OGSÅ: Er det slik vi skaper en bærekraftig, lokal grobunn for e-sport?

I denne kommentaren vil jeg gå gjennom ting jeg ønsker endret eller innført i Telialigaen. Det meste vil bli skrevet fra et Counter-Strike-ståsted da det er spillet jeg følger og kjenner best, men mye av det vil gjelde hele ligaen.

Det jeg sitter igjen med etter nok en sesong og et sluttspill personlig er et ønske jeg, og mange i miljøet, har hatt i mange år nå. Det er å få best av tre-formatet inn i det ordinære seriespillet. Det er et faktum at best av tre er det beste formatet for e-sport, og det viser seg gang på gang. Best av to er bra i teorien, fordi du har mulighet til å få uavgjort og dele ut ett poeng, men det blir alltid et antiklimaks i kampene.

De beste League of Legends-finalene har vi fått servert nettopp på grunn av formatet.
Sindre Stien/Good Game

Med best av to så går man glipp av de mest spennende øyeblikkene. Det tredje kartet ingen av lagene er sterkest på i Counter-Strike, eller den tredje runden med rare heltevalg i League of Legends.

Topplagene spiller én eneste kamp i Telialigaen i uka. Den kampen tar omlag to timer å spille. Å utvide det med 45 til 60 minutter er ikke for mye å be.

Uten best av tre-formatet internasjonalt hadde vi ikke fått fantastiske kamper som Astralis mot Fnatic i IEM Chicago 2018 eller FaZe mot Cloud9 i ELEAGUE Major Boston 2018. Begge kampene bød på intense tredjekart med overtider. Vi hadde heller ikke fått de fantastiske semifinalene vi fikk servert i helgen.

Det er flere gode argument for best av tre. Det er mer underholdende, man får bedre trening til internasjonale kamper som nesten utelukkende er best av tre. I tillegg så blir det et mer rettferdig og riktig utfall av seriespillet da de aller beste lagene mest sannsynlig kommer seg til sluttspillet, om alle kampene får en seierherre i best av tre.

LES OGSÅ: – De får fortsette å fokusere på det psykiske spillet i forkant, så kan vi fortsette å vinne kampene

LES OGSÅ: AW3 er Norges beste Rocket League-lag

Men... Hva med uavgjort da?

Nysigneringen til 777, Haris «H4RR3» Hadzic er en av dem som ønsker seg best av tre.
Mose by Scream/777

Uavgjort. I et seriespill kan dette være spennende å ha med. Det gir tabellen et usikkerhetsmoment. Men skal det ofres for spenningen en skikkelig kamp med tre runder byr på? Jeg er ikke så sikker på det.

Les også
777 vant Blast-kvalifiseringen mot Nordavind - mandag møtes de til omkamp i Telialigaen

Om Telialigaen virkelig ønsker å beholde uavgjort som en faktor i Telialigaen, men vurderer å gå over til et best av tre-seriespill, har jeg et forslag. Man kan innføre følgende: om det står 1-1 etter to spilte kart, og det tredje og avgjørende kartet ender 15 - 15 avsluttes kampen uten overtid, og resultatet blir uavgjort.

Det er et utfall som mest sannsynlig blir sjeldent å se, men som legger en ekstra faktor med i bildet. Hvis for eksempel Apeks leder 15 - 12 mot 777 på tredje og siste kart så har de likevel noe å spille for selv om overtiden ikke er der. Ett poeng er jo alltid bedre enn null.

Ønsker man bestemt å beholde uavgjort er dette den beste løsningen, mener jeg. Spillerne ønsker seg best av tre. Innfør det.


LES OGSÅ:
Gikk fra 5. divisjon til 1. divisjon på to år

Innfør 3/5-regelen

Lagene i den øverste divisjonen i Telialigaen, kanskje spesielt i Counter-Strike, har en tendens til å kaste spillere rundt seg. Det skiftes ut én etter én og ingen får sjansen til å rette opp sine egne feil.

I en profesjonell liga som Telialigaen etterhvert har blitt må man sette krav til lagene. Innfør samme regel som Valve har for sine major-turneringer. For å beholde plassen sin i ligaen må man beholde kjernen i laget, det vil si tre av fem spillere må være med fra sesong til sesong for at laget skal beholde plassen.

Dette vil gi mer kontinuitet, det vil føre til mer struktur og forhåpentligvis lag som holder sammen over lenger tid. Det er ikke en hemmelighet at vi nordmenn gir opp alt for fort, hvis ting ikke blir slik som vi hadde sett for oss.

LES OGSÅ: I en profesjonell liga må man kunne kreve litt av deltakerne

Det bør kreves at kjernen av laget beholdes fra sesong til sesong. Kanskje det ville ført til at flere kunne utfordret Apeks?
Eivind Von Døhlen/Good Game

Dette eliminerer også muligheten til å kjøpe seg en plass i 1. divisjon på mange måter. En klubb kan selvfølgelig kjøpe en plass, men da må man beholde tre av de fem spillerne som spilte der forrige sesong. Vi vet vel alle suksessen til en del lag som har kjøpt plass bare for å gå rett ned igjen uten å skaffe seg poeng i løpet av en sesong. Det er ikke morsomt å være rundingsbøye, ei heller å se på et lag bli knust hver gang.

Ved å innføre denne regelen vil man etablere topplag, etablere lagoppstillinger i toppdivisjonen. Kontinuitet er det norsk e-sport er dårligst på. Se på våre naboland der man har topplag i flere spill, hvor vi sliter med å vinne nordiske turneringer.

Vi har ressursene, og nå har vi også flere klubber med penger i banken. Nå er tiden for å satse og for å sette flere krav.

Dette kan muligens være et kontroversielt forslag som kan hemme for eksempel talentlag og lignende satsinger. Derfor er jeg ikke sikker på om dette er beste løsning, men jeg mener at noe må gjøres for at kontinuiteten skal forbedres. Dette er noe som er åpent for debatt og jeg ønsker gjerne at dette blir diskutert enten i kommentarfeltet eller på sosiale medier. Hva er den beste løsningen?

LES OGSÅ: Overgangsbonanza i øverste divisjon av Counter-Strike: GO

Anti-juks

Med midlene Telialigaen nå har fått tak i mener jeg det er på tide å sette fokus på å skaffe en skikkelig anti-jukseløsning. Det kan være innkjøp eller leie av en ekstern partner, eller utvikle en egen.

Så lenge Telialigaens seriespill foregår online, bør dette være på plass for at seriespillet skal bli tatt mer seriøst. Ingen av oss ønsker vel enda en Entelechy-skandale der et lag klarer å gå en hel sesong med å jukse uten å bli tatt.

Det bør vurderes, evalueres og kommuniseres rundt dette.

LES OGSÅ: Entelechy-skandalen var fryktelig, men hvordan kan vi arbeide i tiden fremover?

Siste fra forsiden