Mafia

Historien utspiller seg i 1930-årene. To mafia-gjenger kontrollerer store deler av den lille byen Lost Heaven. Disse to gjengene kjemper begge om herredømme, og ut i fra dette har vi et greit utgangspunkt for et flott spill. Litt monotont til tider, men likevel ganske underholdende på en sen høstkveld.

Man kommer ikke bort fra at Mafia ligner ganske mye på Grand Theft Auto 3 (GTA3), men utviklerne som står bak, har klart å lage en helt annen atmosfære. Er du hekta på slike typer spill, er dette definitivt noe for deg.

En uskyldig taxisjåfør, Tommy Angelo, blir plutselig innblandet i mafiaen. Uten helt å vite hvordan han havnet der, begynner han å jobbe for en mann ved navn Don Salieri som er en av de to mafiabossene i byen. Historien i spillet er ganske fascinerende. I 1938 oppsøker Angelo en politibetjent ved navn Norman. Tommy har nå vært i mafiaen i mange år og føler for å gjøre slutt på volden som utspiller seg i Lost Heaven. Dermed tyster han på sin gamle sjef. Spillet starter for alvor da Tommy begynte i mafiaen høsten 1930. Vi får høre historien som utspilte seg da han var på topp. Spillets start er ikke spesielt spenningsfylt og heller ikke vanskelig. Du kjører rundt i en taxi og plukker opp kunder som skal til forskjellige steder. Men tro ikke at resten av spillet er like kjedelig. Plutselig dukker dine "kamerater" fra mafiaen opp igjen. Med så lite penger og spenning i livet takker du ja til jobben.

Kjøring er det mye av i Mafia. Positivt for noen, men negativt for andre. Skyting er det også nok av. Mafiaen er kjent for sitt voldelige rykte, og spillet lever opp til forventningene der. Litt dødtid er det kanskje når du skal fra den ene enden av byen til den andre, men produsenten har på en flott måte klart å kompensere for litt av dette. Politiet er på vakt døgnet rundt, og kjører du for eksempel på rødt lys, har du en bot hengende over hodet. Avhengig av hvor stor overtredelsen er, ankommer det flere biler på stedet. Desto mer du prøver å flykte, jo vanskeligere er det å komme seg vekk.

Men politiet er ikke så samlet som i GTA3. I Mafia kan du lett drepe 3-4 politimenn uten å bli tatt. Blir du derimot etterlyst, har du en litt forverret situasjon. Muligheten for å skyte i stykker bilhjulene er simpelthen genial. Har du problemer med å ta igjen en bil, hjelper det definitivt å fyre av skudd mot ett av dekkene. Bilen blir vanskelig å kjøre, og du tar de lett igjen. Husk at det samme gjelder for deg. Radaren er en av de beste jeg har sett. Når du er ute og kjører, har du muligheten til å se hver enkelt bil. Dette gjør det mulig å kjøre fort samtidig som risikoen for å kræsje er mindre. Kombinert med bykartet er det nesten umulig å rote seg bort. Du har mye bedre oversikt enn i GTA3.