Mario-sjefen var usikker på å ha en «vanlig» by i Super Mario Odyssey

– Jeg var bekymret for hvordan spillere ville reagere.

Nintendo

Lanseringen av Super Mario Odyssey, 27. oktober 2017, markerer Marios inntog på Nintendo Switch og introduksjonen av flere nyvinninger til den klassiske serien. Ved siden av hatten Cappy – som Mario bruker til å kontrollere andre figurer og gjenstander – tar spillet oss med til New Donk City, der rørleggeren får vandre blant «vanlige» mennesker.

New Donk City er inspirert av New York.
Nintendo

Byen er uten tvil en uvanlig setting for Mario, og sjefen sjøl, Shigeru Miyamoto, var slettes ikke sikker på å plassere Mario i normale omgivelser:

– Jeg var bekymret for hvordan spillere ville reagere på å være i en verden der Mario er såpass [liten], og vanlige mennesker er litt høyere. Eller det faktum at menneskene ikke blir sinte på Mario når han hopper opp og ned overalt, sa han i et intervju med IGN.

– Når det er sagt, innså vi at figuren Pauline (jenta Mario redder i det opprinnelige Donkey Kong-spillet, journ anm.) allerede eksisterer, og ideen om at spillet finner sted i denne byen fungerte veldig bra. Så vi kjørte på, fortsatte han.

Foretrekker nye steder fremfor nye figurer

I løpet over 35 år med Mario har Nintendo vært nødt til å tenke nytt flere ganger, for å holde serien gående. Av og til har utvikleren introdusert nye figurer, men Miyamoto liker aller helst å kaste Mario ut i nye omgivelser med nye mekanikker:

Hatten Cappy lar Mario kontrollere andre figurer og gjenstander.
Nintendo

– I utgangspunktet mener jeg det er ideelt om vi kan få gamle figurer til å gjøre nye ting. Når en ny spillmekanikk passer perfekt med en ny figur, synes jeg er det flott. Men jeg er litt nølende og motvillig [...] til å skape nye figurer igjen og igjen, forklarte Mario-pappaen.

Basert på det vi har sett så langt har Miyamoto truffet blink med Super Mario Odyssey, og vår skribent storkoste seg i New Donk City og omegn:

– Jeg fikk spilt Super Mario Odyssey ganske lenge, og basert på tiden min med det ser dette ut til å ta form som et beist man lett kan plassere på nivå med Super Mario Galaxy og 64. Musikken er fabelaktig, nye elementer som hurtigreise og overstyring av fiender er herved tatt i mot med takk, og spillmekanikkene er gode og intuitive på en måte svært få andre enn Nintendos Mario-team får til, skrev Jonas Magerøy etter å ha prøvd spillet på E3.

Super Mario Odyssey kan også spilles sammen med en venn.
Se hvordan den nye samarbeidsmodusen vil fungere »

Siste fra forsiden