Lanseringen av Super Mario Odyssey, 27. oktober 2017, markerer Marios inntog på Nintendo Switch og introduksjonen av flere nyvinninger til den klassiske serien. Ved siden av hatten Cappy – som Mario bruker til å kontrollere andre figurer og gjenstander – tar spillet oss med til New Donk City, der rørleggeren får vandre blant «vanlige» mennesker.
![](https://i.bo3.no/image/89290/nintendoswitch-supermarioodyssey-presentation2017-scrn01.jpg?c=0&h=281&w=500)
Byen er uten tvil en uvanlig setting for Mario, og sjefen sjøl, Shigeru Miyamoto, var slettes ikke sikker på å plassere Mario i normale omgivelser:
– Jeg var bekymret for hvordan spillere ville reagere på å være i en verden der Mario er såpass [liten], og vanlige mennesker er litt høyere. Eller det faktum at menneskene ikke blir sinte på Mario når han hopper opp og ned overalt, sa han i et intervju med IGN.
– Når det er sagt, innså vi at figuren Pauline (jenta Mario redder i det opprinnelige Donkey Kong-spillet, journ anm.) allerede eksisterer, og ideen om at spillet finner sted i denne byen fungerte veldig bra. Så vi kjørte på, fortsatte han.
Foretrekker nye steder fremfor nye figurer
I løpet over 35 år med Mario har Nintendo vært nødt til å tenke nytt flere ganger, for å holde serien gående. Av og til har utvikleren introdusert nye figurer, men Miyamoto liker aller helst å kaste Mario ut i nye omgivelser med nye mekanikker:
![](https://i.bo3.no/image/89014/super_mario_odyssey-_e3_2017-15.jpg?c=0&h=281&w=500)
– I utgangspunktet mener jeg det er ideelt om vi kan få gamle figurer til å gjøre nye ting. Når en ny spillmekanikk passer perfekt med en ny figur, synes jeg er det flott. Men jeg er litt nølende og motvillig [...] til å skape nye figurer igjen og igjen, forklarte Mario-pappaen.
Basert på det vi har sett så langt har Miyamoto truffet blink med Super Mario Odyssey, og vår skribent storkoste seg i New Donk City og omegn:
– Jeg fikk spilt Super Mario Odyssey ganske lenge, og basert på tiden min med det ser dette ut til å ta form som et beist man lett kan plassere på nivå med Super Mario Galaxy og 64. Musikken er fabelaktig, nye elementer som hurtigreise og overstyring av fiender er herved tatt i mot med takk, og spillmekanikkene er gode og intuitive på en måte svært få andre enn Nintendos Mario-team får til, skrev Jonas Magerøy etter å ha prøvd spillet på E3.
Super Mario Odyssey kan også spilles sammen med en venn.
Se hvordan den nye samarbeidsmodusen vil fungere »