Sniktitt

Miami Vice

Det er ikke sikkert alle leserne her husker den legendariske 80-tallsserien Miami Vice. Noen var vel kanskje ikke en gang født når den gikk. Vi andre kan glede oss til et gjensyn med serien, denne gangen i form av et spill.

En del av oss husker fortsatt hvor kult det var med Sonny Crocket og Ricardo Tubbs, der de løp rundt i designerdresser og kjørte fete sportsbiler. Innimellom prøvde de å løse kriminalgåter i Miamis underverden også. Nå har det nederlandske selskapet Davilex kjøpt rettighetene til spill basert på TV-serien. Davilex er et selskap som ikke er veldig godt kjent i Norge, i Tyskland derimot er de store, med blant annet Autobahn Racer-serien. Det var også dette selskapet som sto for spillet Knight Rider, også basert på en 80-tallsserie, for en stund tilbake. Knight Rider ble møtt med rimelig kraftig slakt fra de fleste hold når det kom ut. Med Miami Vice lover man at rutinene har blitt lagt om, og at dette skal bli et kvalitetsspill. For å klare å holde det de lover har Davilex hyrt inn det engelske utviklerselskapet Atomic Planet.

Miami Vice vil foregå i den samme settingen som serien. Det blir altså, logisk nok, Miami du vil se rundt deg når du spiller. Her har utviklerne valgt ut ni områder du skal spille på, noen virkelige og noen tatt ut fra fri fantasi. I løpet av spillet kommer du innom noen av områdene flere ganger, slik at det totale antallet oppdrag vil bli 20 og total spilletid ca. 14 timer. Det er også en del sekundære oppdrag gjennom spillet, som kan forlenge spilletiden noe. Davilex mener også at spillet burde ha en ganske god gjennspillsverdi på grunn av en kunstig intelligens som automatisk stiller seg inn etter din spillestil. Fremgangen i spillet justeres også automatisk alt etter som hvordan du spiller. Spillet vil kjenne av hvordan du spiller og fortløpende stille seg inn etter det. Funksjoner som "intelligent" kunstig intelligens og automatisk justert fremgang i spillet vil virke slik at et oppdrag aldri vil fremstå likt ved flere gjennomspillinger.

Hans Lange, markedssjef i Davilex

Variert gameplay er målet
Hovedingrediensen i spillet vil være rendyrket action, men akkurat som i serien er det plass for litt hjerneaktivitet også. Du blir, ved siden av å skyte og slåss, nødt til å bruke en del tid på forskjellige oppgaver og puzzels i løpet av spillet. Nøyaktig hvordan disse vil utarte seg vet vi ikke noe om enda, men vi fikk forklart at man ved å gå for en slik løsning prøver å få mer variasjon i spillet. Variasjon opplever du også ved at du bytter mellom de to hovedpersonene. I noen oppdrag står du fritt til å velge hvilken karakter du vil spille med. I andre oppdrag er du bundet til enten den ene eller den andre, alt etter som hva du trenger å gjøre i oppdraget. I de oppdragene du fritt velger karakter i starten, kan du også fritt bytte mellom dem i løpet av oppdraget.

De to karakterene har helt forskjellige egenskaper du som spiller kan benytte deg av. Crockett er veldig atletisk og smidig, noe som gjør at han er lettere å bruke om du trenger å snike deg frem. Tubbs derimot, er av den mer brautende type. Han er mer klumsete og ikke på langt nær så smidig. Når det gjelder våpenbruk oppleves de to også veldig forskjellig. Crockett er en kløpper på presisjonsskyting og håndtering av lette våpen. Tubbs er ikke så presis, men til gjengjeld kan han pakke mer skuddkraft. Noen ganger kan det lønne seg å ha med en kar som kan drasse på, og skyte med, store maskingevær.

Grafikken følger serien
Davilex og Atomic lover å levere grafikk av svært høy kvalitet, og ut i fra det vi fikk demonstrert så de ut til å snakke sant. Det så ikke banebrytende ut, men det var uansett grafikk av høy kvalitet. Spesielt har man lagt vekt på nøye gjennomarbeidede lys og skyggeeffekter slik at vi får en svært stilisert og kinematisk grafikkopplevelse. De som husker serien husker sikkert også hvor innrettet den var på design. Gutta gikk alltid i designerklær, de kjørte dyre biler og de oppholdt seg på steder som var som tatt rett ut av sidene i et designblad. Atomic har gjort det de kan for å holde på dette uttrykket og har lagt mye jobb i å skape brettdesign som oser av høy klasse og dyr design.

Davilex forklarte at spillet enda er ganske tidlig i utviklingsfasen, men at det etter all sannsynlighet burde være klart innen utgangen av året. I første omgang blir det gitt ut til PlayStation 2 og Xbox. Det ser ut til at en versjon for PC vil komme noe senere, muligens i første kvartal 2005. Til tross for at Davilex prøver å riste av seg "billigstempelet" sitt med dette spillet, sa de rett ut at de ikke regnet med at spillet verken blir av AAA-kvalitet eller vil ha en AAA-pris. Ut i fra det vi har sett så langt kan det kanskje stemme, men vi tror uansett at spillet har potensial til å bli en svært så underholdene opplevelse.

PS: Grunnen til at sniktitten er tom for skjermbilder, er at det rett og slett ikke eksisterer noen skjermbilder på dette tidspunkt.

Siste fra forsiden