Microsoft SideWinder Force Wheel 1.0

Microsoft er mest kjent for operativsystemet Windows, og selskapet har i lengre tid produsert en rekke hardware-produkter som tastatur, mus, joysticker osv. Microsoft SideWinder Force Wheel er ratt og pedaler til din datamaskin med Force Feedback for bilspillentusiaster.

Programmering
Programmeringsmulighetene av knappene er også svært gode, på selve rattet er det seks programmeringsklare knapper, og bak rattet er det to brede knapper som fungerer som gir. Helt sentralt på selve rattet er det en skinnende knapp som lyser ordet "FORCE" med stilig grønnfarge. Med denne knappen kan man velge om man ønsker å ha Forcefeedback funksjonen på eller av. Dette er også veldig kjekt egentlig. Hvis en f.eks. skal spille F1 spill, og skal kjøre svært mange runder kan dette bli litt slitsomt for hendene i lengden. Da kan du bare koble ut FORCE funksjonen uten å gå ut av spillet av den grunn. Microsoft SideWinder Force Wheel støttet alle bilspill som vi benyttet under testen og vi opplevde faktisk ingen problemer. Vi synes at bilspill får en ny dimensjon i kombinasjon av ratt + pedaler, og kan anbefales på det sterkeste. Av spill som vi benyttet under testingen kan vi bla. nevne Colin McRae 2.0, 4X4 Evo (krever patch), Need For Speed Porsche og Screamer 4X4. Vi regner også med at alle nye bilspill som kommer vil støtte dette fantastiske leketøyet i tiden framover.

Vi har svært mye positive ting angående dette produktet på papiret. Det aller første som skal nevnes er at produktet ikke virker billig på noen måter. Både rattet og pedalen er svært robust og dette er ikke et produkt som går i stykker før du henter hammeren. Rattet har gitt oss særdeles mange hyggelige kjøretimer fullpakket av ekte kjøreglede som vi sent glemmer, om vi noen gang kommer til å glemme. Microsoft viser stor potensiale med dette produktet, og det er en potensiale vi setter stor pris på. Microsoft SideWinder Force Wheel er et artig produkt, fordi produktet er en blanding av high-tech hentet fra Japan og amerikansk stålkvalitet. En kombinasjon som bør glede de fleste. Selv om dette settet har imponert oss - er det enkelte ting som vi må få lov til å nevne som veier litt ned. Vi skulle ønske at hele rattet kom i heltrukken gummi eller kanskje enda bedre med skikkelig skinn slik som enkelte konkurrenter av dette produktet leverer. Hard plast er litt kjedelig å holde i, særlig hvis man bli svett i hendene. Enden på rattet er heller ikke rett, men rund, slik at det er litt vanskelig å gjemme bort produktet. Prisen er også litt stiv for de fleste entusiaster. Produktet er nok priset høyt grunnet Forcefeedback-funksjonen. Det er enkelte som misliker denne kraften og det er i grunn helt i orden. Men da synes vi at Microsoft skulle lansere et produkt med Forcefeedback og en uten Forcefeedback slik at produktet kunne vinne litt flere lommebøkers hjerter. At Microsoft er interessert i spillmarkedet er ingen hemmelighet. En trenger ikke å si mer enn Xbox. Spillkonsollen som har kostet selskapet millioner av dollar er nok et bevis på at selskapet er virkelig interessert i å få en finger med i spillet. En ting er helt sikkert, at Microsoft SideWinder Force Wheel er en spennende introduksjon.