Midtown Madness 3

Grand Theft Auto uten vold. Slik kan en lett beskrive Midtown Madness-serien, hvor fotgjengere alltid greier å hoppe til side i tide, og hvor du aldri får lov til å stjele andres biler. Du får heller ikke våpen slik at du kan sprenge andre traffikanter i fillebiter, og du vil ikke finne en eneste prostituert på dine ville turer gjennom de kronglete gatene.

Flott multiplayer med klare bakdeler
Hvis det interesserer deg lite å ha hele Paris eller Washington DC for dine føtter, og hvis det å bare rase rundt i gatene uten å tenke på trafikk, lov og rett virker kjedelig for deg, har du fremdeles mulighet for å prøve deg på litt klassisk bilkjøring. Spillet tilbyr deg å kjøre enten "Blitz"-løp eller "Checkpoint"-løp. Førstnevnte er på sett og vis det samme som sistnevnte, men sjekkpunktene er byttet ut med et klokkebasert regelverk hvor du skal komme fortest frem i mål. Hvilke bakgater og snarveier du tar er helt opp til deg, og dette er Cannonball til det fulle. Utover dette er ikke singleplayer-delen noe særlig mer, og det kan føles litt mangelfullt til tider. Det er der den langt bedre multiplayer-opplevelsen kommer inn, men denne er dessverre også litt begrenset. Du kan velge å spille delskjerm, system-link eller via Xbox Live. De to sistnevnte gir deg store muligheter, slik som å leke politi og røver, sisten og et spill hvor du skal finne en gullpott før alle andre. Spiller du i delskjerm der i mot, er du begrenset til å kjøre i cruise-modus eller de to løp-modiene. Dette er veldig synd, spesielt for oss i Norge, da ingen av oss egentlig har Xbox Live enda, og mulighetene for system-link vanligvis er små for vanlige spillere.

I kontrast til det Microsoft har evnen til å gjøre, å utgi realistiske simulatorer som modellerer virkeligheten ned til de minste detaljer, handler Midtown Madness mer om å ha det morsomt i trafikken. Og det inkluderer å gi blanke blaffen i fotgjengere og murvegger. Byene er fylt med ting slik som benker, søppelbokser og andre bevegelige objekter. Du kan fritt kjøre direkte inn i dem, og de fyker naturligvis til alle kanter. Fotgjengerne er alle akrobater, men hvis du er snedig nok til å treffe dem før de greier å hoppe unna, kjører du bare rett gjennom dem. Men, dette er et ikke-voldelig spill og derfor er det å forvente. Bilene oppfører seg forskjellig, stortsett avhengig av masse. Busser er tunge og vanskelige å manøvrere, mens de små bilene er smidige og raske. Utover dette er det lite realisme inne i bildet, og spillet er designet for å ha det moro - noe som er positivt. Xbox-kontrollene fungerer svært fint for det meste, og du kan velge blant forskjellige kontrolltemplater for å finne hva som passer best for deg personlig. Spillet er i seg selv enkelt å lære, og bilene lett å kontrollere.

Grafisk er Midtown Madness 3 egentlig veldig pent, men når ikke helt opp mot andre toppspill i racing-sjangeren. Siden det fokuseres på en realistisk trafikkmodell, hvor trafikklys og samvittighetsfulle trafikkanter preger bybildet, samt store områder som representerer enorme deler av Washington DC og Paris, går det litt utover grafikken kvalitetsmessig. Du får ikke det samme fyrverkeriet, men det betyr langt i fra ikke at spillet er grafisk handikappet. Tvert i mot er det pent å se på, med pene detaljer og byer som virkelig lever opp til forventningene. Her kan du bedrive virtuel sightseeing rundt blant annet Eiffeltårnet og Det Hvite Hus, og kjøre villmann i diverse frodige parker. Singleplayer-delen skuffer litt, med en ikke spesielt interessant historie og skuffende utvalg av muligheter utover cruise-modus. Multiplayer er stormoro, men det forutsetter at du har Xbox Live eller muligheten til å koble flere konsoller sammen, og i delskjerm blir det kjedelig med altfor få valg. Alt i alt er Midtown Madness 3 en tidvis flott biltittel til Xbox, men det er ikke foruten sine svakheter. Men en ting må gjøres klart: Videosnutten som følger med om motion-capture og dets liksom-historie, er noe av det morsomte spillindustrien har sluppet på lang tid.