Nå forsvinner Steam Greenlight

Valve introduserer en mer strømlinjeformet tjeneste, men ikke alle er fornøyde.

Skjermbilde, Steam

Valve bekreftet i helgen at Steam Greenlight-tjenesten skal fjernes, til fordel for en ny måte for utviklere å gi ut spillene sine på Steam. Den nye tjenesten, kalt Steam Direct, vil introduseres en gang utpå våren, og skal visstnok være mer strømlinjeformet enn sin forgjenger.

Steam Greenlight ble introdusert i 2012.
Steam

I en oppdatering på Steams nyhetsside forklarte Valve at Greenlight-tjenesten var et steg i riktig retning for nettbutikken. Selskapet trakk blant annet frem over 100 spill som har tjent over en million dollar hver, som kanskje aldri ville blitt publisert uten Greenlight.

Likevel var ikke tjenesten fri for problemer, og det er disse selskapet nå skal rette på:

– Greenlight tydeliggjorde to store problemer som vi måtte ta tak i: nemlig forbedring av prosessen rundt introduseringen av nytt innhold til Steam, og det å finne flere måter å hjelpe spillere finne den typen innhold de vil ha, skrev Valve.

Kan bli veldig dyrt

Drømmefall Kapitler var blant spillene som ble stemt frem på Greenlight.
Red Thread Games

Med Steam Direct vil Valve selv avgjøre hvilke spill som lanseres i nettbutikken, og prosessen med folkeavstemning fjernes helt. I stedet for å appellere direkte til spillerne må utviklere dermed overbevise Valve om hvorfor nettopp deres spill fortjener en sjanse.

I tillegg til nødvendig papirarbeid og argumentasjon må håpefulle spillmakere også betale en avgift for hvert spill de vil ha på Steam. Prisen er foreløpig ikke fastsatt, men ifølge Valve vil den ligge et sted mellom 840 og 42 000 kroner.

Ifølge selskapet vil avgiften forhåpentlig redusere den enorme mengden med spill, av svært varierende kvalitet, som sendes inn hver eneste måned. Spill som gjør det bra skal også få muligheten til å få igjen avgiftsbeløpet, men ikke alle har latt seg overbevise av det nye systemet.

Indie-utviklere reagerer

Siden Steam Direct ble annonsert har en rekke utviklere stilt seg kritiske til tjenesten. Den potensielt svært høye engangsbetalingen kan vise seg å bli altfor høy for spesielt student-prosjekter og spill fra førstegangsutviklere, som ikke har penger å rutte med:

Norske Earthlock: Festival of Magic tok også turen innom Steam Greenlight.
Snowcastle Games

– Min erfaring med [Xbox Live Indie Games] tilsier at [42 000 kroner] per spill er for mye. Håpefulle utviklere vil gå konkurs uten å få noe igjen for det, skriver en indie-utvikler på Twitter (via Polygon).

Det blir et vanskelig regnestykke for Valve, som må finne en pris som skremmer bort spill av meget lav kvalitet – såkalt «shovelware» – men samtidig er oppnåelig for fattige indie-utviklere:

– Vi vil sørge for at Steam er et inkluderende milgø for alle utviklere som for alvor ønsker å lage spillopplevelser av høy kvalitet. Endringene vi har innført de siste årene har lagt grunnlaget for forbedringer rundt måten nye spill slipper til på Steam, og Steam Direct representerer nok et steg på veien mot å gjøre Steam bedre, avslutter Valve.

Steam får kanskje en ansiktsløftning snart.
Lekkede bilder viser det som virker å være et nytt grensesnitt »

Siste fra forsiden