Need for Speed: Payback endrer progresjonssystemet

Utvikleren sier det ikke har noe med Battlefront II-spetakkelet å gjøre.

Petter Lønningen/Gamer.no

Star Wars Battlefront II er det spillet som har fått desidert mest oppmerksomhet når det gjelder mikrotransaksjoner den siste tiden, men praksisen foregår såvisst også i mange andre spill. Nå kan det se ut til at reaksjonene fra Star Wars-fansen har fått ringvirkninger for andre spill, melder Eurogamer.

Utvikleren av det ferske bilspillet Need for Speed Payback, EA-eide Ghost Games, kom nylig med en oppdatering på Reddit hvor de skriver at de foretar noen justeringer som gjør progresjonssystemet i spillet mer generøst.

Lettere å tjene spillvaluta og poeng

Blant annet vil spillet heretter tjene mer av de såkalte Reputation-poengene (REP) og spillvalutaen Bank ved å kjøre løp, og såkalte «bait crates» vil også gi spilleren høyere belønninger. REP og Bank vil også øke for å fullføre løp uten å havne på førsteplass.

Ghost Games skriver at flere oppdateringer av spillet vil komme i tiden fremover. For å få glede av endringene må spillere starte på nytt, som utvikleren understreker i innlegget sitt på Reddit.

Kunngjøringen av endringene kommer altså kort tid etter at EA gjorde det klart at de endrer progresjonssystemet i Battlefront II, som indikerer at disse kontroversene også ligger bak Need for Speed-oppdateringene. Ghost Games selv har imidlertid i et svar på en kommentar på Reddit at endringene allerede har vært under planlegging en stund.

Det er med andre ord ikke sikkert at sammenhengen er så sterk som det kan virke. Mikrotransaksjonene i Need for Speed Payback ble for øvrig ansett som ganske ødeleggende for spillet av vår anmelder, som mente at et ellers godt spill «snubler» i mikrotransaksjonene. Spillet endte med 6 av 10 mulige poeng.

Battlefront II-spillere var nådeløse mot EA på Reddit »

Siste fra forsiden