Ny rekord: Activision tjente 32 milliarder kroner på mikrotransaksjoner i fjor

Halvparten av selskapets inntjening kommer nå fra mikrotransaksjoner.

Activision

Mange lurer nok på hvorfor spillselskaper fortsetter å satse på mikrotransaksjoner i lys av det faktum at fenomenet er kontroversielt blant spillere, men svaret er at det rett og slett er veldig lukrativt. Det har vi nå fått et tydelig tegn på i de seneste kvartalsresultatene fra Activision Blizzard.

I kvartalsrapporten opplyser Activision Blizzard at de til sammen tjente over fire milliarder dollar, cirka 32 milliarder kroner, på såkalte «in-game net bookings» – som betyr mikrotransaksjoner. Ifølge selskapet er dette ny rekord.

Activision tjener gode penger på mikrotransaksjoner, også fra Call of Duty: WWII.
Activision

Store mobilinntekter

Som blant andre Gamespot melder kommer riktignok rundt to milliarder dollar av dette fra Activisions datterselskap King, som blant annet står bak det populære mobilspillet Candy Crush – et spill som i stor grad baserer seg på mikrotransaksjoner.

Likevel er det altså to milliarder dollar som kommer fra konsoll- og PC-satsingen, ikke minst Call of Duty: WWII, som inneholder mikrotransaksjoner i form av Call of Duty-poeng man betaler ekte penger for. Disse brukes til å kjøpe forsyninger som leveres som loot-kister i spillet.

Activision peker i kvartalsrapporten på at Call of Duty: WWII var det mest innbringende konsollspillet i 2017, og også Destiny 2, som utgis av Activision, var en viktig inntektskilde for selskapet. Samlet sett hadde Activision Blizzard en fortjeneste på 7,7 milliarder dollar i 2017, opp fra 6,6 milliarder i 2016, så året har altså vært bra for selskapet.

Myndigheter liker ikke lootkister: Nå kan fenomenet bli forbudt både i Sverige og Tyskland »

Siste fra forsiden