Mange lurer nok på hvorfor spillselskaper fortsetter å satse på mikrotransaksjoner i lys av det faktum at fenomenet er kontroversielt blant spillere, men svaret er at det rett og slett er veldig lukrativt. Det har vi nå fått et tydelig tegn på i de seneste kvartalsresultatene fra Activision Blizzard.
I kvartalsrapporten opplyser Activision Blizzard at de til sammen tjente over fire milliarder dollar, cirka 32 milliarder kroner, på såkalte «in-game net bookings» – som betyr mikrotransaksjoner. Ifølge selskapet er dette ny rekord.
![](https://i.bo3.no/image/92789/callofduty-wwii-e3-screen-05wm-1497371812.jpg?c=0&h=281&w=500)
Store mobilinntekter
Som blant andre Gamespot melder kommer riktignok rundt to milliarder dollar av dette fra Activisions datterselskap King, som blant annet står bak det populære mobilspillet Candy Crush – et spill som i stor grad baserer seg på mikrotransaksjoner.
Likevel er det altså to milliarder dollar som kommer fra konsoll- og PC-satsingen, ikke minst Call of Duty: WWII, som inneholder mikrotransaksjoner i form av Call of Duty-poeng man betaler ekte penger for. Disse brukes til å kjøpe forsyninger som leveres som loot-kister i spillet.
Activision peker i kvartalsrapporten på at Call of Duty: WWII var det mest innbringende konsollspillet i 2017, og også Destiny 2, som utgis av Activision, var en viktig inntektskilde for selskapet. Samlet sett hadde Activision Blizzard en fortjeneste på 7,7 milliarder dollar i 2017, opp fra 6,6 milliarder i 2016, så året har altså vært bra for selskapet.
Myndigheter liker ikke lootkister: Nå kan fenomenet bli forbudt både i Sverige og Tyskland »