Bakgrunnen for konflikten er et søksmål fra sist høst, hvor Nintendo og The Pokémon Company hevder at Palworld krenker tre patenter knyttet til spillets mekanismer rundt å fange monstre. Disse patentene skal ha blitt innlevert mellom februar og juli 2023 – noen måneder før Palworld ble lansert.
Nylig ble detaljer fra Pocketpairs juridiske forsvar delt via Gamesfray. Der hevder utviklerne at patentene aldri burde vært godkjent, fordi funksjonene allerede fantes i andre spill før Nintendo søkte om dem.
Blant annet viser de til selskapets tidligere spill, Craftopia, som skal ha brukt samme type fangstsystem – der spillere sender ut skapninger eller objekter for å fange andre – lenge før Palworld. I tillegg nevner de titler som Rune Factory 5, Titanfall 2 og Pikmin 3 Deluxe, hvor spillere også kan sende ut elementer ved å slippe en knapp.
De nevner også hvordan Tomb Raider, Far Cry 5 og Pikmin 3 Deluxe illustrerer bruk av ulike kastbare gjenstander, og at spill som Final Fantasy XIV, Octopath Traveler, Monster Super League og Pocket Souls lar spillere velge mål og vise sannsynligheten for å lykkes med fangst.
Palworld, som ble sluppet på Steam og Xbox i januar, har blitt en massiv suksess. I løpet av sin første måned tiltrakk spillet seg over 25 millioner spillere, ifølge Pocketpair.