Praetorians

Pyro Studios har allerede gitt oss den suksessrike Commandos-serien. Nå er gutta tilbake med et storslagent strategispill. Praetorians tar deg tilbake til Julius Cæsar sin tid og storhetstiden til det romerske keiserriket. Her finnes det ingen basebygging og den eneste ressursen du finner er menneskelige ressurser.

Strategisk styrke
Styrken til Praetorians ligger i måten du må bruke landskapet og de forskjellige enhetene på for å vinne kampene. Du kan plassere bueskyttere høyt oppe på et platå. Da vil de både se og skyte lengre enn bueskytterne på bakken, og kan lett drepe en hel tropp før de i det hele tatt er på vei opp til deg. Du kan også gjemme soldater i skogen og utføre et overraskelsesangrep på fiendenes flanker. Du kan også bruke skogen og områder med vann for å unnslippe fiendtlige tropper eller lure dem, da ikke alle de forskjellige soldatene kan gå inn i skogen eller krysse områder med vann. Sist, men ikke minst, kan du snike deg gjennom og gjemme deg i høyt gress, men det er også farlig. Bueskyttere kan skyte brannpiler i gresset og tenne på det. Da er det over og ut for troppene dine.

For å unngå ubehaglige overraskelser er det viktig å bruke de to speiderne i spillet: Ulv-speideren som ikke overraskende bruker en ulv for å avsløre fiendenes posisjoner, og hauk-speideren, som gjør det samme med en hauk. Ulv-speideren har sitt fortrinn ved at ulven hans kan løpe inn blant trærne i skogen og avsløre eventuelle fiendtlige tropper. Hauk-speideren kan sveve høyt over fiendens tropper og er god til å se etter fiendtlige tropper på toppen av platåer og lignende. Formasjoner spiller en viktig rolle i Praetorians. En rekke enheter har forskjellige formasjoner som gir dem et overtak ovenfor fienden. De romerske legionærene kan for eksempel gå inn i en såkalt "turtle"-formasjon, som du sikkert kjenner igjen fra Obelix og Asterix. Da går de tett sammen og bruker de store skjoldene sine til å lage tak og vegg rundt seg. Dette gir deg veldig god beskyttelse mot piler. Andre tropper har også formasjoner som er veldig effektive mot visse typer fiender. Spydmenn kan gå inn såkalt "stationary"-formasjon hvor de setter seg på huk og borrer spydene sine ned i bakken, rettet mot fienden. Dette gir et utrolig godt forsvar mot kavaleri og infanteri.

Lett infanteri er verken den sterkeste eller mest effektive enheten du har, men er allikevel veldig viktig for spillet. Det er nemlig lett infanteri som er byggherrene i spillet. For å "ta over" en landsby må du bygge en såkalt "outpost" ved landsbyen. Har du områder du skal forsvare bør du også ha tårn som øker effektiviteten på bueskytterne dine betraktelig. Du kan også bygge katapulter og annet morsomt. Er du derimot i angrepshumør kan du få lett-infanteriet ditt til å bygge katapulter, stiger hvis du skal storme en borg eller stormbukk for å knuse fiendens forsvarstårn eller porter. De kommer også til nytte når du skal reparere litt av skadene fra forrige fiendens siste herjing eller reparere en bro. Hvis du ikke har noen lett infanteri tropper for øyeblikket er det bare å degradere en av dine andre tropper.

AI på høyde med HAL
For å spille multiplayer må du gå igjennom et tredjeparts-program som for eksempel Gamespy Arcade. Kanskje på grunn av dette finnes det ikke så alt for mange om spiller Praetorians over nettet. Noen finner du likevel, og absolutt nok til å få spilt noen skikkelige kamper. Et lite problem er det at de aller fleste er spanjoler (Pyro Studios er et spansk selskap), og mange er dessverre ikke uten videre begavet i engelsk. Dette begrenser kommunikasjonen litt, men med litt fritolkninger av spansk-engelske ord går det bra. Det finnes også "skirmish" her, for deg som ikke har Internettforbindelse eller har lyst til å trene litt på multiplayer. Vil du kun spille en mot en kan en datastyrt fiende være like krevende som en levende.

AI-en i spillet er veldig avansert. Den er god til å benytte seg av svakheter i forsvaret ditt og dine formasjoner samt å utnytte terrenget til sin egen fordel. AI-en er også veldig god i singleplayer og straffet deg for hvert minste feilsteg. Dette gjør Praetorians til et veldig krevende spill, og du får en stor følelse av tilfredsstillelse når du først klarer et oppdrag. Det er også veldig nyttig å benytte seg av tastaturet i Praetorians. Det finnes en hel rekke forhåndsbestemte knapper du kan benytte deg av mens du spiller. Det gjelder alt fra å gi diverse kommandoer til troppene dine, til å få opp diverse informasjon på skjermen, eller sirkulere gjennom speiderne dine eller landsbyene du kontrollerer. Når du kjøper spillet får du med et ark hvor det er oppført alle de forhåndsbestemte knappene og hva de gjør. Du får også med et ark som viser alle de forskjellige soldatene til hvert land og hva de kan gjøre for noe. Tempoet i Praetorians må sies å være ganske langsomt. Hvis du er vant med spill som Generals og Warcraft kan dette fort bli ganske tregt og kjedelig. Her finner du ikke noe tank-rush og kampene er direkte langsomme sammenlignet med eksempel C&C spillene.

Lydeffektene i spillet skiller seg ikke noe spesielt ut, verken positivt eller negativt. Det er det du forventer at det skal være, og ikke så mye mer. Musikken er heller ikke spesielt bra. Den er stemningsfull og god, men dessverre er det for mye av det samme, og det er heller ikke et overveldende bibliotek av sanger du finner her. På den positive siden endres dynamikken til sangene seg med en gang du blir angrepet eller går inn i et slag. Dette bygger virkelig opp stemningen i spillet og er også veldig nyttige med tanke på at du blir oppmerksom må at noen angripe deg.