Sniktitt

Psychonauts 2

Raz er tilbake med stil!

Psychonauts 2 føles som en verdig oppfølger til den 16 år gamle forgjengeren.

Psychonauts 2.
Double Fine

Noen oppfølgere tar lengre tid enn andre, og med Psychonauts er det hele 16 år mellom det første spillet og oppfølgeren som kommer i august. Nå som ventetiden straks er over har vi fått anledning til å tilbringe noen timer med Psychonauts 2, og det ser ut til å bli en skikkelig godbit.

Eventyret startet i Psychonauts fra 2005 der vi ble kjent med guttungen Razputin. Raz er en sirkusakrobat som rømte til en sommerleir for barn med mentale superkrefter. Hans latente krefter fikk blomstre, han reddet alle fra uante farer – og snipp snapp snute, han ble forfremmet til en ekte Psychonaut. Psychonauts 2 fortsetter kort tid etter dette.

Aspirerende Psychonaut

Psychonauts 2.
Double Fine

Razputin og de øvrige Psychonautene tar turen til selveste hovedkvarteret Motherlobe. Det er bare et lite problem, agentens lille feltpromotering ser ikke ut til å være godtatt av hovedkvarteret. Raz må nøye seg med å være tatt opp til praktikant og må sette seg på skolebenken.

Noen fredelig skolegang blir det imidlertid ikke, for ganske snart lukter han ugler i mosen. Når mentoren hans dukker opp hjerneløs – bokstavelig talt – tyder det på et komplott. Pilene peker i retning av en ondsinnet medarbeider i Psychonautenes rekker. Nok en gang er Raz rask på labben og bestemmer seg for å redde dagen med sine Psychonaut-venner.

Fortsatt herlig og helsprøe brett!

Det er en knippe ting som gjorde Psychonauts til den særegne opplevelsen det var, og da tenker jeg først og fremst på at plattformspillet har så mange helsprøe brettdesign. Mesteparten av spillet foregår inne i sinnet til ulike figurer. Dermed utarter brettene seg på svært fargerike og kreative måter. Dette særpreget har utviklerne Double Fine Productions ikke glemt, for oppfølgeren leverer vel så herlige brett også denne gangen.

Psychonauts 2.
Double Fine

Allerede i det første brettet inntar man hjernen til Dr. Loboto. Bak det ikke så veldig tillitsvekkende navnet skjuler det seg en tidligere tannlege. Dermed er det massevis av tanngarder, spytt og tannlegeutstyr å finne i omgivelsene man må traversere. Første nivå fungerer også som en effektiv gjenintroduksjon av kreftene til Raz.

Brettene er som regel avsluttet med en sjefskamp. Nok en gang er jeg imponert over mangfoldet og særegenheten over hver av disse, men noen av de jeg har prøvd her har en tendens til å vare litt lenge og noen av dem er rett og slett for repeterende i lengden.

Kule superkrefter

Psychonauts 2.
v

Det bringer oss til noe av det andre som var skikkelig tøft med Psychonauts. Razputin kan ikke bare hoppe og sprette rundt, han har et arsenal av superkrefter i sinnet sitt. En god del av disse gjør sin gjeninntre i oppfølgeren. Eksempelvis har vi «PSI blast» som er spillets eneste form for skytevåpen. «Telekinese» lar Raz flytte på ting fra avstand, og gjerne kaste det på fiender, mens sveveballen sveve i luften.

Les også
Double Fine lover at Psychonauts 2 kommer i år

Av nye krefter er nok tidsbobla min favoritt. Den senker hastigheten på en fiende, eller en gjenstand. Kampene i spillet kan fort bli litt kaotiske, og da hjelper det å senke farten på noen av dem. I tillegg er den ofte gull verdt i spillets mange hoppesekvenser når målet er å treffe bevegende plattformer. Til sammen utgjør de åtte kreftene en god miks av effektive verktøy til å løse gåtene på brettene, og egenskaper som kan brukes offensivt til å bekjempe brettets mange fiender.

Psychonauts 2 byr også på oppgraderbare egenskaper. Etter hvert som man går opp i nivåer kan man velge å oppgradere kreftene sine. Det var for så vidt mulig i eneren også, men da skjedde det automatisk i en fastlåst rekkefølge. Ettersom man garantert finner sin egen spillestil og favorittegenskaper er det greit å ha mulighet til å skreddersy dette slik man ønsker.

Konklusjon

Psychonauts 2.
Double Fine

Etter å ha kost meg med Psychonauts 2 i flere timer, ser det ut til at jeg får akkurat det jeg ønsket meg. På mange måter føles det som det samme spillet jeg elsket for så lenge siden. Men med ny historie, helsprøe brett, superkule krefter, et solid gameplay, noen forbedringer her og der, og bedre grafikk.

Basert på det jeg har sett, virker det som om gåtene har et litt mer sentralt fokus enn action-delen med kamper. Flere av brettene virker i alle fall litt tomme, men jeg er ikke så veldig bekymret, for moro er det uansett.

Jeg liker spesielt godt større valgfrihet i hvordan jeg kan utvikle kreftene mine. Ellers gleder jeg meg voldsomt til å se enda flere helsprøe brett, og underholdene gåter. Så krysser jeg alt jeg har av fingre for at resten av spillet er like engasjerende som de brettene jeg har prøvd meg på så langt.

Psychonauts 2 slippes 25. august til PlayStation 4, PC, Mac, Linux, Xbox One, Xbox Series X/S og inkluderes i Xbox Game Pass.

Siste fra forsiden