Anmeldelse

Razer Viper 1000

Nå kommer Razer med sin første optiske modell. Razer Viper 1000 er snart tilgjengelig i Europa og det reklameres med avansert optikk, store knapper og et suverent grep om musen. Holder den mål mot storselgere fra Microsoft og Logitech? Utseendet er det i alle fall ingenting å utsette på.

Side 1
Side 2

Bruk og slitasje
For spilling med Razer Viper 1000 står eller faller det på om du bruker lav eller høy sensitivitet. Hvis du er avhengig av lav sensitivitet er ikke dette musen for deg. Musen vil ikke følge med på dine raske bevegelser og du blir et stillestående mål for enhver fiende. Hvis du derimot spiller med høy sensitivitet, kan denne musa være et alternativ for deg. Musen er veldig presis og rask over små avstander og på grunn av sin lave vekt blir den ikke slitsom i lengden. For spill som ikke krever lynende raske reflekser og masse musbevegelse er faktisk musen veldig behagelig. Det merkes ingen hopp i markøren som følge av uriktige lesninger, og knappene er presise.

Scroll-hjulet har en litt fastere form enn Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 men kan nok oppleve samme ”hopping” etter slitasje og lengre bruk. Noen vil kanskje savne tommelknapper slik på Microsoft og Logitech sine nyere mus, samt Razers tidligere Boomslang-modeller, men Viper 1000 ser ut til å klare seg utmerket med bare 3 knapper. Hvis du derimot er avhengig av tommelknapper for daglig bruk kan mangel på disse være frustrerende. Musen er balansert på 3 flater under musen. I tillegg til disse er det to små knotter under som skal hjelpe på sidebalansen.

Avhengig av hvilken musmatte du har, kan disse irritere deg mer enn de hjelper. Det virker som knottene arbeider mot deg og ikke med deg på grovere musmatter. Personlig puttet jeg på padsurfers under musen og bruker den glatte siden til fUnc 1030 og merker ikke noe til disse, men på andre grovere musmatter var effekten der. På driveren som fulgte med musen kan du desverre ikke benytte den midtre knappen som kombinert vanlig knapp i tillegg til "On-The-Fly Sensitivity". Det blir enten vanlig knapp eller dedikert til sensitivitetsendringer. Dette skal være under utbedring fra Razer og vil mest sannsynlig være fikset når musen er ute til salg.

Konklusjon

Forskjellen på det amerikanske og europeiske markedet er stort. Etter en del e-poster fram og tilbake med kontaktmannen fra Razer viser det seg at det største problemet med Viper 1000 er det tidligere nevnte problemet med lav sensitivitet og stor fart over musmatten. Dette er et mindre problem i USA, hvor undersøkelser viser at ”de fleste” foretrekker ultrapresise mus med høy sensitivitet. Razer lager sine mus på sin måte, men er likevel klar over den negative tilbakemeldingen dem får fra europeiske websider og omtaler, og vil gjøre noe med dette. Spill brukt for test av Razer Viper 1000: Call of Duty Demo, Counter-Strike 1.6, Anarchy Online: Shadowlands, Beyond Divinity Demo, og Diablo 2.

Som eventuell kjøper av Razer Viper 1000 må du vurdere hva din spillestil tilsier. Hvis du ikke bruker lav sensitivitet i førsteperson skytespill, og ikke har problemer med en fysisk begrensning på 35 cm/sek er Razer Viper 1000 en spennende mus som er veldig behagelig å bruke. For oss som er fanatiske ”lav-sensere” ser vi fram en modell fra Razer som klarer tilfredsstille våre behov, og vi prøver legge bak oss at denne modellen knapt er bedre teknisk enn eldre Logitechmodeller. Razer har lovt å gjøre noe med dette og vil i nærmeste framtid forhåpentligvis slippe en oppdatert Viper, tilpasset raskere bevegelser.

Razer Viper 1000 kommer i salg i løpet av måneden, og veiledende pris vil ligge på omtrent £49.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden