RollerCoaster Tycoon 3: Soaked!

For første gang utforsker RollerCoaster Tycoon det våte element på skikkelig vis, og timingen kunne knapt vært bedre.

Det er nesten litt ironisk at nå som finværet endelig har kommet her til lands, må jeg sitte inne og spille et spill som stort sett handler om å bli våt og kjøle seg ned. I tillegg til å ta seg av en fornøyelsespark.

For spillet handler fortsatt om dette - å bygge opp en fornøyelsespark, gi gjestene det de krever og se at økonomien stadig vokser/gjestene stadig blir gladere. Soaked! gir deg flere muligheter til å gjøre dette, med over 50 nye attraksjoner, deriblant en hel rekke nye berg-og-dalbaner og vannattraksjoner. Kampanjedelen gir deg ni nye parker å boltre deg på, og gir parkbyggingen din litt mer mål og mening. Disse byr på noen artige oppgaver for de som vil ha en ekstra utfordring. Tilleggspakken fikser også en del av problemene som kom med originalen. Mer om dette lengre ut i omtalen. Det er verdt å få med seg at Soaked! ikke er en selvstendig utgivelse, men krever at du har originalen installert for å kunne spille.

Våt moro
Den mest spennende nyhetene er uten tvil muligheten for å lage svære bassengkomplekser i alle mulige former og størrelser. Med tilleggsutstyr som vannsklier, stupebrett og boblebad skal det mye til før en går tom for idéer. Du kan til og med lage bassenger som strekker seg over flere etasjer. Det ligger mye moro i å eksperimentere og prøve seg frem med ulike design. Vannsklier kan vise seg å være ganske så krevende å lage, ettersom de fleste er nødt til å starte i høyden. Med en gang du begynner å få dreisen på det, kan du lage noen utrolig flotte vannparker. Og jo mer tiltrekkende de er, desto mer kan du ta i inngangspenger. Du må også sørge for å holde bassengene rene ved å ansette mekanikere som bytter ut rensevannet. Det skal derimot mye til før dette blir et problem.

Med alle disse mulighetene, føles det imidlertid litt rart at du ikke kan endre på bassengene utseendemessig, slik som med gangstiene. Istedet er du pent nødt til å ha den samme grå overflaten overalt i bassenganleggene dine. Litt flere muligheter her hadde ikke vært å fornekte. Det er også umulig å tilknytte butikker og andre fasiliteter til kompleksene. Dette tvinger gjestene til å forlate bassengområdene om de vil foreta et aldri så lite toalettvisitt eller trenger ekstra solkrem.

Andre nyheter inkluderer muligheten til å designe dine egne fossefall, akvarium, delfin/spekkhoggershow og forbedrede fyrverkeri-oppsett. Det ikke lenger kun begrenset til fyrverki. Spilleren kan nå blande lasere, vannfontener og fyrverki om hverandre, og synkronisere det hele til musikk eller spekkhoggershowene. Den tålmodige kan lage noen fantastiske lysshow som virkelig setter prikken over i-en i parken din. Berg-og-dalbaner kan nå også bygges i tunneler (noe som strengt talt burde vært mulig allerede i originalen). Dette krever imidlertid at du har en 100% vertikal fjellvegg foran deg. Dessverre kan ikke banene gå under vann, slik som gangstiene. Alle nye funksjoner kommer komplett med guider som lærer deg å ta i bruk disse, i tillegg til at spillet kan installeres på norsk.

Utover alle disse nyhetene, fikser også Soaked! som nevnt en god del av problemene fra originalen. Det er nå mye lettere å få gjestene til å stå i kø for attraksjonene dine, mens de tidligere ville forsvinne sporløst uten at du fikk vite hvorfor. Du får nå bedre tilbakemelding på hva folk liker og misliker med parken din, noe som gjør det lettere å få gjestene til å stå i kø for attraksjonene dine. Tidligere forsvant de sporløst uten at du fikk vite hvorfor. Terrengverktøyene kan innimellom by på noen frustrerende problemer som gjør at enkelte veier ikke vil kobles sammen, men det virker i det hele tatt som de fleste småfeilene har blitt luket vekk.

Mens spillet kanskje ikke ser like imponerende ut lenger, fortjener utviklerne applaus for de lekre vanneffektene. Alt fra plasket fra gjestene når de kommer susende ut fra skliene, til refleksjonene av svære berg-og-dalbaner i små innsjøer - Pixel Shader gjør underverker for dette spillet. Dessverre dukker det opp noen fæle grafiske feil innimellom (først og fremst med undervannslysene i bassengene) som trekker ned. Soaked! har samme systemkrav som originalen, men spillet krever fortsatt at du har en solid PC hvis du skal få mest glede av grafikken, og unngå hakking når mange ting foregår samtidig.

Lydsiden følger opp vanneffektene med et rikt utvalg av plaskelyder for å fange stemningen av bassengfølelsen. I likhet med originalen, blir det aldri skikkelig imponerende, men du kan lett høre at du er i en fornøyelsespark og det er vel strengt talt det viktigste. Om jeg skal flisespikke litt, vil jeg våge å påstå at musikken ikke passer settingen, uten at det ødelegger for mye.

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked! legger ikke bare til nye attraksjoner og funksjoner, men fikser også opp i en god del av problemene som dukket opp i originalen. På den måten har det gjort et allerede veldig godt spill mer spillbart og ikke minst mer underholdende. Det er utrolig moro å se gjestene kaste seg ut fra ti-meteren eller komme brasende ned fra en vannsklie og ut i et av bassengene dine, selv om jeg gjerne kunne ønsket meg flere muligheter for å skreddersy dem etter eget ønske. Soaked! gir deg flere kreative muligheter til å utvide parken din med, men bevarer samtidig den gode, gamle "lett å lære, vanskelig å mestre"-formularen. Dette er et sikkert kjøp om du ikke fikk nok av originalen. Dessuten passer det årstiden utmerket.