Se Pokémon ta over Twitch, og Ocarina of Time spilt i blinde

Her er det beste fra Awesome Games Done Quick i år.

Skjermbilde, Awesome Games Done Quick

Hele forrige uke arrangerte gjengen fra Speed Demos Arhcive et veldedighetsmaraton der de spilte over 150 spill så kjapt som bare mulig. Det hele har grobunn i det såkalte «speedrunning»-samfunnet, der målet er å slå nye rekorder i spill ved å dra nytte av glitcher og de mekaniske reglene i spillet.

Faktisk greide de å sanke inn en ny rekordsum. Hele 1,5 millioner dollar endte opp i donasjonspotten – penger som kommer kreftforskningsorganisasjonen Prevent Cancer Foundation til gode.

Med et grunnlag på over 150 timer kan det være vanskelig å skille klinten fra hveten. Derfor har vi trukket frem noen personlige favoritter som vi mener er blant det beste fra den store mengden med klipp. Et komplett arkiv finner du på YouTube-kanalen GDQArchive.

Pokémon spiller Twitch

Pokémon Red plays Twitch var et av høydepunktene.

Noen av de mest interessante segmentene i Awesome Games Done Quick har alltid vært spillene der de drar frem TASbot. TAS står for «tool assisted speedrun», altså speedruns der hovedpoenget er å bruke verktøy for å få til en så perfekt spilling som mulig. Men i denne sammenhengen brukes verktøyene til noe helt annet.

I fjor fikk kanskje noen med seg hvordan gjengen brukte roboten til å programmere Snake og Pong inn i Super Mario World ved å la roboten sende signaler via kontrollerinngangene. I år var det et par enda mer imponerende innslag som tok kaka.

Ypperst av alle var nok det smått ironiske Pokémon Red plays Twitch-segmentet. Selvfølgelig er det hele gjort som et litt artig stikk til fjorårets Twitch-fadese, Twitch plays Pokémon Red, der en person rigget Twitch-chaten til å sende input til spillet, slik at man kunne påvirke det hele med å skrive inn kommandoer.

Her er det, som du kanskje har gjettet, nettopp det motsatte som er konseptet. I stedet for at Twitch-chaten spiller Pokémon, spiller Pokémon Red Twitch-chaten. Programmererne brukte bugs i spillet til å kode inn en IRC-klient i spillkoden, kun gjennom kontrollerinngangen via en Super Game Boy-kasett til Super Nintendo. Som de selv sa.

– Først tok vi over Pokémon Red. Så tok vi over Super Game Boy. Til slutt tok vi over hele Super Nintendoen.

Uansett: reaksjonen fra Twitch-chaten er verdt en titt i seg selv.

Tetris the Grandmaster

«kevinddr» forklarer hvor vanskelig dette egentlig er.

Det er særlig ett øyeblikk i den lange Tetris-rekken som får kjaka til å deise i gulvet for oss vanlig dødelige. «kevinddr» begynner Tetris: The Grand Master 3 – Terror-Instinct-runden sin med å prøve å forklare hva som skal skje.

Les også
– Det pågår en budkrig om rettighetene til en ikke-animert Pokémon-film

– På nivå 1200 blir det umenneskelig vanskelig. Det blir så å si umulig å henge med, forklarer han.

Like etter ser vi ham sjonglere fallende brikker i et tempo som ikke ligner grisen. Men det er ikke før rundt nivå 1000 at det tar helt av på overraskende vis. Vi vil ikke spolere overraskelsen, så ta å se klippet selv først.

Zelda: Ocarina of Time blinfolded

The Legend of Zelda: Ocarina of Time med bind for øynene.

Som om ikke det å spille spill så kjapt som mulig var imponerende nok, trådde «Runnerguy 2489» opp med bind for øynene for å spille seg gjennom de første grottene i The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Å se speedrunneren navigere seg gjennom spillets tidlige deler, utfore presise glitcher som er vanskelige å få til selv med syn, og å se han stadig justere seg etter hvert som den opprinnelige planen går skeis er merkelig underholdende.

Historien bak hvorfor «Runnerguy 2489» i det hele tatt kan spille The Legend of Zelda: Ocarina of Time med bind for øynene er også noe det er verdt å nevne. I 2008 ble han nemlig kjent med en person som kaller seg «GenuineSCorruption».

GenuineSCorruption hadde vært blind hele livet, men ønsket hjelp til å spille The Legend of Zelda: Ocarina of Time på tross av dette. Sammen med en rekke andre gikk «Runnerguy 2489» til verks for å skape instruksjoner til spilleren, og han greide faktisk å runde spillet i 2009.

BattleBlock Theater

BattleBlock Theater med skaperne.

– Du jukser!

Slik reagerte de skaperne av BattleBlock Theater, som var invitert til å kommentere gjennom spillsesjonen, da «PJ» og «Mecha Richter» snek seg forbi noen av de mer vanskelige partiene i spillet. De to speedrunnerne samarbeider veldig godt gjennom spillet, men det morsomste er når de klusser det til her og der. Samtidig er det alltid gøy å høre spillskaperne rope ut i vantro når spillerne bryter ned spillet til sine bestanddeler og utnytter hver eneste lille bug.

Du må nok makte å svelge litt internetthumor for å sette pris på humoren i BattleBlock Theate. Utvikler The Behemot, som sto bak Castle Crashers, har skrudd galskapen opp til 11, med utskiftbare hoder, musikkspor basert rundt slik som å spenne på seg et belte, samt en frenetisk og hyperaktig fortellerstemme i Will Stamperton.

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII på under 3 timer.

For hvermannsen tar det om lag 40 timer å runde Final Fantasy VII. Speedrunnerne greide det på under 3 timer – med litt knoting, selvfølgelig. I begynnelsen ser det rimelig vanlig ut, men etterhvert som speedrunnere kommer lenger ut i det 3 CD-er lange japanske rollespillet fra 1997 begynner noen snedige ting å se.

Det hele er basert i en relativt ny glitch som ble oppdaget i 2013, der man kan hoppe over store deler av spillet. Sammen med å utnytte en annen glitch, som gjør det mulig å duplisere gjenstander slik at man kan få økt ferdighetene til figurene på kjapt vis, gjør det at du kan knuse Sephiroth på rekordtid.

Litt morsomt er det også at en viss person med dette kan bli med helt til slutten av spillet, selv om stakkaren egentlig ikke er en del av gjengen på det tidspunktet.

Kaizo Mario World

Kaizo Mario World, spilt av «Dram55».

Brutale spill har blitt en egen nisje på nettet de siste årene. Med røtter i beinharde Nintendo-klassikere som Mega Man, Contra og Ninja Gaiden har enkelte spillskapere spesialisert seg på å lage spill som får deg til å plukke opp tastaturet og hamre løs på monitoren i frustrasjon.

Kaizo Mario World er en del av denne nye selvpiningstradisjonen – en modifisert utgave av Super Mario World, skapt med et brettredigeringsverktøy, som plager deg med usynlige blokker og situasjoner som du ikke har nubbsjans til å takle i første gjennomgang. Faktisk må du rent ut pugge passasjene.

I sin gjennomgang under Awesome Games Done Quick i år viste «Dram55» akkurat hvor vanskelig dette egentlig er. Speedrunneren måtte flere ganger utbryte «I can't talk now!», og døde oftere enn vi er vant med fra andre speedruns. At han likevel runder av det hele etter bare 24 minutter, med en innøvd kamp mot en usynlig flyvende Bowser helt til slutt er mildt sagt imponerende.

Har du noen favoritter fra uken som gikk? Fortell om det i kommentarfeltet nedenfor.

Siste fra forsiden