SimCity 4

SimCity-serien må kunne betegnes som en av de mest suksessrike spillserier noensinne. Det hele begynte i 1983-4, da den nå så legendariske Will Wright fant ut at det var langt mer spennende å lage levende bakgrunnslandskap med infrastruktur enn å designe fiendens angrepsmønster, og dermed fikk han ideen til SimCity.

Side 4

I dette spillet var målet å planlegge og skape et fungerende bymiljø, og utvikle dette miljøet etter som forholdene krevde det. Ironisk nok hadde det nystartede Maxis store vanskeligheter med å finne en utgiver som var interessert i konseptet, men i 1989 ble SimCity til slutt utgitt av Brøderbund (som også var utgiveren av Raid on Bungeling Bay). Spillet ble en utrolig suksess, og det kom flere versjoner og tilleggspakker. Etter å ha konsentrert seg om andre Sim-spill, utgav Maxis i 1993 en ordentlig etterfølger til SimCity, nemlig SimCity 2000. Suksessen fortsatte, og spillet vakte oppsikt også utenfor dataverdenen på grunn av sitt intelligente og utfordrende gameplay. I 1999 kom SimCity 3000, og nå, femten år etter at eventyret begynte, er SimCity 4 her.

Det første du kommer til å legge merke til etter at den siste filen er pakket ut på harddisken din er at spillet rett og slett starter seg selv. Faktisk er det slik at så lenge du har autorun aktivert på CD-stasjonen din vil spillet starte automatisk hver gang du putter inn CD-en. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg liker dette eller ikke, men det gjør utvilsomt spillet mer tilgjengelig for personer med liten erfaring med operativsystemer og slikt. En annen ting som gjør spillet mer tilgjengelig er at du kan du spille SimCity 4 på norsk om du ønsker det.

Dette kommer utvilsomt mange nordmenn til å bli glade for, da spillet bruker en tekniske begreper man stort sett ikke lærer i engelsktimene på skolen. Det er første gang SimCity-serien oversettes til norsk, og vi gir all honnør til Electronic Arts for i det hele tatt gjennomføre en slik oversettelse. Uansett, etter en grei liten introduksjonsfilm kommer du til et oversiktskart over den valgte regionen (første gang er dette Maxisland). En region er delt opp i godt over 50 enkeltkart i tre forskjellige størrelser, og det følger med seks ferdiglagde regioner med spillet. Hvis du synes dette blir for lite kan du laste ned regioner som andre har laget, eller lage regioner selv ved hjelp av spillets kraftige, men lett tilgjengelige landskapsformingsverktøy. Fra oversiktskartet er det bare å klikke seg inn på ett av de tilgjengelige kartene, og du er i gang.

Din rolle som ordfører
I SimCity 4 er du en ordfører. Riktignok har du litt mer makt enn ordførere flest, men det er slett ikke slik at du bestemmer over byen din som en konge eller despot. Din jobb går egentlig mer ut på det å legge forholdene til rette for det frie næringsliv, og å passe på at de grunnleggende behovene til innbyggerne i byen din blir dekket. Hovedarbeidet ditt består av å regulere byens tilgjengelige areal. Det er tre forskjellige områdekategorier: Boligområder, næringsområder og industriområder, og du bestemmer hvilke deler av byen din som skal være reservert til de forskjellige kategoriene. I tillegg bestemmer du om disse områdene skal ha lav, middels eller høy tetthet. Det vil si at næringsområder med lav tetthet vil bestå av butikker og små kontorbygg, næringsområder med middels tetthet vil bestå av små og middels store butikker og kontorbygg, og næringsområder med høy tetthet vil (forhåpentligvis) bestå av høyhus med kontorer.

Boligområder og industriområder har liknende inndeling, men industriområder med lavest tetthet vil alltid bestå av jordbruksområder. Din jobb er som sagt begrenset til å regulere områdene, og hva som faktisk bygges i de forskjellige områdene er ikke opp til deg, men opp til innbyggerne i byen (som selvfølgelig retter seg etter dine retningslinjer, men som ellers står fritt til å gjøre hva de vil med det arealet de har til rådighet). Det vil si at du ikke kan bestemme at "her vil jeg ha et hotell, og her vil jeg ha en liten lokalbutikk og et bakeri". Alt som skjer i SimCity 4 blir styrt av komplekse modeller som tar alt fra luftforurensing til barneskoledekning i betraktning.

Det er hele tiden minst tusen ting å tenke på. Etter hvert som byen din vokser vil gater som tidligere var mer enn bra nok, få problemer med å takle den økte trafikken, og det vil oppstå trafikkorker. Økt trafikk betyr økt forurensing og støy, noe som ikke naboene kommer til å være særlig begeistret for, og folk blir generelt ganske sure hvis de må bruke flere timer på å komme til og fra jobb hver dag. Kanskje du finner ut at den beste løsningen på trafikkproblemene er å lage en motorveg eller jernbane? Hvis ikke du har gjort regning med en slik mulighet fra begynnelsen av, vil du raskt få problemer med at du må rive ett eller annet for å få plass til det nye prosjektet ditt.

Det er ikke morsomt å måtte legge godt etablerte områder i grus fordi du trenger plassen til en veg, men slike valg må du rett og slett ta noen ganger. Samtidig klager selvfølgelig innbyggerne i en annen del av byen over at vannkvaliteten er for dårlig, og presser på for å få installert et dyrt rensningsanlegg. Hva skal du satse på først? Du har selvfølgelig knapt råd til en av delene, og når du i tillegg får rapporter om manglende politidekning, overbelastede skoler og sykehus, søppel langs gatene, og ønske om flere grøntområder sier det seg selv at det kan bli vanskelig å prioritere riktig hele tiden. De fleste av oss har vel irritert oss over politikere som ikke bevilger nok til skoleverket eller helsevesenet, og som ikke ser ut til å bry seg med akkurat de sakene vi selv synes er viktige, men det skremmende er at i det du tar plass i SimCitys ordførerstol gjør du akkurat de samme irriterende tingene selv.

Side 4