SNIKTITT: Anthem
Sniktitt
(Foto: EA)

Anthem

Ikke akkurat en knirkefri opplevelse

Demohelgene ble preget av feil, etter feil, etter feil.

Jeg har gledet meg til å teste Anthem siden første gang vi fikk se noe fra spillet. Det tilhører en sjanger spill jeg kan like veldig godt. Jeg har spilt flere timer med Warframe, Destiny og The Division enn jeg har lyst til å innrømme, og derfor var Anthem noe jeg fattet interesse for umiddelbart.

Nå i løpet av de to siste helgene har Bioware først hatt en VIP demo den første helgen, så en åpen demo nå helgen som var. Der fikk vi teste noen få historieoppdrag samt litt frispilling i verdenen Bioware har skapt. Så er det store spørsmålet: Er dette virkelig noe å glede seg til?

Svaret er ikke like lett å gi, er jeg redd. Det er ting jeg liker veldig godt med Anthem, samtidig som jeg sitter igjen med en rekke bekymringer for spillet etter de to helgene. Så la oss ta den første, og mest prekære bekymringen jeg har – alle «bugsene» som er i spillet.

Nesten umulig å få spilt

Oppsummerer store deler av første helgen.  Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Den første VIP-demoen som var forrige helg var alt annet enn vellykket. Det var veldig mange spillere som slet med å få logget inn, og serverne fikk seg en real trøkk. Men det er greit, det er litt som forventet på en online-spill. Verre er imidlertid at mange, undertegnede som en av dem, fikk en feil der lasteskjermen stoppet på rundt 95 %. når man skulle ut på oppdrag. Dette skjedde sikkert ni av ti ganger jeg prøvde å komme meg ut, og det resulterte rett og slett i at jeg nesten ikke fikk spilt noe Anthem den helgen.

I helgen som var nå opplevde jeg dette kun en gang, så for min del har det i det minste blitt en bedring på dette området. Jeg har lest at det fortsatt er spillere som opplever dette, og det er foruroligende at en så graverende feil finnes i spillet. Jeg opplevde imidlertid å bli kastet tilbake til login-skjermen gjentatte ganger når jeg prøvde å laste inn et oppdrag, så alt er ikke tipp topp enda. I tillegg til dette er det masse mindre ting som at fiender plutselig forsvinner helt fra verdenen, deler av lydbildet blir borte eller at lyden høres helt feil ut, evner som ikke fungerer som de skal og flere andre ting.

Bioware har sagt at demoen er en eldre versjon, og at mye skal være rettet i en nyere som kommer til slippdato 15. februar (for de som har tidlig tilgang). Jeg håper de har rett i det, for mengden med feil og mangler er foruroligende i et spill av denne kaliberen. Det kan ende opp med å være såpass ille at det ødelegger noe som kan være et godt spill.

For det er mye å kose seg med i Anthem. Historien og figurene er det fortsatt vanskelig å si så mye om, da vi enn så lenge har sett lite til det. Den sekvensen vi fikk spille igjennom var interessant nok, men ikke banebrytende på noen som helst måte. Samtidig synes jeg også at oppdragsstrukturen, det man faktisk gjorde ute i verdenen, var litt lik og lite variert. Du fløy til en plass, aktiverte et eller annet, det kom noen bølger med fiender, så fly videre til neste plass og gjøre det samme igjen. Jeg håper det er mer variert enn dette når vi får hele spillet, hvis ikke kan det fort ende opp med å bli litt vel likt Destiny slik det var når det kom, med repeterende og kjedelige oppdrag.

Nydelig! Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Mye å like

Jeg synes allikevel de viser glimt av en veldig spennende verden, og teknologien man jakter, mysteriet rundt de som skapte dette, og konsekvensene dette kan ha for spillverden er ting jeg vil se mer av. Spesielt godt liker jeg å utforske verden, som ikke bare ser fantastisk ut, men som virkelig er en fryd å fly rundt i. Bioware har virkelig laget en stor, variert og unik verden som er skapt for flyvedrakten din, og du finner ting både høyt og lavt, under og over vann. Når du spiller ute i verdenen uten å gjøre oppdrag finnes det masse ting å gjøre, du har hendelser som skjer som du må rydde opp i, fiendebaser du kan ta ut, samt kortere «dungeons» du kan gjøre, sammen eller alene.

Interceptor er morsom. Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Det er en utrolig frihetssfølelse å fly rundt i en av «Javelin»-draktene, og selve følelsen når du er ute i den virkelig verden med denne drakten er veldig bra. Dette er omtrent slik jeg tror Iron Man har det i sin drakt, og det er rett og slett innmari kult. Flyvekontrollene var imidlertid ikke helt på plass med mus og tastatur, men dette er endret og skal være under kontroll til slipp. De fire ulike draktene kjennes også veldig unike ut, og har sin unike spillestil. Jeg likte spesielt godt «Interceptor», som er den mest mobile drakten. Her hopper du inn og ut av nærkamp, med masse flashy animasjoner og du kan gjøre mye skade på kort tid. Jeg likte også « Storm», som holder litt mer avstand, og som kan flyte lenger i luften enn de andre, og gjør masse skade med sine element-angrep, og heftige kombinasjonsangrep som gjør enda mer skade.

Selve kampsystemet i Anthem er nok det som har imponert mest, og som per dags dato er det som gjør at jeg fortsatt gleder meg skikkelig til spillet slippes. Du er veldig aktiv hele tiden, de ulike evnene dine har relativt rask «cooldown», og du kan tilpasse med ulike evner og våpen for å tilpasse det til stilen du liker best. Mobiliteten du har i drakten og alle evnene du har gjør at du kan gjøre veldig mye kult, og sjefskampene jeg har sett så langt har vært utfordrende og veldig gøyale.

Våpenfølelsen er nok ikke helt der Destiny 2 er, men kampsystemet under ett er noe jeg gleder meg til å utforske, lære meg og mestre.

Konklusjon

Opplevelsen og inntrykket jeg sitter igjen med etter de to demohelgene er todelt. Jeg liker draktene, jeg liker hvor unike og forskjellige de er fra hverandre. Samtidig liker jeg også utstyret man samler, hvordan oppgraderinger fungerer og hvor mye jeg som spiller kam tilpasse min flyvedrakt og mitt utstyr til min spillestil. Jeg håper det blir mye av dette i det endelige spillet som kommer, da jeg fort kan se for meg å bruke mye tid på å finne akkurat det utstyret jeg vil ha.

En spennende verden å utforske. Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Jeg digger «Interceptor»-drakten, og hvordan den spilles. Jeg elsker mobiliteten og farten jeg har i kampene, dansen inn og ut av nærkamp, evnene jeg hadde til rådighet og hvordan jeg best kunne kombinere dette med skytevåpenene jeg hadde med meg. Jeg gleder meg veldig til å bli enda bedre med denne og de andre draktene, det å prøve å dekke en rolle og takle de vanskelige fiendene og oppdragene jeg håper er der på slippdato.

Verdenen virker veldig spennende, men jeg er fortsatt usikker på om Bioware greier å få oss til å føle at vi tar en del i den. Det kjennes litt distansert ut per nå, samt at de oppdragene jeg har spilt så langt har vært litt vel like. Jeg håper vi får utforske mer, se mer, lære mer og at Bioware gjør det de har vist at de mestrer så mange ganger – å fortelle en god og engasjerende historie med spennende rollefigurer og fiender. Det siste er det jeg er mest usikker på per dags dato, og det er litt rart når det er Bioware som står for utviklingen.

Nå gjenstår det bare å se om de greier å fikse opp i de mange feilene og optimalisert slik at det kjører stabilt, så gjenstår det å se om de leverer på historie. Jeg er håpefull, men sitter igjen med flere spørsmål og bekymringer etter å ha spilt spillet de to foregående helgene.

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen