Sniktitt

Star Wars: Battlefront II

Mer action, mer innhold, mer Star Wars

Star Wars: Battlefront II lover mye. Veldig mye.

Star Wars Battlefront II (2017)
EA

LOS ANGELES (Gamer.no): «For lenge siden, i en galakse langt, langt borte.» Slik begynte kollega Espen Jansen sin sniktitt av Star Wars: Battlefront for nesten nøyaktig to år siden. Et halvt år senere var det etterlengtede spillet i butikkhyllene, rundt 11 lange år etter det opprinnelige Star Wars: Battlefront så dagens lys.

Vi hadde mye å rose spillet for da vi endelig fikk anmeldt det, men spillet var ikke uten mangler. Blant annet mente vi det manglet litt på innholdet, og at spillet ble litt for likt seg selv i det lange løp. Hvis EA Play-konferansen den 10. juni er noe å gå etter, virker det imidlertid som at DICE har tatt kritikken til seg ved å bringe tre ganger så mye innhold til Star Wars: Battlefront II. En av de største nyhetene – den nye enspillermodusen – fikk vi tatt en titt på sammen med blant andre fortellingsforfatter Mitch Dyer.

På nye trakter

Star Wars Battlefront II E3 2017-trailer. (Video: EA)

Alarmene går av i det jeg setter meg inn i en fryktinngytende Tie-fighter. Opprørernes korvetter dukker opp én etter én, og grønne og røde laserskudd tordner inn fra høyre og venstre. Rundt meg ligger det keiserlige og opprørske stjernekryssere om hverandre. Det er rene stjernekrigen med andre ord, og imperiet er blitt tatt på sengen. Det betyr imidlertid ikke at jeg, Iden Versio – leder for den dødelige Inferno-skvadronen – ikke har noe jeg skulle sagt. Som pilot er hun dødelig, og snart er to korvetter skutt ut av rommet. Så kjapt som mulig styrer jeg inn i et opprørerstyrt flaggskip, og med enkelhet plaffes det ned skip og mannskap. Så er det tid for landing.

Iden er like farlig til fots som hun er i førersetet. Som en enmannshær etterlater hun seg døde opprørere hvor enn hun går. Skytingen viker likevel snart for konsoller som må hackes, og snart får jeg valget mellom å gå inn i neste rom guns blazing, eller ved å benytte en litt roligere metode. Sluttresultatet blir imidlertid det samme; en haug døde opprørere, og et ødelagt skip som fyker krasjende inn i vårt eget. Så ender vår demonstrasjon for denne gang. Dette vil jeg se mer av.

Gjenkjennelig og nytt på samme tid

Det er kanskje ikke så overraskende at Star Wars: Battlefront II ikke føles ut som noe helt nytt etter å ha prøvd et av spillets aller første brett. Å styre fly og løpe og skyte er jo også noe vi fikk gjort for snart to år siden også. Likevel blir det snart klart at det er innovasjoner her som kanskje ikke oppfattes med en gang. I enspillerdelen kjemper vi side om side med vår egen droide, og denne gir vi kommandoer etter hvert som det passer oss. Jo lenger inn i spillet vi kommer, jo flere evner og såkalte «star cards» får man også tilgang til.

Star Wars Battlefront II (2017). (Bilde: EA)
EA

Slik fungerer det også i Battlefront IIs flerspiller, som ser en haug med vesentlige oppdateringer knyttet til evner i kampens hete. Der man i det første spillet plukket opp våpen og oppgraderinger rundt omkring på brettet, vil man nå tjene poeng man så kan bruke på nye muligheter. I stedet for å finne en evne som gjør at man kan styre en AT-AT eller krige som jediridder, vil disse nå være låst bak poengmurer kalt «battle points». Dette skal sikre at de kuleste opplevelsene åpnes opp for spillerne som gjør det bra og presterer for laget sitt.

Mere er bedre

Det vi fikk spilt var naturligvis bare en smakebit på Star Wars: Battlefront IIs enspillerdel – en modus det forrige spillet ikke kunne tilby. DICE har vært tydelige på at det nye innslaget i serien skal tilby opptil tre ganger så mye innhold som forgjengeren, noe som vil komme til syne via spillets mange moduser. Enspillerdelen står nok for en stor del av det «tre ganger så mye innhold»-slagordet, men en enorm ny side ved Battlefront II blir samtidig de nye måtene å egentilpasse figurene sine på. Nå skal det bli mulig å gjøre figuren din unik ved å bytte på utseendet, våpen og evner, slik at så godt som ingen soldater på banen er fullstendig like.

Star Wars Battlefront II (2017)
EA

Det som nok betyr like mye som en enspillerdel for mange, er naturligvis det faktum at Star Wars: Battlefront II lar oss spille for fraksjoner i alle æraene som er blitt filmatisert. Om det er å kontrollere soldater fra klonekrigene, imperiet eller fra The First Order kan du endelig det. På dette tidspunktet er det bare brettet Battle of Theed som er blitt vist frem i dybden, men at Battlefront II tar oss med på en reise over så mange år og perioder, betyr nok også at vi kan forvente mye større variasjon i utvalget av brett og områder enn sist gang.

Les også
Nintendo Switch får et Pokémon-spill i samme stil som de på Game Boy og DS

Et imperium i fritt fall

Det ser i utgangspunktet lyst ut for galaksen i det Star Wars: Battlefront II begynner. Opprørsalliansen har vunnet kampen om Endor, keiseren er uskadeliggjort og sith-herren Darth Vader er nede for telling. Denne delen av Return of the Jedi kjenner vi til godt, men gjør vi noe så enkelt som å skifte synspunkt blir situasjonen en helt annen. I Star Wars: Battlefront II ser vi denne konflikten gjennom øynene til Iden Versio, lederen for elite-gruppen Inferno-skvadronen.

Star Wars Battlefront II (2017)
EA

Målet til denne elite-skvadronen er å gi keiseren revansje selv etter døden, for Palpatine hadde en hemmelig plan i tilfelle han skulle forsvinne før den siste opprører var slått. Eksakt hva det er som skal gjøres er ennå uvisst, men sith-herren planla å angripe der det gjør aller mest vondt – håpet selv.

Medforfatter Mitch Dyer er klar på at dette er en fortelling som skal føles naturlig og passende i Star Wars-universet, samtidig som det lar oss se den enorme konflikten fra imperiets side. I tillegg skal historien bygge bro mellom den sjette og syvende filmen i serien. På den måten skal spillet skinne lys over en mørklagt del av Star Wars-fortellingen, noe av det samme Star Wars: The Force Unleashed gjorde for perioden mellom Revenge of the Sith og A New Hope.

Konklusjon

Star Wars: Battlefront hadde store styrker og små svakheter, men at det føltes ut som en ekte Star Wars-opplevelse er udiskuterbart. EA og DICE har vært klare på at de har tatt til seg kritikken, noe som gjenspeiles i fokuset på en enspillerdel og at fraksjoner fra alle tre æraer blir tilgjengelig i samme spill.

Fra det lille vi fikk kloa i var det ikke de store endringene å notere, bortsett fra de forskjellige måtene å fullføre oppdragene på og muligheten til å tilpasse figuren sin. Det blir derfor veldig spennende å finne ut av hvor dype disse endringene ender opp med å bli, og hvor forskjellig det vil føles å spille som klonesoldater, droider, og opprørere. At Star Wars: Battlefront II er ambisiøst og lover mye er etablert for lenge siden, men om DICE faktisk klarer å levere noe som overgår forgjengeren gjenstår å se.

Har du fått med deg alle spillene?
Les alt om E3 her »

Siste fra forsiden