Anmeldelse

Space Colony

Hva får du hvis du blander The Sims med Startopia, Theme Park World og Command & Conquer? Firefly fikk i alle fall Space Colony, et spill som tilbyr en ganske unik spillopplevelse selv om det ikke inneholder noe særlig nytt.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er egentlig litt merkelig at så få spillutviklere har prøvd å gjøre noe med det geniale The Sims-konseptet. Hvor mange millioner Electronic Arts har tjent på de små simmene sine vites ikke, men jeg vil tippe ordet "mange" dekker det godt. Kanskje "enormt mange". Likevel er det hittil bare Monte Cristo som har prøvd å lure til seg noen av EA sine trofaste kunder. De hadde kanskje klart det om det ikke hadde vært for det faktum at forsøket deres, The Partners, var pinlig dårlig.

Som sild i ei tønne
Space Colony, fra veteranene i Firefly (Stronghold-serien), låner en hel rekke elementer fra The Sims, men det ville være urettferdig og galt å avfeie det som en klone. Spillet låner nemlig like mye fra spill som Startopia, Theme Park og faktisk også Command & Conquer. Space Colony foregår naturligvis i fremtiden. Jorden har blitt uprofitabel og dens befolkning evakuert. Menneskeheten holder til i enorme romstasjoner, noe som antakelig er mye mer kostnadseffektivt enn å bo på forskjellige planeter rundt om i galaksen. Problemet er imidlertid ressurser. Det er ikke så lett å dyrke mat eller drive gruvedrift på en romstasjon, og derfor er det enda behov for noen som er villige til å flytte ned på forskjellige merkelige planeter slik at de kan forsyne romstasjonene med de nødvendige ressursene.

Her kommer du inn i bildet. Som representant for Blackwater Industries skal du lede utviklingen av en serie kolonier hvor du kan produsere slike ting som folkene der oppe i romstasjonene trenger. Målet er naturligvis å tjene penger i bøtter og spann. Fremtidens romkolonier er svært automatiserte, så du trenger ikke hundrevis av ansatte for å klare deg. Du begynner faktisk kun med to, det norske Hells Angels-medlemmet Stig (med en dialekt som tatt rett ut av Fargo) og spillets hovedperson, rødtoppen Venus.

Deres første mål er å sette en forlatt koloni i stand slik at flere kolonister kan flytte inn og Blackwater kan begynne å tjene penger. For at en koloni skal fungere må den ha nok strøm og oksygen. Dette er lett å lage, men produseres kun så lenge en kolonist bemanner kontrollene. Naturligvis har du batterier og oksygentanker, så du behøver ikke å ha folk på disse kontrollene 24 timer i døgnet, men utstyret i seg selv er ubrukelig så lenge du ikke bemanner det. Slik er det med all produksjon i spillet, og det er derfor kolonistene er så viktige. Du kan ikke bare sette opp produksjonsenheter og forvente at ting skjer av seg selv.

For å bygge ting trenger du penger, og penger får du på flere måter. Først og fremst får du subsidier fra Blackwater Industries. Det er ikke snakk om direkte store beløp her, men det holder i begynnelsen. Deretter kan du produsere ting og selge dem. I en stor del av spillet er det salg av diverse ressurser som står for mesteparten av inntekten. Etter hvert får du imidlertid også mulighet til å tjene penger på turisme, noe som kan være veldig lønnsomt hvis du er flink. Dette aspektet av spillet minner om klassikere som Theme Park og Rollercoaster Tycoon, men er naturligvis litt forenklet i forhold til i disse spillene. Det samme kan forøvrig si om de andre aspektene ved spillet.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden