Starcraft 2 kostet ikke 100 millioner dollar likevel

Vi tok Wall Street Journal-tabbe for god fisk.

Oppdatering: Etter at denne artikkelen ble publisert har Wall Street Journal dementert sitt tidligere utsagn om utviklingskostnadene til Starcraft 2. Ifølge nettstedet var det egentlig World of Warcraft som kostet 100 millionar dollar å utvikle, ikke Starcraft 2. Spillverket.no beklager feilen.

Opprinnelig artikkel:

Mye tyder på at Activision Blizzard satser stort på å gjøre strategispillet Starcraft 2 til en minst like stor suksess som sin forgjenger. Ifølge Wall Street Journal har selskapet brukt mer enn 100 millioner amerikanske dollar (630 millioner NOK) på utviklingen av spillet alene.

Les også: Dyreste spill noensinne?

Tallet er omtrent det samme som den anslåtte kostnaden med å lage Grand Theft Auto IV som så langt har sittet alene på tronen for det dyreste spillet noensinne. Nå må det altså dele "æren" med det som fort kan bli koreanernes nye nasjonalhobby, i hvert fall om man skal dømme etter det første spillets popularitet der til lands.

Activision-sjef Bobby Kotick håper at Starcraft 2 vil drive opp profitten i selskapet, og uttaler at "Det er ingen mangel av kunder til Starcraft. Spillet er over 10 år gammelt, og det er fortsatt millioner av mennesker som spiller det."

Les også: Førsteinntrykk: Starcraft 2

Blizzard-president Mike Morhaime håper også at de kan tjene litt på de eksisterende World of Warcraft-spillerne:

– Vi har hentet over mange nye spillere til betatesten som har spilt World of Warcraft, men aldri vært borti Starcraft tidligere.

Starcraft 2 ligger an til å bli en av de største titlene i år, og en av de få store nå i sommer. Spillet slippes 27. juli til MacOS og Windows-PCer, og vi satser på å kunne fortelle deg om det lever opp til forventningene i tiden rundt lansering.

Les også: Starcraft II får 3D-oppdatering

Siste fra forsiden