Switchball

Vi kan aldri få nok hjernetrim, og Switchball leverer varene på en svært intelligent måte.

Switchball er et hjernetrimspill basert på et velkjent og enkelt konsept: Du må rulle en ball gjennom en serie omgivelser fylt til randen av hindringer og utfordringer. Det høres kanskje litt kjedelig ut på papiret, men om du tester spillet skulle det ikke forundre meg om du raskt blir hektet. Switchball er nemlig en veldesignet liten perle av et spill, med et vanedannende og intelligent gameplay akkompagnert av ultralekker grafikk.

Hjernetrim og fingerferdigheter

Gameplayet fokuserer dels på å utfordre hjernecellene dine med praktiske gåter og dels på å utfordre fingerferdighetene dine med vanskelige hinderløyper. Alt preges av en svært realistisk fysikksimulasjon som gjør at ballen og omgivelsene dens oppfører seg som de ville gjort i virkeligheten.

Navnet Switchball henviser til at ballen kan endre form underveis. Du starter med en middels tung marmorkule, som oppfører seg omtrent som en stor klinkekule. Ved hjelp av ulike forvandlingsstasjoner kan du gi ballen tre andre former, hver med sine unike egenskaper. Den første er en tung stålkule, som for eksempel kan brukes til å flytte tunge ting, mens den andre er en stor og lett badeball som også kan fylles med helium, slik at den kan fly i korte perioder.

Den siste formen er en kule som i utgangspunktet oppfører seg omtrent som marmorkulen, men som kan lades opp slik at den kan bruke ulike typer spesialegenskaper. Disse kan for eksempel gi den mulighet til å hoppe, eller gi den ekstra fart i et kort øyeblikk.

Underveis vil du komme over en rekke ulike objekter som kan hjelpe eller ødelegge for deg. Kasser og baller kan dyttes rundt, enten for å få dem ut av veien eller for å manipulere omgivelsene på en eller annen måte som kan hjelpe deg. Kasser kan for eksempel plasseres på ulike trykksensitive brytere, som kontrollerer store vifter, elektromagneter eller andre mekanismer. En gigantisk magnet kan være et stort problem om du for eksempel ruller rundt med en stålkule, men samtidig er det mange situasjoner hvor egenskapene dens kan hjelpe deg videre.

Omgivelsene er strukturert på en lineær måte, og det er generelt lite rom for improviserte løsninger. Nøkkelen ligger i å forstå hva det er meningen du skal gjøre, og så faktisk utføre det (noe som ofte er mye vanskeligere i praksis enn det virker i teorien). Omgivelsene i Switchball er svært intelligent designet, slik at problemene alltid er utfordrende, samtidig som de stort sett holder seg på et nivå som gjør at de er morsomme og ikke frustrerende.

Takk til Isaac Newton

På årets Independent Game Summit hadde Fun Motion-redaktør Matthew Wegner et foredrag om fysikkbaserte spill, hvor han påpekte at en av fordelene med å implementere og utnytte seg av realistisk fysikk i spill er at alle vet hvordan det fungerer. Vi trenger ikke å bli forklart hvordan tyngdekraften virker, hvordan magneter fungerer og så videre, fordi som mennesker med en viss livserfaring har vi lært nok om dette gjennom det virkelige livet til at vi umiddelbart skjønner hvordan ting henger sammen når vi ser det samme på spillskjermen.

Dette er noe man lett merker når man spiller Switchball. Teknisk sett er nemlig gameplayet rimelig komplisert, med mange ulike elementer. Men i og med at alt er basert på realistisk fysikk er spillet alltid like intuitivt. Når du kommer over et nytt element tar det aldri lang tid før du skjønner hvordan det fungerer, fordi du automatisk kjenner det igjen fra virkeligheten. At det alltid er en grunnleggende og velkjent logikk bak alle problemene du møter gjør dessuten at du aldri vil oppleve problemer med usannsynlige og urettferdige løsninger.

Ikke problemfritt

Dessverre har Switchball enkelte problemer som trekker helhetsinntrykket ned. Mye av gameplayet består for eksempel i å flytte på kasser, noe som i seg selv er helt problemfritt. I lengden kan det imidlertid bli litt irriterende, for kuler er egentlig ikke helt ideelle redskaper for å flytte på ting – spesielt ikke når du ofte må være pinlig nøyaktig. Litt flyttevirksomhet er helt greit, men jeg føler det blir litt mye av det i lengden.

Noe som også kan skape irritasjon er måten sjekkpunktene er satt opp på. Vanligvis fungerer de godt – for hver store utfordring får du som regel et sjekkpunkt slik at du slipper å spille gjennom store deler av spillet på nytt om du skulle miste kulen din. Men enkelte ganger må du gjennom flere potensielt vanskelige sekvenser etter hverandre før du kommer til neste sjekkpunkt, noe som kan resultere i unødvendig mye frustrasjon og, skal jeg være helt ærlig, raseri. Flere av disse involverer dessuten mye forberedelsesarbeid (som å flytte kasser slik at de står i riktig posisjon før du utfører stuntet ditt) som du må gjennom hver bidige gang du starter på nytt.

I tillegg vil jeg påstå at spillet kanskje er litt i korteste laget. Den første halvdelen er over på et blunk, og selv om den siste er mer krevende, tar det ikke veldig lang tid før du har opplevd det meste av hva Switchball har å by på. Spillet er definitivt ikke så kort at man kan stille spørsmål ved om det er verd pengene, men det kunne gjerne ha vært litt lengre. Jeg kunne også tenkt meg flere komplekse oppgaver – ikke nødvendigvis vanskeligere, men oppgaver hvor du må arbeide lengre med større problemer (da helst med sjekkpunkter underveis).

En ting som stadig overrasker meg med Switchball er hvor vanvittig lekkert det ser ut. På flere måter er det faktisk et av de peneste spillene jeg har sett, og et godt eksempel på hvordan smart bruk av moderne grafikkeffekter kan heve helhetsinntrykket betraktelig selv om budsjettet er begrenset. Lyden og musikken passer dessuten svært godt til det visuelle, og resultatet er et spill med en veldig distinkt og nærmest svevende atmosfære.

Switchball er i utgangspunktet et fabelaktig spill jeg vil anbefale til alle som liker å bruke hodet samtidig som de fortsatt har fingerferdighetene i orden. Takket være intelligent nivådesign, et tilfredsstillende gameplay og realistisk fysikk klarer Switchball lett å hekte spillerne, og den flotte presentasjonen fungerer som prikken over i-en. Det at spillet har noen litt for frustrerende områder, samtidig som det er litt i korteste laget, hindrer det i å få den karakteren det egentlig fortjener, men med tanke på den lave prisen er det absolutt ingen tvil om at dette er et spill du bør teste.

Merk: Selv om Switchball absolutt hadde fortjent en butikklansering (i alle fall om det fikk noen ekstra timers gameplay), er det for øyeblikket kun tilgjengelig i digital form fra det offisielle nettstedet. Prisen er på 20 dollar, altså omtrent 115 kroner med dagens kurs. En versjon for Xbox Live Arcade er også på vei, om du foretrekker å spille på konsoll.