The Elder Scrolls III: Morrowind

Morrowind på PC var en sikker vinner, med trompeter og basuner, og alt annet som kan kunne understreke at Morrowind simpelthen er et av tidenes beste rollespill. Konsoller har alltid vært ganske tynt på rollespill-fronten, og Bethesda kan virkelig være stolte over at de har innført trolig det mest massive rollespillet noensinne, til Xbox-konsollet.

Noen små problemer
Likevel er ikke denne konsoll-koversjonen helt vellykket etter min mening. Den er nesten perfekt, men det er noen småting som hindrer den i å bli en milepel i konsoll-historien. Det aller første som irriterte meg grenseløst når jeg først begynte å spille, var den unormalt lange loade-tiden når du laster inn et save-game. Nå har jeg ikke tatt tiden, men den er trolig på opp i mot fem hele minutter, og det er simpelthen for mye når du snakker om et spill der du kommer til å dø ganske ofte. Det er ganske enkelt en uendelig pine hver gang du faller mot bakken, og spørsmålet om du vil gå tilbake til ditt siste save-game kommer opp. Det er nesten nok til å slå av Xbox-en i frustrasjon. Til gjengjeld for denne frustrasjonen, er man endelig kvitt med en annen frustrasjon som var en del av PC-versjonen; nemlig loade-tider inne i selve spillet.

I PC-versjonen kunne det til tider bli fullstendig sporadisk med små stopp når du reiste over landskapet, for at spillet hele tiden skulle laste det som kom foran deg. Dette har blitt minimert i Xbox-versjonen, selv om spillet fremdeles stopper opp nå og da. Likevel, dette er en klar forbedring, og spill-opplevelsen føles nå enda bedre ut enn før. Grafikken i Xbox-versjonen er identisk med den du finner i PC-versjonen. Resolusjonen er naturligvis mindre på Xboxen, men dette synes svært lite etter min mening. Grafikken er klar og skarp, akkurat som PC-versjonen. Vann-effektene finner du også her, nydelige effekter du bare fikk på PC-en hvis du hadde et grafikk-kort med støtte for såkalt "pixel shading".

Dette er absolutt en av godene med Xboxen. Spillet er blitt optimisert for en enkelt maskinkonfigurasjon; Xbox sin, naturligvis. PC-tilhengerne kunne se langt etter å traske innover Morrowinds vidstrakte landskap, hvis de ikke hadde en temmelig solid maskin. Spillet var svært maskinkrevende, og ved å kunne spille det på Xbox-en slipper du alle de bekymringene som fulgte med. Xbox-versjonen mangler likevel to viktige funksjoner PC-versjonen briljerte med; editoren og mod-støtte. Morrowinds suksess bygger faktisk ganske mye på muligheten for at spillere selv kan bruke editoren som fulgte med spillet, til å lage sine egne landområder, oppdrag, mennesker og monstre. Spillet kan faktisk endres helt fundamentalt ved hjelp av dette enestående verktøyet.

Det gir PC-spillerne mulighet til å spille et spill som forandres hele tiden. Man trenger bare å logge seg på Internett, og der kan man finne bostavligtalt hundrevis av modifikasjoner som man kan laste ned, for å hele tiden få en utvidet og forandret spill-opplevelse. Xbox-versjonen har ikke editoren, og det går ikke ann å laste ned modifikasjoner, noe som er forstålig nok, selv om det på en eller annen måte kunne ha blitt gjort pågrunn av Xbox-ens harddisk. En annen ting Xbox-spillerne ikke vil få tilgang til, i hvertfall i følge utviklerne selv, er ekspansjoner. Tribunal, den første ekspansjonen til Morrowind, skal etter planen lanseres i november, men Xbox-spillerne vil ikke få mulighet til å benytte seg av denne. Og pågrunn av akkurat dette har Bethesda fått så ørene flagrer av Xbox-spillerne.

Xbox-versjonen av Morrowind er et fantastisk produkt, til tross for sine uhelbredelige loade-tider. Og selv om man aldri vil kunne benytte seg av sine medmenneskers kreativitet i form av modifikasjoner, eller offisielle ekspansjoner, må jeg si at jeg på en måte ble forelsket i Morrowind om igjen. Morrowind på Xbox er ganske enkelt utrolig underholdende. Det er lett å spille, ingen avanserte eller ubrukelige kontroll-systemer, og følelsen av å spille på en stor TV er bare prima. Et godt surround-anlegg skader heller ikke, og med det vil spill-opplevelsen bli bortimot perfekt.

Dette er også en unik sjanse for eiere av PC-er som ikke levde opp til PC-versjonens maskinkrav, til å virkelig kunne få spille Morrowind i sitt fulle potensiale. Her får du en glatt spill-opplevelse, til tross for de irriterende loade-tidene. Morrowind baner veien for rollespill på konsoller, og det er ingen tvil om at Xbox har fått en vinnertittel her. Det gjenstår å se om det noen gang vil dukke opp et like bra rollespill til hvilket som helst konsoll, egentlig. Her er det ingenting å gjøre enn å benke seg foran TV-en, godt pakket inn under teppet, og gjøre seg klar for en flere lang-helger med tidenes beste rollespill!