Bleh! Bleh!
En nyhet det har vært snakket mye om er vampyrisme. Simmene dine kan nemlig nå risikere å bli bitt av en vampyr, noe som gjør at de umiddelbart blir grå i huden, får røde øyne, skarpe hoggtenner, og et kraftig behov for å si "bleh! bleh!" hele tiden. Som vampyrer slipper de å tenke på ting som mat og søvn og kan også forvandle seg til en flaggermus for å bevege seg raskere fra sted til sted, men til gjengjeld har de en tendens til å dø en fryktelig død om de skulle befinne seg for lenge i solsteiken. Den eneste måten å overleve dagen på er å skaffe seg en kiste, og "sove" (eller hva det nå egentlig er de gjør) i den til natten faller på igjen.
Vampyrisme er imidlertid noe du må oppsøke selv, og det er i praksis ingen fare for at simmen din blir forvandlet til vampyr uten at du faktisk ønsker det selv. Om du skulle finne ut at vampyreksistensen ikke er noe for deg, er det bare å tilkalle en sigøynerkvinne som kan gi deg en antivampyrisme-drikk. Hun kan forøvrig også skaffe til veie kjærlighetsdrikker og medisin, og kan i tillegg arrangere et stevnemøte med en fremmed person, om simmene dine har litt vanskelig for å finne venner på egenhånd.
Egen bil
Den siste omfattende nyheten er at simmene dine nå kan kjøpe biler, som de kan bruke til å reise til utesteder eller jobb. Du kan også sitte i bilen og lytte på radio, eller bedrive diverse uhumskheter sammen med en annen person. Dessverre føles introduksjonen av biler rimelig halvhjertet. Du får kun fem forskjellige modeller å velge mellom, og det er lett å tenke seg nye biler som kunne fungert fint (hva med en kabriolet for de som vil vise seg fram? Eller en veteranbil for de som har sansen for det litt klassiske? Eller en liten 2CV-aktig bil for de litt sære?). Dessuten er det få muligheter i forhold til styling av bilene, og selv om spillet lar deg bygge garasje (om enn med litt begrenset byggefrihet) finnes det ikke noe typisk garasjeinventar.
Nytt inventar, generelt sett, får vi imidlertid rimelig mye av, og hvis du har kjøpt både Livets Skole og Uteliv, begynner du å komme til et stadium nå hvor inventarutvalget får en skikkelig god størrelse. Blant de nye 125 objektene kan vi nevne gulvtepper (ikke vegg-til-vegg-tepper, men filleryer, persiske tepper og badematter), diskoteklamper, en egen liten bowlingbane, et pokerbord hvor simmene kan prøve å loppe hverandre for penger, en fotoboks hvor simmer kan ta bilder (også sammen med andre) og henge dem opp på veggen etterpå, samt en mengde nye ting som passer inn i de eksisterende kategoriene. Vi får også litt nytt tøy og noen nye hårsveiser, men på dette området er Uteliv relativt skuffende.
Du er ikke lenger alene
Grafikkmessig får vi også en relativt stor (for ikke å si etterlengtet) nyhet denne gangen, nemlig muligheten til å se husene i nabolaget mens du spiller. Disse er ikke gjengitt i like stor detalj som ditt eget hus, men det faktum at du nå faktisk ser nabohusene dine tilfører i seg selv mye atmosfære. Tidligere virket det som hvert hus var på sin egen lille planet, isolert fra alt og alle, men nå er det hele plutselig mye mindre ensomt. Naturligvis krever denne funksjonen litt ekstra av maskinen din, men det er heldigvis enkelt å velge hvor mye (om noe) du vil se, slik at spillet ikke går dårligere.
Ellers er det meste som før, med tanke på grafikken. Som vanlig med Maxis-teamet, er alle de nye animasjonene og møblene laget på en svært profesjonell måte, og passer glimrende inn i resten av spillet. Det samme gjelder de nye lydeffektene, og vi får også en rekke nye musikkspor og radiostasjoner av svært høy kvalitet. Ekspansjonspakken introduserer dessverre enkelte småfeil, men ingen er spesielt alvorlige, og med tanke på hvor omfattende The Sims 2 begynner å bli, er det egentlig merkelig at det hele går så smertefritt som det gjør.
Det er fortsatt en del ting som burde fikses innen neste ekspansjonspakke kommer på banen. Det er, for eksempel, vanvittig irriterende når simmen din veiver med armene og hyler om at han er trøtt når du allerede har gitt ham ordre om å legge seg. Dessuten er det fortsatt ufattelig vanskelig å få to simmer til å avbryte et kjærlighetsforhold uten at den ene må se den andre være utro først. Når simmen min har holdt seg unna en annen sim så lenge at de ikke lenger er venner, bør de kanskje slutte å være forelsket også. Dette kan bli et ekstra problem med Uteliv, etter som denne pakken fokuserer såpass mye på det sosiale livet til simmene.
Konklusjon
The Sims 2: Uteliv er en velfylt ekspansjonspakke med mange nye ting å leke seg med. Det nye spillområdet er spennende og de nye objektene er underholdende og godt implementert. Variasjonen i forhold til møbler er nå større enn noensinne (om vi ser bort i fra ekspansjonene til originalen), slik at du får enda bedre muligheter til å lage dine egne personlige hus. Gameplaymessig får vi ingen radikale endringer eller nyheter, og hvis du er lei av The Sims-konseptet er det ingen ting her som vil friste deg til å bruke mer tid i Will Wright sin fantastiske verden. Hvis du fortsatt koser deg med spillet er Uteliv et relativt godt kjøp, selv om det kunne vært bedre.