The Movies

Noen gang gått med en drøm om å bli filmskaper? Med The Movies åpner Lionhead for nye muligheter for kreative sjeler.

Det bor en filmskaper i nær sagt enhver av oss, sies det. En påstand som antakeligvis ikke befinner seg så langt fra sannheten. Det går mennesker der ute med historier som bare dør etter å bli fortalt videre. Mennesker som dessverre ikke går med de nødvendige kunnskapene, de rette kontaktene eller ressursene. Da er det godt at det finnes mennesker som Peter Molyneux der ute.

Ideen bak The Movies er like enkel som den er uhyre kompleks: drive et filmstudio, skape de største stjernene og snekre sammen de beste filmene. Høres lett ut? For å gjøre dette, må du først bygge opp de nødvendige bygningene, ansette de rette personene til de rette jobbene slik at filmstudioet skal fungere sånn noenlunde, sørge for at skuespillerne henger med i moteveien, forske på den nyeste teknologien, passe på skuespillerne, holde filmparken ryddig og sende skuespillerne dine til rehabilitering fordi du ikke passet på dem godt nok. Midt oppi det hele kan du lage dine egne filmer. Ohoi, mye informasjon på en gang. Vi tar en ting om gangen.

Hollywood i stua
Du befinner deg på 1920-tallet. Filmindustrien er i ferd med å vokse seg stor og du sitter på et hav av gode ideer. Et godt utgangspunkt for ethvert filmstudio. Men før du kan sette ideene ut i livet er det en rekke saker og ting som skal på plass. Det første man bør gjøre, er å ansette bygningsarbeidere og vaktmestere slik at man kan få opp de nødvendige bygningene så fort som mulig. Utviklerne har gått bort fra de konvensjonelle menyene og grensesnittet er ikke helt ulikt Black & White. Du plukker enkelt og greit opp personen/gjenstanden og slipper den i bygningen der hvor den trengs. Et relativt enkelt system som fungerer plettfritt helt til filmparken din vokser seg stor og du ikke finner frem til de rette byggene.

God infrastruktur er nøkkelen til å drive et effektivt filmstudio, slik at filmcrewet og skuespillerne kommer seg fra et innspillingsområde til et annet fortest mulig. En må hele tiden sørge for at de ansatte har nok toaletter og matboder tilgjengelig. Dessuten gir godt vedlikehold filmstudioet et godt navn og rykte utenfor parkens murer. Kvaliteten på settene påvirker også til dels resultatet av filmene som spilles inn. Detaljene begynner etter hvert å dukke opp og det føles litt rart at en viktig person som deg skal måtte tenke på om du har tilstrekkelig med søppelbøtter eller ei, men slik er det altså.

Ettersom tiden går, utvikler også teknologien seg. Det gjelder med andre ord å henge med i svingene for å innfri publikums krav og hele tiden forske på nyvinninger. Det gjelder også å holde seg oppdatert på hendelser omkring i omverdenen. Å gi ut en film i en spesiell sjanger til rett tid kan ha mye å si for dens suksess. Nye sett og kostymer kan låses opp i standardmodusen ved å oppnå ulike mål. Disse kan senere brukes i den såkalte sandkassemodusen, hvor spilleren står mer fritt til hva han/hun vil konsentrere seg om: filmproduksjonene, stjernene eller den daglige driften av studioet.

Fra rennesteinen til et liv i luksus
Utenfor studioet venter forventningsfulle unge som håper at drømmen om å bli superstjerne er i ferd med å realiseres. Som eier av studioet har du muligheten til dette – en jobb som er lettere sagt enn gjort. Veien fra arbeiderklassen til kjendis over natta kan være både bratt og hard for folk flest. Dine nyfødte stjerner har hele tiden ulike behov som må tilfredsstilles, behov som vokser synkront med kjendisstatusen. Med tiden vil de begynne å kreve personlige trenere og VIP-behandling hvor enn de går. De må følge moten for å vinne publikums gunst og det gjelder å holde humøret deres på topp for å få de beste prestasjonene foran kamera. I verste fall ender det opp med alkoholproblemer og rehabilitering. De kan i det hele tatt være en riktig plage.

Enn hvor moro det er å leke med forskjellige superstjerner, blir det fort for mye å tenke på når en har en hel gjeng av dem. Bruker du de samme skuespillerne om og om igjen, går publikum lei. Skuespillerne på sin side blir utslitt og kan finne på å forlate settet i rent raseri. Å bygge opp gode forhold stjernene imellom for å skape en god kjemi på settet, kan vise seg å være en tidkrevende prosess ettersom du manuelt må plukke dem opp og plassere dem side ved side. Jeg skulle ønske at de tok litt mer initiativ på egenhånd. Istedenfor ender det fort opp med at spilleren må sitte ”barnevakt”.