Thrustmaster FireStorm Upad

Playstation og Playstation 2 begynner begge å bli noen år gamle nå, og utvalget vi spillere har fått når det kommer til spill og tilbehør begynner å bli bra. Med så mye å velge mellom er det viktigere enn noen gang å luke ut det som ikke er verdt å bruke pengene sine på, også heller konsentrere seg om det som står igjen.

De fleste kontrollere er veldig like standardkontrolleren til Sony, men Trustmaster har her prøvd på noe helt nytt. Det er vanskelig å beskrive formen, så det får bildene ta seg av, men her skal du i alle fall få en gjennomgang av kontrollerens egenskaper.

Vannskapt eller bare genial?
Det må være lov å spørre, for denne kontrolleren ligner ikke Dual Shock for fem flate øre. Trustmaster Firestorm Upad (fra nå av T:FU) er en veldig stor kontroller, og det er umulig å trykke f.eks. "start" eller "select" uten å endre grepet på kontrolleren. Dette er selvsagt ikke helt bra, men hva er så vitsen med å forme kontrolleren slik som Trustmaster her har gjort? Det er tydelig at ergonomien her har brutt seg løs og fått fritt spillerom, for T:FU ser mer ut som noe du finner i en Star Trek-film enn en PS2-butikk. Håndtakene har fått et lag av den etterhvert så hatede blå syltynne gummi-gugga som skal skape bedre grep. Denne er selvsagt også svakt ruglete. Da prinsippet er genialt i seg selv er det synd at det ikke blir bedre utnyttet.

Du blir nemlig svett og klam fortere enn noen gang ved bruk av slike overflater. Etter en del bruk ser også kontrolleren nesten skitten ut. Kontrolleren er som allerede sagt, blå, sølvfarget og grå. Blå er bra, men ikke denne typen blåfarge. Alt for mye av utstyret til PS2 har denne skrekkelige fargen. Også her har Trustmaster mye å lære fra Saitek, som har en utrolig avslappende blåfarge på sin PX3500-kontroller. Det som ville gitt T:FU en masse bonuspoeng er komforten, for kontrolleren er rett og slett deilig å holde i, men dessverre er den for stor og klumpete til å være praktisk i bruk. Her ser vi igjen noe av problemet med PX5000 fra Saitek. Kontrolleren var stappet med all tenkelig teknologi, men resultatet var en klumpete og tung kontroller som taper mot sin smidige lillebror PX3500.

Knapper og layout
Selve knappene er med unntak av start og select identiske med PX3500 og Trustmaster Scuderia. Positivt for denne kontrolleren er at den ble levert uten en minste anelse feiljustering på de analoge spakene. Begge er justert litt nedover, men dette er gjort likt på begge sider, og er enda et resultat av ergonomien, som helt klart er målet med denne kontrolleren. Faktisk så er også de fire knappene justert en smule, slik at de skal bli mer naturlig å trykke inn. Noen kontrollere har veldig høye knapper, og de går rett inn i kontrolleren. Dette fører ofte til trege knapper som etter noe slitasje kan henge seg opp og lignende. T:FU unngår dette på en god måte ved å bruke lavere knapper og stille disse en anelse nedover mot bunnen av kontrolleren.

T:FU er god i bruk, men hver gang du trenger å trykke "start" eller "select" må du endre grep. Dette er veldig uvant, og slitsomt i lengden. De første gangene trykker du febrilsk etter knappene uten å finne dem. I tillegg kan det være vanskelig å få et godt grep om kontrolleren hvis du har små hender. Du blir tvunget til å bruke et annet grep enn det som er tenkt med kontrolleren, og hele hensikten med T:FU (den perfekte ergonomien) blir borte. Ingen slow-funksjon på denne kontrolleren, men turbo er som på Saitek og Scuderia til stede. Denne ligger også sammen med "start" og "select"-knappene, og sliter dermed med samme problemet som disse.

Hvis du har veldig store hender, og føler for å prøve noe helt nytt bør du sjekke ut denne kontrolleren fra Trustmaster. Firestorm Upad stiller i en klasse for seg selv når det kommer til komfort, men funksjonaliteten er ikke vedlikeholdt i denne uvanlige oppgraderingen. At den vekker oppsikt er ikke noe å diskutere engang, men for en kontroller til mange hundre kroner bør man nesten kreve noe mer enn komfort og utseende. I alle fall når disse to tingene setter funksjonaliteten flere steg tilbake.