Anmeldelse

Total Club Manager 2004

De store fotballseriene i Europa er i full gang, og dette er blitt et kjennetegn på spillmarkedets utgivelsesstorm av fotballrelaterte spill. Innen fotballmanager-genren har Total Club Manager-spillene, så vel som mange andre liknende spill, levd i skyggen av Championship Manager.

Side 1
Side 2

Mange valgmuligheter
Valgmuligheter er som oftest et positivt aspekt ved spill. Større frihet og bedre virkelighetsfølelse. Men dette stemmer bare delvis i TCM 2004. Mulighetene til å styre klubben kan rett og slett bli litt i overkant. For de fleste vil ikke dette være noe problem, men for folk som aldri har prøvd serien eller genren før kan dette trekke ned.

Du kan kontrollere det meste av handlinger som gjøres i klubben, selv oppgaver manageren ikke er tildelt i den virkelige verden. Som manager i virkeligheten har du for eksempel liten grad av innflytelse når klubben skal bygge ut stadion, mens du i spillet kan bestemme når, og til hvilken grad du vil utbygge en stadion og en rekke andre fasiliteter så lenge du har kapital. I PC-versjonen har du muligheten til å bygge drømmestadion nøyaktig etter eget hjerte gjennom den innovative stadioneditoren.

Ellers kan du også styre klubbens økonomi blant annet ved å ordne sponsorkontrakter. For selve realismen i spillet peker dette begge veier. Ingen lagledere i verden har en slik styring i klubben, men det kan også forsvares med at spillet simulerer andre stillinger i klubbene. Enkelte vil kanskje gå så langt som å kalle det nyskapende innen genren. For med dette kommer større variasjon samt økt spillbarhet og frihetsfølelse. Og skulle du insistere på å holde deg til en managers oppgaver skal det nevnes at du har muligheten til å skru av eventuelle overflødige funksjoner, for å gi ansvaret til andre i klubben. For nybegynnere vil det være lurt å begrense seg til lagledernes oppgaver, for så å aktivere flere funksjoner når man mestrer det grunnleggende.

I PS2-versjonen er enkelte valgmuligheter begrensede eller borte, men de er ikke av den grad at det hemmer spillbarheten av særlig grad. Den unike stadioneditoren er for eksempel ikke med i denne utgaven.

Mulighetene for kampsimulasjon er et særdeles oppløftende aspekt ved spillet. Her kan man velge å se kampen i FIFA 2004-grafikken (FIFA 2003-grafikken i PS2-utgaven), styre spillerne selv gjennom den såkalte "Football Fusion"-funksjonen (FIFA 2004-grafikken i begge versjoner), se på tekstbokser som representerer kommentatorenes utspill eller bare få resultatet ferdig frem uten presentasjon av selve kamphandlingen. Dette gir spilleren muligheten til å bestemme graden av involvering og tidsforbruk.

Grafikkmotoren til FIFA 2004 er imponerende og er absolutt et positivt trekk for kampsimulasjonen i begge versjonene. Dette gjør det veldig underholdende å selv spille kampene. Skal du se kampene "live" har det fort en tendens til å bli kjedelig. Kampene blir ofte langdratte og frustrerende. For PS2-versjonen er det også heller skuffende å måtte ta til takke med den "gamle" FIFA 2003-motoren, som ikke er særlig imponerende lenger. Litt hjelper det allikevel med instruksene du har mulighet for å gi under kampens gang. Her kan man blant annet forandre på formasjonene, sette press på ballfører og bestemme intensiteten i taklingene. Tekstbokskommentatorene ligger enda et godt stykke under par sett opp mot de nyeste utgavene til Championship Manager-serien, men fungerer greit nok og har et rimelig variert repertoar av kommentarer.

Mange feil
Spillet lider helt klart av mange småfeil, særlig på PC-utgaven. I skrivende stund er det bare kommet ut én oppdatering. Selv måtte undertegnede etter flere mislykkede forsøk på å kjøre nyeste versjon av PC-utgaven oppsøke det offisielle TCM 2004-forumet for å få hjelp. Problemet var at jeg måtte slette to installerte MP3-filer i en av mappene. Dette er bare én av en stadig voksende bunke feil i PC-versjonen. Spesielt 3D-kampmotoren skal visstnok være full av feil som gjør at spillet låser seg for mange.

Det estetiske i spillet er heller ikke av prima kvalitet. Menyene må sies å være noe uoversiktlige og lite brukervennlige. Dette gjelder spesielt PS2-versjonen, hvor man i startfasen fort kan bli frustrert og miste litt av motivasjonen for videre spill. Her mangler det litt for å nå opp mot standarden som er satt innen genren.

Konklusjon
I det store og det hele er PC- og PS2-versjonene ganske like. Den største forskjellen er bruken av FIFA 2003-grafikkmotoren i kampfremvisningen for PS2-versjonen, i motsetning til FIFA 2004-motoren i PC-utgaven. Det er tydelig at TCM 2004 er den sterkeste utfordreren til Championship Manager-seriens siste spill. EA Sports har knappet inn noe av det enorme forspranget på de fleste plan, og inneholder i tillegg aspekter Championship Manager-serien ikke har. Databasen er nå på et respektabelt nivå og utviklerne skal ha ros for antall funksjoner og valgmuligheter spillet inneholder. Dette er med på å gjøre friheten større og spilleren vil få større følelse av total kontroll for den enkeltes klubb. Dessverre kan dette også gjøre spillet mindre oversiktlig og overveldende for en del spillere. Enkelte detaljer i spillet kan også kalles overflødige og unødvendige, i det minste for svorne tilhengere av den ordinære fotballmanager-genren. Feilproblemene i PC-versjonen er et annet negativt aspekt som forhåpentligvis utviklerne får rimelig kontroll på i løpet av kort tid. Er du den glade eier av Championship Manager 03/04 merker du fort at TCM 2004 ikke gir deg samme grad av spillopplevelse for pengene. Heller ikke i år klarer EA Sports å produsere kvalitet på lik linje med klassikerserien Championship Manager.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden