Ubisoft - tilgjengelighet

Ubisoft slår et slag for fargeblinde spillere

Deler ut verktøy for å hjelpe utviklere med tilgjengelighet.

Ubisoft

Tilbake i 2021 satt Ubisoft seg ned for å gjøre det enklere å designe spill for fargeblinde. Resultatet ble Chroma, et utviklerverktøy som selskapet nå deler ut til hele spillbransjen.

Via sine nettsider forteller Ubisoft at Chroma simulerer tre varianter av fargeblindhet – rødblindhet, grønnblindhet og blåblindhet. Slik kan utviklere se hvordan spillene sine oppleves av fargeblinde i sanntid, og dermed raskere kunne utvikle alternativer for å gjøre dem mer tilgjengelige.

– I løpet av de siste årene har Chroma vist seg å være et svært effektivt verktøy for oss i Ubisoft. Det har latt oss vurdere hvor tilgjengelige våre spill er for fargeblinde spillere mye raskere og på mer omfattende vis enn før, sier tilgjengelighetssjef David Tisserand hos Ubisoft.

– Fordi vi mener at tilgjengelighet er en reise og ikke et kappløp, gleder det oss å kunne dele Chroma med hele bransjen. Vi inviterer alle til å oppleve fordelene ved det, gi tilbakemeldinger og bidra til videre utvikling av programmet.

Chroma er tilgjengelig for nedlasting via Github. Her finner du også instrukser for hvordan programmet virker.

Siste fra forsiden