Tilbake i 2021 satt Ubisoft seg ned for å gjøre det enklere å designe spill for fargeblinde. Resultatet ble Chroma, et utviklerverktøy som selskapet nå deler ut til hele spillbransjen.
Via sine nettsider forteller Ubisoft at Chroma simulerer tre varianter av fargeblindhet – rødblindhet, grønnblindhet og blåblindhet. Slik kan utviklere se hvordan spillene sine oppleves av fargeblinde i sanntid, og dermed raskere kunne utvikle alternativer for å gjøre dem mer tilgjengelige.
– I løpet av de siste årene har Chroma vist seg å være et svært effektivt verktøy for oss i Ubisoft. Det har latt oss vurdere hvor tilgjengelige våre spill er for fargeblinde spillere mye raskere og på mer omfattende vis enn før, sier tilgjengelighetssjef David Tisserand hos Ubisoft.
– Fordi vi mener at tilgjengelighet er en reise og ikke et kappløp, gleder det oss å kunne dele Chroma med hele bransjen. Vi inviterer alle til å oppleve fordelene ved det, gi tilbakemeldinger og bidra til videre utvikling av programmet.
Chroma er tilgjengelig for nedlasting via Github. Her finner du også instrukser for hvordan programmet virker.