The Division 2 skulle opprinnelig lanseres på Steam, men Ubisoft droppet planene for å satse på Epic-butikken.
The Division 2 skulle opprinnelig lanseres på Steam, men Ubisoft droppet planene for å satse på Epic-butikken. (Bilde: Ubisoft)

Ubisoft - Steam

Ubisoft: – Steams forretningsmodell er urealistisk

Chris Early, visepresident for samarbeid og inntekter hos Ubisoft, gikk hardt ut mot Steam denne uken. I et intervju med The New York Times fortalte Early at han mener måten Valve-butikken driver forretning ikke lenger holder mål.

– Den er urealistisk, den nåværende forretningsmodellen de har. Den gjenspeiler ikke verden i dag, med tanke på distribusjon av spill, sa Ubisoft-toppen.

Ubisoft valgte også Epic for lanseringen av Ghost Recon Breakpoint. Bilde: Ubisoft

Mens Times-artikkelen ikke peker til noe spesifikt, er det trolig fordelingen av inntekter fra spillsalg som Early sikter til. Steam tar som kjent 30 prosent av kaka, mens de øvrige 70 prosentene fordeles på utvikler og utgiver.

Epic Games Store, som åpnet i fjor, tar på sin side bare 12 prosent av salgsinntektene og har med det klart å lokke til seg mange utviklere som tidligere satset på Steam.

Ubisoft flyttet selv over til Epic med lanseringen av The Division 2 på våren. Selskapet har så langt ikke kunngjort konkrete planer om å droppe Steam helt, men kommende spill som Ghost Recon Breakpoint dropper Valves alternativ til fordel for Epic-butikken – samt Uplay, Ubisofts egen butikk.

Epic-sjef Tim Sweeney har tidligere uttalt at selskapet vil slutte å jage eksklusivitetsavtaler på PC-spill dersom Steam gjør drastiske endringer til modellen sin. Det har foreløpig ikke skjedd, men Valve kom med en justering i fjor ved å tilby en andel på 75 prosent til spill som tjener over 85 millioner kroner.

Borderlands 3 er også blant spillene som har satset på Epic-butikken.
Skytespillet kommer først til Steam seks måneder etter lansering »

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen