Unity

Unity lover endringer til omstridt betalingsmodell

Ifølge lekkasje vil spillmotoren imidlertid ikke gå helt vekk fra installeringsgebyr.

Unity

Forrige uke meldte spillmotorselskapet Unity om en drastisk endring. Selskapet planlegger å innføre en betalingsmodell der utviklere må betale per installasjon av spillet. Endringen skulle etter planen implementeres fra nyttår.

Dersom utviklere når et gitt antall totale nedlastinger og inntekter, må man betale avgifter til Unity.

LES ALT OM KONTROVERSEN: Unity endrer betalingsmodell – vil ta seg betalt for hver gang spill installeres »

Planene ble møtt med skarp kritikk fra utviklere, som føler de nå blir straffet for å ha valgt Unity for å lage spillene sine. Selskapet har fått med seg kritikken og beklager for «forvirring og angst», samtidig som det lover justeringer.

I en oppdatering på X (tidligere Twitter) forteller Unity at endringer er på vei. Akkurat hva som endres er ikke bekreftet fra offisielt hold ennå, men kilder med kjennskap til situasjonen sier at installeringsavgiften ikke helt skal bort.

Bloomberg meldte mandag at Unity vurderer å introdusere en øvre grense på avgiftene. Denne skal angivelig settes til fire prosent av inntektene fra salg av spill som får inn over en million dollar. Hvorvidt det er nok til å roe bekymrede utviklere gjenstår å se, og toppsjef John Riccitello innrømmet at selskapet kunne håndtert ting bedre.

– Jeg vet ikke om det er en versjon av dette som hadde blitt mottatt veldig forskjellig fra det som skjedde. Jeg tror [imidlertid] at vi kunne gjort mange ting mye bedre, sa Riccitello i mandagens møte.

En offisiell uttalelse om justeringene til modellen kommer i løpet av de neste par dagene.

LES OGSÅ: Unity-kontorer stengt etter drapstrusler »

Siste fra forsiden