Unity og Improbable i ordkrig

Ville tilstander i ordkrig mellom Unity og selskapet bak SpatialOS

Nå prøver Epic Games å lokke utviklere over til Unreal Engine.

Bossa Studios' Worlds Adrift er blant spillene som bruker både Unity og SpatialOS.
Bossa Studio

Improbable Worlds Limited – selskapet bak den skybaserte spillplattformen SpatialOS – slapp en bombe like før helgen, som satte en støkk i store deler av spillbransjen. Ifølge Improbable hadde spillmotoren Unity uten forvarsel endret på sine bruksvilkår, og som resultat stod alle SpatialOS-prosjekter i fare for å bli terminert.

– Unity har bekreftet overfor oss at denne endringen betyr at all bruk av SpatialOS i kombinasjon med Unity bryter med spillmotorens rettningslinjer, inkludert utvikling og produksjon av spill. I tillegg har Unity fjernet vår evne til å jobbe med motoren fordi vi har brutt med rettningslinjene deres på en uspesifisert måte. Dette vil påvirke vår evne til å støtte spill, advarte Improbable.

Utviklere over hele verden begynte raskt å få panikk, og mange reagerte med sinne og vantro. I en uttalelse til Gamesindustry.biz fortalte norske Trond Fasteraune at om Unity holdt fast ved endringene ville det bety slutten for alle hans planer.

– Improbable lyver

Alles øyne vendte mot Unity, i påvente av at selskapet ville ombestemme seg fortelle at det hele var en misforståelse. I stedet gikk Unity på offensiven, og i sitt eget blogginnlegg anklaget det Improbable for å fare med løgner.

Unitys versjon av hendelsene er at det har forsøkt å etablere et skikkelig samarbeid med Improbable i lengre tid. Sistnevnte skal imidlertid med viten og vilje ha brutt med spillmotorens rettningslinjer, og etter over et år med mislykkede forhandlinger fikk Unity nok.

– Den nye utviklingen kom ikke som en overraskelse på Improbable. Faktisk har de vist om dette i mange måneder. For to uker siden valgte vi å skru av Improbables lisensnøkler til Unity-motoren. Dette er et unikt tilfelle – og ikke en situasjon vi tar lett på – men Improbable ga oss ikke noe valg. Dette var den eneste måten å beskytte integriteten og verdien til både vår teknologi og utviklere som bruker Unity.

Videre lovet Unity at ingen nåværende SpatialOS-prosjekter ville bli påvirket av situasjonen. Utviklere kunne dermed fortsette med sitt, men ingen nye prosjekter kunne startes før det ble skikkelig orden i sakene.

Saken fortsetter under Twitter-meldingen.

Epic på banen

Improbable svarte med to nye blogginnlegg; ett som beklaget overfor utviklere og som mente at spillbransjen måtte gå i seg selv for å unngå lignende saker i fremtiden, og ett som hevdet at Unitys uttalelse inneholdt flere usannheter.

Det så ut til å bli en lengre ordkrig uten noen klar løsning, men så dukket plutselig Epic Games opp fra intet. Fortnite-utvikleren avduket et nytt samarbeid med Improbable, og opprettet et fond på drøye 200 millioner kroner for å hjelpe utviklere med å flytte prosjektene sine fra Unity og over til Epics egen spillmotor – Unreal Engine.

– Epic Games og Improbable ønsker å stadfeste vårt ønske om å gi utviklere den beste kombinasjonen av spillmotor og annen teknologi som passer for alle, samtidig som vi respekterer utvikleres evne til å fritt velge samarbeidspartnere og programvarekomponenter, sa Epic-sjef Tim Sweeney og Improbable-sjef Herma Narula i en felles uttalelse.

Les også
Xbox, Epic, EA, Activision Blizzard og flere stanser spillsalg i Russland

Etter den svært kaotiske 24-timersperioden har gemyttene roet seg – i hvert fall i det offentlige rom. Med alt som har skjedd er det umulig å gjette seg til hvor sagaen går videre, men vi har neppe hørt det siste ordet i denne dramatiske saken.

Gamer.no oppdaterer saken dersom vi hører noe mer.

Siste fra forsiden