The Old City er et førstepersons eventyr satt til en tilsynelatende forlatt by. Du spiller en person som har levd isolert i byens gamle kloakksystem, og nå reiser du opp på overflaten for å utforske verden rundt deg.
Spillet er helt historiefokusert, og handler kun om å oppdage hva som har skjedd med verden rundt deg. Det har med andre ord ingen fiender eller gåter som må løses – utfordringen ligger ikke i å løse oppgaver i spillet, men i å pusle sammen handlingen.
I motsetning til andre spill av denne typen er ikke The Old City en lineær affære. Avhengig av hva du gjør underveis vil du oppleve ulike ting, og så mye som 75% av innholdet i hvert brett skal være valgfritt.
Byen er levende
Selve miljøene i spillet skal også ha en form for bevissthet, og utviklerne sier at mye av det som skjer vil være en slags samtale mellom hovedpersonen og miljøet rundt. Avhengig av hva du gjør vil byen endre form, og kan åpne og lukke ulike deler eller til og med «snakke» med spillerfiguren ved hjelp av tekst.
Dermed blir litt av din oppgave å forsøke å følge opp denne samtalen, blant annet ved at du utforsker situasjonen nærmere om du ser miljøene endre seg på ulike måter.
Spillet skal ta for seg filosofiske spørsmål, og er spesielt opptatt av erkjennelsesteori (eller epistemologi). Dette feltet dreier seg om opphavet til og gyldigheten av vår kunnskap.
The Lost City utvikles av et studio som heter PostMod Softworks. Det har nylig passert Steam Greenlight, og har også en folkefinansieringskampanje gående på nettstedet Kickstarter.
Mer lekker, førstepersons utforskning får du i de kommende spillene Niko: Through the Dream og Mind: Path to Thalamus. Disse spillene har imidlertid også mer tradisjonelle gåter og utfordringer.