Valve rykket denne uka ut for å roe gemyttene etter utbredt snakk om et potensielt datainnbrudd hos Steam. Brukere har ingen ting å bekymre seg for, skriver selskapet.
Rykter om et «omfattende angrep» dukket først opp i helgen. En post på LinkedIn hevdet at personlig informasjon for rundt 90 millioner kontoer var blitt stjålet.
Det er feil, ifølge Valve.
– Trenger ikke endre passord eller telefonnummer
På sine nettsider erkjente selskapet at et ukjent antall tekstmeldinger, opprinnelig sendt til Steam-brukere, hadde havnet i feil hender. Hvordan det har skjedd jobber Valve fortsatt med å finne ut av, men teamet har fått bekreftelse på at de ikke kom fra Steam.
Valve skriver videre at tekstmeldingene er alle gamle og utdaterte, med koder som kun gjaldt i 15 minutter fra de ble sendt. Meldingene inneholder ingen annen informasjon, og kan derfor ikke brukes for å koble telefonnummer opp mot Steam-kontoer, påpeker selskapet.
– Gamle tekstmeldinger kan ikke brukes for å omgå sikkerheten på din Steam-konto, og når en kode blir brukt for å endre e-poster eller passord på Steam via SMS, vil du motta en bekreftelse via e-post eller sikre meldinger på Steam.
Valve melder klart fra at det ikke er noen grunn til bekymring, og at brukere ikke trenger å foreta seg noe.
– Der trenger ikke å endre passord eller telefonnummer som en konsekvens av dette.
Selskapet minnet likevel om at det er en god idé å ta sikkerhet på alvor, opprette tofaktorautentisering der man kan og holde et øye med kontoen sin for å se hvor man er logget inn.