Sniktitt

WarCraft III: Reign of Chaos

For de som har gledet seg til dette spillet, må vi dessverre skuffe dere. Den antatte lanseringsdatoen er desember i år. Jeg kan av egen erfaring si at Blizzard ikke har vært spesielt flinke med deadlines. Men hva har skjedd på Blizzards kontor de siste årene? Vi har tatt en smugtitt på det Blizzard har turt å komme frem med.

Grafikkmessig ser spillet veldig lovende ut, som du kanskje også kan se på screenshotsene. Et element som ikke kommer så veldig tydelig frem, er at spillet faktisk er i 3D! Selve figurene er bygget opp med skjelett-teknologien, dette gjør at en figur kan rendres med et uendelig antall bilder i motsetning til Quake-serien der figurens bevegelser allerede var fastslått. Dette har jeg selv sett på et filmklipp jeg lastet ned for en tid siden, og det er et pluss for de med kraftig datamaskin. Landskapet har bakker og berg, og en interessant forbedring i den forbindelse er verdt å nevne: En bueskytter som er plassert på toppen av et fjell, vil gi større skade på en annen bueskytter nedfor fjellet, til forskjell fra en som skyter oppover. Dvs. at de har tatt tyngdekraften til betraktning!

Nye raser
Tradisjonelt har historien vært om kampen mellom menneskene og orcene i landet Azeroth, men etter hvert har Blizzard funnet ut at de to rasene er ikke nok, og har tenkt å gi ut et nytt Warcraft-spill med hele 4 raser! Ikke nok med dette, to raser som spiller som et lag over nettet, kan sammen gjøre ting de ellers ikke kunne ha gjort. Alle rasene er nå offentliggjort og de er som følger: Human, Orc, Night Elf, og Undead.

Blizzard med revolusjonerende sjanger?
Blizzard har tenkt å prøve seg med en ny sjanger de kaller "Role-Playing Strategy". Dette gjør at Warcraft III skiller seg endel fra lignende spill som C&C-serien og Starcraft-serien. Isteden for å pumpe ut units, er du nå nødt til å klare deg med en liten gruppe enheter, inkludert noen "Heroes" eller helter på godt norsk. Du må kunne kontrollere kampen selv, istedet for å bare se på slik som i tidligere utgaver av spillet. Du kan også, som i rollespill, oppnå experience på heltene dine, slik at de kan bli sterkere og få flere egenskaper etterhvert.

Det skal komme en ny og forbedret Map-editor til Warcraft III. Det er snakk om at den til og med skal ha sitt eget script-språk for å åpne mulighetene for skikkelig avanserte baner, så hvis du ble imponert av custom-banene til Starcraft og Brood War, kan du bare glede deg til Warcraft III! Her kan du godte deg med å lage egne skins, quests og det hele. Men slapp av, selv om editoren har mange avanserte muligheter, har Blizzard også tenkt på brukervennligheten! Du trenger ikke være skikkelig dreven i noe programmeringsspråk eller lignende.

Hva med storyline?
Handlingen i Warcraft III foregår 7 år etter handlingen i adventurespillet til Blizzard - "Lord of the Clans" - som ble kansellert. En ting til som kommer til å merkes i Warcraft III er at storylinen kommer til å ha et viktig felles trekk med Starcraft. I Warcraft I og II kunne du spille som Orcs ELLER Humans, men i Starcraft spilte du Terran i første tredjedel av spillet, Zerg i andre tredjedel, og Protoss i tredje og siste tredjedel av spillet. Warcraft III kommer til å ha noe av det samme.

Warcraft III skal støtte et høyere antall spillere enn Starcraft gjorde, det har vert snakk om hele 16 spillere over Battle.net, og DET er ikke verst til å være et strategi-spill! Personlig tror jeg at dette spillet kommer til å bli veldig populært under LAN i helgene.

Siste fra forsiden